Johanna, jag tror det bara är i samband med TUL som flödet mäts. Det är väl för att man ska få en indikation på varför ett barn är litet, så man kan hålla koll och kanske hjälpa till.
Men det kan vara så att det mäts på RUL också, jag minns inte riktigt. I alla fall så tittar de på navelsträngspaketet som ligger framför barnet och klickar på ett område där, varpå detta kommer upp i färg. Rött och blått. Det ska tydligen vara så mycket rött/orange som möjligt, eftersom det blå visar motståndet i flödet. Jag hade som jag själv uppfattade bilden, ungefär hälften rött hälften blått. De mäter nåt där i nystanet som anges i siffror, och uppenbarligen ska vara så lågt som möjligt.
Mellan förra veckan och igår hade den siffran för mig ändrats från 1,43 till 1,83. Som barnmorskan igår sa, det har både för- och nackdelar att undersökas av en handledare och en student! Jag hade inte vetat allt detta om det inte varit en barnmorska som utbildades på UL med förra gången.
Namnträsket har vi vadat i länge nu, men jag tror vi anar ett slut på det. Ett av finalnamnen ska jag i så fall be att få låna av dig!