Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Fiolina, om du vill ha numret till en toppentandläkare, så kan du få min! Han finns i Fårdala, det är väl ganska nära dig? Han är underbar.
    Tack, magen är bättre, men jag har fortfarande halsbränna och ingen vidare aptit. Jag vågar inte äta vad som helst, så det blir fortfarande mycket nyponsoppa, knäckebröd och viss frukt. Vanlig mat äter jag i miniportioner med varierande framgång. Pasta och potatis lockar inte alls, men man får ju peta i sig lite för bebis skull.

• cilla67

Knase, ta det försiktigt med det kolsyrade vattnet! Det är jättelätt att få vatten i kroppen av sånt! Jag vill inte alls skrämma upp dig, men tydligen så bidrar både kolsyran och de salter som brukar finnas i Ramlösa och liknande till att det gärna stannar i kroppen. Men måste man så måste man, är det vad du vill ha, så är det väl bara att klunka vidare!

Ela, ja, vilken tur att guldklimpen hägrar! Men jag lääängtar verkligen efter att få tillbaka min kropp!

• cilla67

Knase, ja när man är gravid. Det försvinner som genom ett trollslag så snart ungen är ute!
    Jag hade ganska mycket vatten i framförallt ben och fötter, fick skaffa billiga vinterkängor på Maxi i storlek 39 istället för vanliga 36 för att kunna gå ut under de sista två månaderna med A i magen. Fast jag drack cola... Och nu har jag 37...
    Svägerskan som drack två 1,5-litersflaskor Ramlösa varje dag gick upp 34 kilo och anlände till förlossningen i sin sambos flippflopps - i december... Men ett glas om dagen eller några glas i veckan är nog ingen fara! 

• cilla67

Hjälp vad ni skriver! Jag säger bara hej och natti natti, så länge, det blev för mycket att kommentera!

• cilla67

Oj, vad mycket FK-frågor det har avhandlats. Jag stoppar huvudet i sanden och hoppas på det bästa. 
    I morse var jag på nytt UL med flödesmätning. Det hade blivit ytterligare lite sämre, så jag fick göra nytt ctg. Det var lång väntetid inne på förlossningen, det hade fötts fem ungar där i dag på morgonen. 
    Ctg såg bra ut, men doktorn ville gärna peta lite på bebisen så det kommer igång. Ny flödesmätning på måndag, och läkarbesök. Och stränga tillsägelser om att genast komma in om bebisen blir lugn...
    Så jag räknar med att den kommer på nåt sätt nästa vecka, helt enkelt. Bara att samla ihop sig och avsluta jobb och sånt i helgen! 

• cilla67

Ja, det är skönt att de har bra koll. Det är tydligen inte så utbrett ännu att man mäter flödet, sa doktorn när jag undrade om de kan ha gjort det när jag väntade A. Tydligen görs det ännu inte i Stockholm på rutin, som här. Skönt att det var nåt med vården som blev bättre med flytten, förut har jag ju varit ganska besviken! Doktorn trodde det var mycket sannolikt att det var samma visa förra gången och att det var anledningen till att A var så liten och ynklig. Som sagt, skönt att de har koll!

• cilla67

A kommer också ofta med ytterkläder, gärna halvt på. Hos oss betyder det inte alltid att han vill gå ut, det är mera en övning i att ta av och på, och att han vill visa att han vet hur det ska vara. Eller så leker han att han ska gå ut, eller åka till dagis eller "jobbet" eller hälsa på. Det brukar han berätta samtidigt. Ibland ska han gå ut med Wilma... gullet!
    Mössan, en vante och stövlarna, gärna på fel fot, och så en tröja på ena armen; "hjälpa!" 

• cilla67

Johanna, jag tror det bara är i samband med TUL som flödet mäts. Det är väl för att man ska få en indikation på varför ett barn är litet, så man kan hålla koll och kanske hjälpa till.
    Men det kan vara så att det mäts på RUL också, jag minns inte riktigt. I alla fall så tittar de på navelsträngspaketet som ligger framför barnet och klickar på ett område där, varpå detta kommer upp i färg. Rött och blått. Det ska tydligen vara så mycket rött/orange som möjligt, eftersom det blå visar motståndet i flödet. Jag hade som jag själv uppfattade bilden, ungefär hälften rött hälften blått. De mäter nåt där i nystanet som anges i siffror, och uppenbarligen ska vara så lågt som möjligt.
    Mellan förra veckan och igår hade den siffran för mig ändrats från 1,43 till 1,83. Som barnmorskan igår sa, det har både för- och nackdelar att undersökas av en handledare och en student! Jag hade inte vetat allt detta om det inte varit en barnmorska som utbildades på UL med förra gången.
    Namnträsket har vi vadat i länge nu, men jag tror vi anar ett slut på det. Ett av finalnamnen ska jag i så fall be att få låna av dig! 

• cilla67

Sara, vad trist att det blev som det blev med stackars G. Jag är SÅ glad att de här mätningarna har gjorts, eftersom jag ju fick tjata mig till TUL från början. Önskar att de gjordes som rutin för alla, man vet ju aldrig vad som händer där inne. Tydligen ligger mitt landsting i framkant när det gäller just den här mätningen, det görs tydligen inte på så många ställen ännu.

Hej, Vika och Oyra! Kul att se "nya" namn här! Jag vet ju att ni båda är gamla i gården, så att säga, men kul att ni vill titta till oss! Och grattis till Vika!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8