• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Älgen: Ja, det kändes precis så att det var så hög risk för akutsnitt ändå och med de dåliga oddsen tycker jag också att planerat är att föredra framför akut. Jag var på aurorasamtal, inte med kurator, men med en bm för ett par veckor sedan. Det var bra att få reda lite i tankarna, men läkarsamtalet i fredags förvirrade lite men kontentan var ändå att det blir snitt pga min ruptur (grad 4) från förra förlossningen. Att hon började prata vaginal trots allt var nog mer utifrån att de ju inte kan tvinga mig till snitt eftersom det inte är några risker för bebisen (är väl bara då de kan tvinga?) Jag är dock inte villig att ta den stora risken för min egen hälsa, så dum är jag inte, men jag sörjer ändå att jag inte får föda vaginalt igen. Önskar att det inte vore så stor grej utan att jag kunde klänna mer som du eller andra osm bara tycks rycka på axlarna åt snitt, men nu är jag inte sån utan som jag är och det innebär att ja får jobba med känslorna lite mer. I helgen hälsade jag ju på en kompis som fått sitt andra barn med snitt. Första gången slutade i urakut snitt (hon sövdes) och denna gång blev det akut. Insåg när vi satt och pratade att jag trots allt upplevt en vaginal hela vägen. Blir det fler för henne så blir det ju planerat nästa gång med två snitt i bagaget. Hon har påbörjat två vaginala förlossningar men inte fått föda ut barnen det sista så att säga och t.ex. frågade hon om hur det var när moderkakan skulle komma ut. I förhållande till henne så har jag ju iaf fått uppleva en full vaginal förlossning. Det gav lite perspektiv och jag får försöak glädja mig åt det. 

• Galia

Älgen: Ja vi pratade om förra förlossningen också och samtalet varade nära två timmar så ytterligare samtal med kurator tror jag kan bli lite för mycket. Pratade ju med läkaren i fredags också så jag har verkligen fått prata av mig. Har även pratat med min kompis i helgen och maken är ju ständig lyssnare och stöttare. Pratade även igenom lite tankar med min mamma för några veckor sen. Jag tror det kommer bli bra. Jag önskar bara att saker och ting vore annorlunda men livet blir inte alltid som man vill och önskar. Och tur är väl det ändå. Att livet inte blir som man önskar inser jag låter väldigt bortskämt med tanke på att jag är frisk (förutom lite gravidkrämpor) har en fin man, ett härligt barn och ett till på väg.

• Galia

M73: Usch vad jobbigt! Hoppas hen kommer ut snart coh kan sparka på utsiadan istället så mamman inte behöver få ont när det spritter i bebisbenen

Firren: Hoppas fotbollsmatchen drog igång riktiga värkar också och att du är på förlossning nu eller kanske t.o.m. fått träffa bebis! Då gjorde matcehn någon glad iaf

snuppis: Vilka lustiga arbetskamrater och bekanta du har som tycker att du ska smsa. Eller jag tycker det var en märklig önskan iaf och att tro att du har intresse av att meddela alla när du har bra mkt viktigare saker för dig än att höra av dig till dem. Jag har själv aldrig fått den uppmaningen och skulle jag få det så skulle jag bara säga något i stil med "glöm det".

Pysslig : Haha, stackars svärmor

• Galia
    Mrs Firren skrev 2012-06-13 09:08:01 följande:
    Sådär, nu är länken skickad till Mr F med uppmaningen att han ju kan kolla in länken ifall han är less på mina humörsvängningar.

Jag har ingen personlig erfarenhet av igångsättning, men det var nära att det blev det förra gången (V kom sen av sig själv på bf+13) så jag hade fått skriftlig info om hur det skulle gå till. Min svägerska sattes igång på bf-11 med sitt andra barn pga. att hennes värden blivit dåliga och man upptäckte ngn sorts streptokockinfektion? i livmodern (lite osäker på vad det eg var för infektion men ngn infektion "där nere" iaf som kunde påverka illa). Hursomhelst så var den lilla ute två max tre timmar efter att de satte igång förlossningen så det gick ju rätt fort. Hoppas liten kommer ut av sig själv typ imorgon och att du slipper få erfarenhet av igångsättning. *håller tummarna*

M73: Förstår att det är fullt upp. Hoppas alla kryar på sig fort så att liten kan få komma ut ganska snart.

Zazz: Nej man måste verkligen inte ha några symtom, särskilt inte så tidigt som du är. Jag kände inte ett smack först men så kom det med full kraft i v. 7 kanske? Försök tänka positivt och tre missfall på raken är trots allt väldigt väldigt ovanligt.

chiqita: Aj! Försöka bära i bärsele/sjal så mkt som möjligt?
  • Galia

Var förresten hos bm nu på morgonen. Blodtryck 110/60, sf-mått 32, hjärtljud 132. Bebisen låg med ryggen till vänster (hade ryggen till höger sist) och huvudet neråt men högt. Hon hjälpte mig att känna på barnets huvud. Kändes lite läskigt att liksom trycka till den lilles huvud men man klämmer ju inte direkt på så det är såklart ingen fara. Kändes bara som att man inte vill trycka in fingret i ngt öga eller så Bm tyckte det var skönt att se att jag såg piggare ut och jag känner mig allmänt piggare men börjar bli rätt stor och tung, vilket tröttar på ett annat sätt. Nåja, nu är det nedräkning mot att få träffa lillsyskonet

• Galia

M73: Jag tycker juli känns nära, men så har jag ju själv siktet inställt på andra delen av den månaden men förstår att det känns eoner långt bort för dig! Hoppas liten ser till att infinna sig i juNi och inte juLi. Att föda barn är säkert en bris jämfört med munsår. Småsår brukar göra ondare än större är min erfarenhet. Tänk bara vad ett litet skavsår på hälen kan orsaka

Firren: Jag hoppas också att natten har varit givande
    Jag har inte tänkt på om den ligger mest på ena eller andra sidan. Tycker det varierar rätt mkt. Har aldrig hört det där om musklerna i livmodern, men det kanske kan stämma

chiqita: Usch, lät inte bra med urhoppande leder! Borde nog kollas upp

Billabong: Spontant skulle jag säga att variation i träningen alltid är det bästa så ibland kan du köra flera gånger men lite kortare och andra så länge du bara orkar och lite till. Tränar man alltid på samma sätt så vänjer sig kroppen och då får man inte ut lika mycket som om man varierar träningen och chockar kroppen emellanåt. Ang. fötter vs knän så tycker jag att du kan börja på fötter och när du inte orkar längre så gå ner på knä och kör en stund till

• Galia

Kasperina: Men fy vad störigt! Ögoninflammation är väl förresten mkt smittsamt?

Zazz: Hoppas allt såg bra ut idag!

Resande: Ja det ligger lågt. Bm säger att det är bra (trycket alltså inte att det ligger lågt) men jag tycker det ligger lågt och ibland snurrar det ju till i skallen. Som du säger så skiljer sig ju graviditeter åt. Förra gången låg jag på 120/70-75 utom sista veckorna då det gick upp ca 10 enheter per värde, men är ju en hel del annat som skiljer graviditeterna åt även i övrigt. Har ju mått riktigt skit den här gången och i morse kräktes jag igen...räknar ner dagarna nu och ser fram emot att må bättre eller i var fall annorlunda. Ja och att få träffa bebis förstås.
    Hur mår du?  Har det blivit något bättre?

• Galia

Resande: Vad skönt att det känns bättre iaf

Älgen: tack för varningen. Ska kanske förtydliga att jag numera inte mår illa hela tiden, inte ens varje dag, men ibland dyker det upp fortfarande. Går ett par veckor mellan kräkningarna nu också så mkt bättre än förut när det var flera gånger dagligen. Aptiten har blivit mlt bättre också i takt med att illamåendet började försvinna så jag är vid gott hopp

Firren: Hoppas förvärkarna gåt över i riktiga värkar snarast

Billa: Ah, ok. Får jag då föreslå att du kör planka 20 sekx3 med 15 sek vila emellan. Eller helst 25-30 sek per gång förstås. Sen kan du öka på allteftersom du blir uthålligare och starkare. Då får du variation. Sen ska man eg köra detta varje dag t.ex. precis innan du lägger dig så att du får in rutin i det hela
    Ang. lågt blodtryck så förstod jag att det är bättre med lite lågt än högt just för risken för hf, men som du säger är det ju jobbigt ändå

asap: ja jag hade ju inte så lågt förra graviditeten och inte annars heller vad jag vet så för mig är detta rätt nytt och lite jobbigt ihop med att jag mått så illa. MEN nu är det inte så långt kvar tack och lov

PW: ärligt så gillar jag inte klänningen alls. Fel färg och för mkt ryschpysch för min smak, men det är ju inte jag som ska ha den och jag har inte så bra koll din stil så du måste känna efter själv - trots min sågning  

• Galia

PW: Jag gillar också starka färger men är inget fan av just rosa...så det påverkar förstås mitt omdöme om färgen  Svårt att säga hur mkt 85 cm är. Du har ingen klänning som du kan mäta och jämföra med?

Billabong: Jag går in i vecka 36(35+0) imorgon. Kom på att jag missade att svara på det   

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8