Inlägg från: Snowgirl |Visa alla inlägg
  • Snowgirl

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

För er som inte läser planerar-syskon-tråden så måste jag berätta att jag tydligen har en liten lussebulle i ugnen. Jag pratade med läkaren på IVF-kliniken i tisdags om att sätta in ett embryo efter jul. Jag sa att det var lite roligt eftersom jag har blivit spontant gravid två gånger tidigare i väntan på embryona. "Jaha då får vi se hur det går blir den här gången då" sa läkaren. Dagen efter fick jag ett plus på stickan. Det är roliga sammanträffanden, men tänk om det vore så enkelt att alla kunde prata med IVF-läkaren på telefon och så blir det en bulle i ugnen.
    Nu får vi se hur det går. Bortsett från den lilla detaljen att ett embryo kostar 13000 så hade det varit bättre att vara gravid med ett sånt eftersom de är 5 år genetiskt yngre, men vem vet, det kanske inte skulle ha blivit en graviditet alls med embryona. Det är väl bara att följa med tåget och se vad som händer.

• Snowgirl

Tack alla fina Tyvärr är jag lite tveksam. Det kanske är slut redan nu. Testen stegrar sig inte. Först for det iväg från helt blankt till ganska synligt och ordentligt tydligt efter ytterligare en dag. Nu har det stannat av i styrka och så brukar det inte vara om jag jämför med de gånger jag har kommit en bit in i graviditeten. Jag analyserar för mycket jag vet Det är bara det att oddsen är inte så höga för en spontan graviditet med tanke på min ålder och medfödda defekter. Går det inte ska jag frossa i gravad lax på julafton. Är jag fortfarande gravid så lämnar jag den med glädje.

• Snowgirl

Elsis, Så klart ni inte kan tänka er någon annan än V. Jag kanske ska förtydliga att det inte är "enklare" kromosomavvikelser jag oroar mig för. Det är mer det att den translokation som jag är bärare av inte är förenlig med liv. Bara den risken är ca 25 % för tidigt missfall eller avbrytande. Sen tillkommer andra risker som ökar med åldern. Jag tänker mig att om ett av embryona fäster har det större chans än en spontan graviditet. Jag ska skicka in dispensansökan i alla fall i fall att det här skiter sig.

• Snowgirl

Nä jag tror inte det kommer att gå vägen den här gången heller. Om inte testet ökar i styrka imorgon är det nog kört tyvärr. Det här är fjärde graviditeten och jag börjar lära mig mönstret ör hur det ska se ut. Är lite deppig så här på morgonen och till råga på allt ska det bli 10 plusgrader och regn till veckan.Blä!

• Snowgirl

Åh Vi5, vilken pärs. Så fruktansvärt otäkt. Att du blev svimfärdig och tvungen att åka bår låter som en helt normal reaktion i den situationen. Stor kram till dig! Får ni någon hjälp nu efteråt? Tänker att det finns en del att bearbeta.

• Snowgirl

Jag testade igen nu på morgonen. Varken svagare eller starkare jämfört med tre dygn sedan. Det är väldigt svagt för att vara mig 14 dagar efter ägglossning. Tror inte så mycket på det här, men som vi5 skrev, det ger lite hopp om att det faktiskt kan funka. Jag har ju blivit gravid två gånger på åtta månader. Det dumma nu är att mensen kommer förmodligen inte att komma förrän allt HCG är borta och då försenas allt för frysåterföring. Det kan innebära bara en chans innan embryona kastas. Hoppas, hoppas vi får igenom dispensansökan.

• Snowgirl

Och till ett helt annat ämne. Det finns en app som heter radioapan, gjord av Sveriges radio. W älskar den. Ett tips till er som har barn i 3-5 årsåldern.

• Snowgirl

Fortsätter spamma tråden. Jag är lite gladare idag. Det här kommit snö! Pulkaåkning idag Det ska visst regna på tisdag, men idag är det vitt. Tjohoo!

• Snowgirl

Ja femårsregeln är konstig. Embryona ligger ju där de ligger liksom. Nu kommer vi inte att göra någon ny fullstor IVF, men det finns ju de som tvingas till det pga femårsregeln. Om man gör IVF i 30-årsåldern är det möjligt att man vill ha ett tredje barn efter 35 t ex. Eller så vill man ha mer än 5 år mellan barnen.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8