Inlägg från: Piggley Wink |Visa alla inlägg
  • Piggley Wink

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

aigee: man måste äta och dricka duktigt *nickar förnuftigt*

Funderar på att det väl måste vara ett bra tecken att inte Pregga visat sig sen igår morse? Hoppas lillkillen kommit och allt är bra.

H juni 07, syskon november 10
  • Piggley Wink

Jaha, det är inte meningen att jag ska kunna fokusera i lugn och ro på pluggandet. Igår var det skola eller inte i höst, iddag var det bm som ringde och sa att jag har Streptococcus B i urinen. Jag hade ju uvi i maj, då var det kolibakterier, har aldrig haft uvi innan så de har nog aldrig odlat min urin förut tror jag. Nu gjorde de en odling för säkerhets skull eftersom jag hade uvi i maj. Då visar det sig att jag har nåt annat som när jag googlar inte alls låter bra inför förlossningen . Ingen katastrof, absolut inte, men det upptar mina tankar iaf. http://se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/physicalhealth/groupbstrep/ Här är info om GBS, är det nån mer som har det?

• Piggley Wink

Tilda: Ja, och i alla olika länkar står det att 5 % av barnen DÖR! Men iofs framgår det inte om det är 5 % av de barn som verkligen blir infekterade eller 5 % av de barn där mammorna har GBS...

• Piggley Wink

Hrmmm, har läst på lite till och bestämt mig för att tolka info såhär: 1-2/1000 barn blir verkligen smittade vid förlossningen. Av dem är det 5 eller 10-20% som dör och VÅRT barn tillhör inte dem. *sticker ner huvudet i sanden*. Sen att de kan infekteras innan eller dö i magen orkar jag inte riktigt ta till mig nu. Ska fundera på det lite senare, kanske fråga lite när jag ändå ska till spec mvc...

• Piggley Wink

Tilda: Ja visst är det en liten risk, men när jag började lläsa så visste jag ju inte av vilka barn det var 5-20 % som dog... Att det händer nåt i magen innan är tydligen extremt ovanligt.

Usch vad jobbigt för din kompis, hoppas hon får snabb hjälp! Skönt att hon har dig att prata med iaf, stöd behövs! Hopplös chef, varför är hon så jobbig mot dig om hon tom själv har barn? Har det hänt nåt?

• Piggley Wink

Det känns som det hänt henne nåt så att hon blir provocerad av att du är gravid??? Eftersom hon har barn själv så borde det ju inte vara själva föräldraledigheten som provocerar...

• Piggley Wink

cissi: *hör inget när jag har huvet i sanden men tar ändå till mig vad du säger*

• Piggley Wink

Milla: Det var bm som ringde och sa att jag har GBS, men jag tänkte fråga lite när jag ändå ska till spec mvc om två veckor och diskutera förlossningen.

Assar: Även om man behandlar så finns de tydligen kvar på nåt sätt i kroppen, fråga mig inte hur de görmmer sig för anitbiotikan Nu har jag för låg halt så de behandlar inte, men jag kom på att jag måste fråga om de tänker ta fler odlingar... Hon sa att man bara behandlar om man får symptom (antingen på uvi eller sammandragningar).

Lena: Om barnet/fostret blir smittat av GBS redan i magen kan det dö där, men tydligen är det MYCKET ovanligt! Vi började med vanlig säng direkt till H, dels öfr att kunna ligga bekvämt när vi läser godnattsaga, och dels för att den av oss kan ligga där om det "blir trångt" i vår säng . Kompisarna har gått ett steg längre och har 120sängar till sina tjejer, då kan man lägga gäster där och barnen på madrass i föräldrasovrummet. Vi hade sänge utan ben i början precis som Pyttis, men nu när vi fixat Hs rum fick hon ben på sängen "som stora tjejer har"

• Piggley Wink

Lena: man kan få penicillin/antibiotika men de återkommer efter ett par veckor så det måste vara supermonster! Låter ju superbra med gästängen, så kan ni ju bestämma er sen för vilken bredd ni vill ha... Kul att träffa kollegor, men mindre kul att vara sjuk, krya på dig!

• Piggley Wink

Lena: Nej, jag har inte fått penicillin, för det var för få bakterier och jag har inga symptom... Men man får antibiotikadropp vid förlossningen. Fördelen med att vara gravid är ju att man ändå kan köra bil, och då kan man ju bestämma precis när man ska åka hem också Flexibilitet är bra

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8