30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Tack för att ni är snabba med tips o egna erfarenheter!
Tack för att ni är snabba med tips o egna erfarenheter!
Pw: ok då är jag med hur du menar
asap: Nä, hon kräktes dock inte på morgonen varken igår eller idag, men dock igår kväll. Jag hade ammat henne och hon sov så gott i min famn. Så vaknade hon till efter nån kvart och satt och tittade lite och plötsligt så bara forsade det ut kräk i flera snabba omgångar så min tröja och byxor var helt nerspydda och jag fick sitta med en stor pöl kräk i knät tills maken hann fram med ett stort badlakan (blev bad för lillan och dusch för mamman efter det). Hon bajsar så där konstigt också fortfarande och det rinner ut åt alla håll i princip varje gång hon bajsar. Som jag nämnt tidigare så mår hon dock bra, glad och nöjd liksom, utom just att hon kräks och bajsar häftigt ett par gånger om dagen. Just nu ligger hon ute på trappen i vagnen och sover så gott. Så länge hon ändå på det stora hela mår bra så är jag inte orolig. Vi andra är friska. Tack för att du frågar
Chiqita:urgulligt! Kan då passa på att meddela att L inte har kräkts sedan jag skrev senast (mer än normalt för en bebis) men bajset är fortfarande ljusgult, dock inte så rinnigt längre o igår kväll var det mer lerig konsistens, som en klump nästan. Som tidigare är hon glad o förnöjd så allmäntillståndet är och har det inte varit ngn fara med
Stramalj: Det hoppas jag också!!!! Kram
Angående konflikter som gäller jämförelse med syskon så tänker jag att det handlar om att testa och bli bekräftad att man är älskad, när de kommenterar att ni sjunger finare för den andra och liknande. Läste någonstans att det är bra att säga hur mycket man älskar barnet men att man inte ska lägga till att "jag älskar dig och syskonet X precis lika mycket" utan att man inte blandar ni syskonet alls om ni förstår hur jag menar. Gör man det är det ju lätt att man spär på jämförelsebiten. Jag minns inte exakt vad som stod men jag tyckte det var värt att tänka på iaf.
Idag hade vi premiär för mosad potatis med bröstmjölk här hemma, ja premiären gällde den yngsta medlemmen i familjen förstås. Smakispremiär således, den officiella sådana för storebror tryckte in en sked lasagne i munnen på henne för någon vecka sen, vilket inte hörde till planen Det gick bra (med potatisen alltså), men i övrigt har det varit lite stökigt bl.a. med sömnen idag, dvs hon har knappt sovit något alls. Just nu sover hon men var tredje minut får jag gå och gunga vagnen lite fram och åter över tröskeln så hon somnar om igen
Läste tips om fler sådana andningsövningar som ska vara bra efter graviditet och som stärker inifrån
www.mama.nu/Artiklar/Bli-av-med-mamma-magen
Enkla att göra nästan när som helst och ändå "glömmer" jag...
Firren: Ja det gäller att få till det som en rutin - som att borsta tänderna.
M73: Och vad svarade du då
Firren: "Lätt att baka bröd o kaka" Bisse Grenert o Marianne Lillier har varit väl använd av både mig o mina syskon. En spiralbunden bok som jag minns att även kompisar hade. Finns nog ett par st med olika recept i t.o.m. Finns även Lördagsgodis Barbro Lönnegren o Marianne Lillier. Tror ML tecknar, tydliga bilder är det iaf
Kalle Ankas kokbok finns också