Ellan73: Välkommen!
Pga. en tidigare allvarlig sfinkerruptur som jag fick under förlossningen med mitt första barn så blev jag tvungen till snitt den här gången. Jag har förstått att du är i samma situtaion. Rutinerna skiljer sig nog åt lite på olika sjukhus men för mig så var det så att man visade en film veckan innan snittet där vi fick se hur det gick till och där olika vanliga frågeställningar besvarades. Filmen såg man tillsammans med andra som också skulle snittas och efter filmen så fick man enskilt träffa en narkosläkare som ställde några hälsofrågor och gjorde en snabb avstämning och man fick ställa ytterligare ev. frågor. ´Från sjukhuset får du instruktioner om förberedelser som du själv ska göra, duscha, fasta osv. Personligen var jag väldigt besviken över att behöva snittas så jag var inte nöjd av den anledningen men jag kan inte klaga på själva genomförandet eller omhändertagandet när det nu blev som det blev. Alla var väldigt trevliga och måna om mig och min man. Det var en märklig känsla att åka till bb utan värkar osv och det är ju en operation med allt vad det innebär. Mkt folk i salen och starka lampor. Man ligger bakom en skärm och ser inte vad som händer och jag kände inte så mkt heller men så sa läkaren att "nu gick vattnet" och strax efter hörde vi bebisskrik och då kom tårarna. Sen kom barnmorskan snabbt runt skärmen med bebisen och visade upp den och vi såg att det var en flicka. Eftersom hon mådde bra fick hon ligga på mitt bröst medan de sydde ihop mig. När jag rullades till uppvaket fick mannen bära henne och sen var hon hos oss hela tiden på uppvaket där hon även hittade bröstet. För mig var det iaf positivt för vid min första förlossning skildes jag från min man och son flera timmar pga att de var tvungna att sy ihop mig på operation dit de inte fick följa med. Jag kräktes flera gånger efter det att jag rullats ner till avdelningen och det gjorde gruvligt ont i operationssåret. Jag fick heller inte i mig riktig mat första dagen utan bara rostade mackor. Ett visst antal timmar efter så skulle jag resa mig upp och det gick bra utan det jobbiga för mig var att kunna kissa själv. Fick kämpa hårt med det, men till slut gick det också Första dagarna gjorde det ont i såret emellanåt, men de ger rätt bra med smärtstillande så det var ok. Första veckan ungefär var lite jobbig men smärtan minskade märkbart bara från dag till dag och sen kändes det knappt ngt alls. Man går ju inga långpromenader i början precis men det är väl ok. Det jobbigaste är att man inte får lyfta tyngre än bebisens vikt, vilket är väldigt begränsande och särskilt när man ju redan har ett barn som är tyngre än så men man får hitta strategier för det med. Är imorgon sju veckor sedan jag snittades så läktiden är svår att svara på. Nu får jag ju börja lyfta lite tyngre igen, vilket är underbart. Snittet är fortfarande rött och lite svullet och lite som hårda knutor runt om och nedsatt känsel men det gör inte ont utom vid direktkontakt (och då inte jätteont). Oj, nu är det en mkt hungrig bebis här. Svarar gärna på fler frågor om du har men hinner inte skriva mer nu