30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Underbart, Lycklig! Välkommen hit!
Underbart, Lycklig! Välkommen hit!
M73, jag såg den galne autraliern med ormarna ocj krokodilern, du vet, han som dog. Steve Irwin eller nåt sånt hette han, på Jay Leno för några år sedan. Han berättade att de hade en dotter men ville ha en pojke nästa gång, och att detta kunde regleras med temperaturen på spermierna. Kallare spermier skulle tydligen åstadkomma snabbare Y-simmare. Så han hade skippat kalsingarna och hade sytt in ett litet nät i sina khakishorts... för det kan ju inte hänga helt löst när man är ute i bushen bland ormarna, sa han! Märklig snubbe, och om det är sant har jag ingen aning om, men en ganska kul historia. Jag tror de faktiskt fick en pojke sen!
Var just inne på mödravårdens hemsida, eftersom jag kom på att jag missat min tid idag...
"Vid positivt graviditetstest (finns att köpa på apoteket) är du välkommen att ringa Kvinnohälsan för tidsbeställning"
Jag hade ingen aning om att man kunde köpa positiva test på apoteket, är det så enkelt?!
Grattis Fiolina! Vad roligt! Var det det jobb som du pratade om för någon vecka sedan?
Johanna, ja tydligen kan man det! Att man inte vetat det innan, tänk så mycket elände det skulle ha förhindrat. Alla i kämpartråden skulle ju bara kunna gå till apoteket, så var det klart sen?!
Ska faktiskt påtala det nästa gång på mvc, för jag tycker det är lite oförskämt formulerat, om man har haft problem att få till det.
Nu har jag varit på ett andra tillväxt-UL. Först skulle de krångla med en bm som skulle lära sig, så det tog dubbelt så lång tid som vanligt. Sedan när lärlings-bm sitter och fyller i resultaten i datorn och säger "oj, här blev det en röd siffra" säger vanliga UL-bm "ja, det betyder att flödet inte är så bra". Men hallå! Jag då?! Säg det till mig! Först, i alla fall.
Jag blev jätteledsen och orolig, för det är precis detta jag väntat mig. När A föddes skulle han ju enligt TUL ha vägt 3200, men en vecka över tiden kom han ut och var bara en liten spinkis på 2700. Ett halvt kilo är ju jättemycket på en bebis. Oron för att detta ska hända igen har gjort att jag tjatat till mig dessa TUL-undersökningar.
Just för ögonblicket väger bebis 2680, vilket ju är helt ok, men om nu flödet är dåligt, så han inte får i sig det han behöver, blir jag ängslig. Dessutom kan jag ju inte äta som folk längre, så vad stackarn får i sig därinne är ju verkligen en gåta. Detta var förstås första och enda gången jag var där själv, maken hade ett viktigt möte på jobbet, så det blev det ju inte bättre av.
De skickade mig med omedelbar verkan till förlossningen för att göra CTG efter ultraljudet, men det såg som tur är bra ut. Lite låg puls, tycker jag, men det var inom rimliga gränser sa den vänliga barnmorskan där. Så nu ska jag göra en ny mätning av flödet nästa fredag...
Sorry för egognället, men jag måste skriva av mig lite.
Tack snälla ni! Bm på förlossningen sa också att jag skulle åka in, bättre det än sitta hemma och oroa mig.
Johanna, ja vi tror oss veta det efter ett annat UL, då vi råkade nämna att vi kallade magen för Alice. Läkaren som gjorde ultraljudet hummade lite och frågade om vi ville veta vad det var. Eftersom vi inte hade ett enda bra pojknamn på lut, och har fortfarande inget, sa vi ja, och fick se något som väldigt tydligt såg ut som en pojke!
Vi trodde nog att vi skulle kunna hitta ett om vi fick lite tid på oss, men det är fortfarande inget som är helt klockrent.
Boomie, mitt pyre ligger på minus 5%. Jag tycker det är ok, eftersom A låg på -14,7, vilket ju var alldeles på gränsen för vad som var tillåtet.
Grejen med min oro är ju att vi hamnade på neo med A för att han var så liten så han skulle tvångsmatas med kopp och ersättning innan amningen kom igång. Det är inget jag vill upprepa, för paniken kring det gjorde säkert att det dröjde flera dagar extra innan amningen kom igång. Jag var tvungen att pumpa var tredje timme dygnet runt, och det tog ändå flera dagar innan det hände nåt. Vi fick stanna på neo en vecka innan de släppte hem oss.
Boomie, märkligt att det gör så per automatik istället för i mån av behov? Stå på dig, så det känns rätt för dig den här gången! A vägrade koppmatningen och blev helt ifrån sig varje gång, så det var ju ingen lätt grej att hantera. När vi efter två dagar på neo fick byta sal, från den mer känsliga avdelningen till den inte fullt så akuta, fick jag bra kontakt med en av barnsköterskorna där.
Hon föreslog för läkaren att A skulle sondmatas istället parallellt med att vi fortsatte nöta med amningen, just för att inte det där som du berättar skulle hända. Så jag satt där med A vid bröstet och tryckte samtidigt i honom ersättning kombinerat med det jag pumpade, via sonden. Det funkade jättebra! Det var också hon som visade hur jag skulle hålla för att A skulle få bra tag, så hon löste nog en del knutar i själva amningen också. Underbart att det finns såna "tanter"!
Fiolina, jodå, de förklarade, och det innebär precis vad jag har befarat. Att det kan hända att bebis inte får i sig det som behövs, så man vill hålla koll på flödet så det inte försämras ytterligare. Troligt är att man vill ha ut pysen relativt snart för säkerhets skull.