• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

juni - Heeeej! Jag tycker att både du och Lena brukar vara aktiva även nu efter bebisleveransen (jag var lite orolig för att ni skulle försvinna helt in i bebisbubblan ), men idag har ni varit vääääl frånvarande. Shopping i riktiga butiker (alltså inte nätshopping som jag ägnar mig åt) - bah!

Enligt min och numera även Livsmedelsverkets åsikt behöver du inte pumpa ut alls - alkoholkoncentrationen i mjölken efter 1-2 glas vin är minimal och inte skadlig. Det enda man ska tänka på är att man inte blir så lullig att man tappar bebisen men det gäller ju både kvinnor och män.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Ooohh, naj! Inte magsjuka. Mina sympatier till malinkatarina och Lena!

Minimalla - Åh, vilken underbar snöbild! Sötnosar verkligen! Angående sexlust tror jag också på att försöka sätta igång maskineriet genom att praktisera lite. Lust föder lust i vart fall hos mig (men just nu kan jag verkligen inte tänka mig att ha sex. Aj, liksom).

M73 - Hoppas ni får bra hjälp på torsdag - oavsett dagsformen på T!

juni - Jättefint med Nils som sagt! Var vinet gott?

Lena - Ja, jag har trott Lucia eller 101214 hela tiden så vi får väl se.

Nu har vi dock hittat fleeceoverallen, vi har hämtat ut bärskyddet (för sjalbärande i kylan) som fick skickas om för att vi missade att hämta ut det förra vändan Skäms och R sov bara normaldåligt inatt mot igår då hon vaknade och tokvrålade med jämna mellanrum varpå jag hulkade fram att jag inte kan föda barn när hon är så här för jag kan inte utsätta barnvakten för det... Så nu är Spiken välkommen när som (fast igår kväll konstaterade vi att det vore bra om vi inte behövde åka in under natten för R hade så pinsamt skitig pyamas på sig. Hon åt middag i den och vi tyckte inte att det var lönt att byta innan den lilla hakklappsvägraren ätit frukost också. Men NU ska vi se till att hålla barnen och lägenheten i presentabelt skick hädanefter så att vi kan föda barn. )

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Ja, fi f*n aigee. Nu är det dags att jag föder barn snart.

Blir lite nervös nu dock för när jag var på vattengympan lämnade den mycket fullbokade gravidmassören som min BM tipsade om ett meddelande på mitt mobilsvar att han hade ett återbud imorgon kl. 9. Jag ringde givetvis genast upp och tog tiden och då frågade han om jag var intresserad av igångsättning. Jaaaaa! Men HJÄLP - är vi redo? R ska på 18 månaders koll imorgon och vaccineras - tänk om hon blir superfebrig och grinig. Vi har bröllopsdag i övermorgon och det vore liiite mysigt att få ha det datumet som vårt och inte som födelsedag för ett av barnen (nåja, vi skulle nog överleva att dela dag, men...). Barnens kusin har/har haft sin första magsjuka (vet inte om han tillfrisknat än) och eftersom det är hans föräldrar som ska barnvakta kanske det blir lite trixigt. Etc, etc. Kalla fötter? Nej, egentligen inte men det har nog inte riktigt sjunkit in att vi ska bli trebarnsföräldrar inom kort.

aigee - Förstår att du har fullt upp som nybliven tvåbarnsmamma med förkyld familj. Aj, det lät inte kul det där med underredet. Hoppas att du kan bli tillfixad ordentligt.

Lady w - Usch, det är en mardröm att behöva vara huvudsakligen inomhus med ett grinigt barn.

73Moon - Kul att se dig och höra att ni har det bra!

Lena - Fy, fy, fy vad jobbigt! Häck väck med magsjukan nu så att ni får aktivera er på ett vettigt sätt istället för att tvätta och ta rätt på löst bajs!

Två är dubbelt så bra
  • Ela

...och egentligen tror jag ju inte på att en massör kan sätta igång det utan tror att det är Spiken som bestämmer när h*n vill komma ut men vem vet - om Spiken är lite i valet och kvalet kanske det kan sätta igång något?

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Nej då. Inte förlossningen. Jag är bara komatöst trött vilket är heeeelt normaaaalt efter att ha blivit knådad (särskilt eftersom R höll mig vaken stora delar av natten också). Massören var jättebra och trevlig (han kommer att ringa imorgon för att följa upp hur jag mår och fyllde i en lapp angående vad han gjort som jag ska lämna till min BM - sicken service!). Han kan ju inte hjälpa så mycket med foglossningen så här sent men det var skönt att bli lite uppmjukad. Och så klämde han på en massa punkter också. Vissa var mer "aktiverade" än andra (läs: på vissa ställen gjorde det ONT fast på ett bra sätt) och jag glömde fråga om antalet aktiverade punkter var någon slags indikation på hur nära förestående leveransen är. Han ritade i vilket fall som helst ut några punkter med penna på mig som maken ska få klämma på. Han gav också en hel del tips om tiden efter förlossningen med tanke på min skolios, foglossningen och att jag gått igenom ett kejsarsnitt. Operation uppbyggnad ska sjösättas!

Så i vilket fall som helst var det klart värt det. Och ja, Pyttis - det är dags att få träffa Spikelin och Olimpia - du skrämmer mig inte utan ger mig hopp.

Nu är min visuella målbild att Spiken kommer på fredag. Jag har ju tänkt Lucia förut och att maken och jag ska gå på Lussetåget på dagis för att det sedan ska sätta igång. Nu har det visat sig att det är på fredag (fröknarna och då stora barnen bakar frukost- och fikabröd dagen innan och då blir det ju lite klurigt att ha det på en måndag). Och det är ju en alldeles utmärkt dag - dels är det ett snyggt datum, dels råkar det vara min farmors födelsedag och dels är det ju Nobeldagen så då är det ju extra pompigt och ståtligt. Sjukt bra dag att föda barn på ju!

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Ha ha! Fler med argbiggor hemma hör jag. R är ju inte ens ett och ett halvt men har ett humör som heter duga. Och hon är också helt omöjlig att avleda. Igår var maken på BVC med henne för ett och ett halvt årskontroll. Han råkade stöta till henne när han skulle ta av henne kläderna och då blev hon ARG och KRÄNKT och grinade och surade hela besöket. Det blev inga klossar byggda eller kroppsdelar utpekade där inte. Tur att vi har haft samma BVC-sköterska ett tag nu så att hon kunde lita på makens ord om vad hon kan.

T är inte direkt en filbunke hon heller men hon ligger verkligen i lä jämfört med R.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Alltså, vårt dagis. Hjärta Idag är en lite besvärlig dag för maken har en grej på jobbet som han omöjligt kan bedöma om det kommer att vara färdigt så att han kan hämta vid 16. Vanligtvis skulle vi kunna be min syrra eller hennes man att vara back-up men nu är deras son fortfarande supermagsjuk så nej - det vill vi inte gärna dra in här i familjen just nu. Jag skulle ju kunna hämta i nödfall men det är lite väl riskabelt med tanke på att jag går så dåligt och väglaget är som det är. När maken imorse vid lämning sa att han eventuellt riskerade bli sen sa personalen att de i så fall kunde ordna att någon av dem tog hem barnen. Vi bor ju jättenära, men det är verkligen ingen service man räknar med. De är underbara!

Liiiite jobbigt med magsjuka i barnvaktsfamiljen så här i bebisleveranstider. vi får nog ta ett extra snack med grannarna som erbjudit sig att ställa upp vid behov också...

Sara - Nope, BM-besök har jag inte förrän på måndag (går sällan även så här i slutet när det är tredje graviditeten...). Angående massagen så finns det visst vissa punkte som ska kunna trigga igång rätt hormoner - lite som akupressur gissar jag. Jag är rejält öm på vissa ställen där han tryckte så vem vet. Ja, du borde verkligen ha testat förra sommaren.

juni - Ja, det gäller att komma ihåg syskonets närhetsbehov som ofta är extra stort. T har alltid varit främst pappas flicka men när R föddes kunde hon vakna om nätterna och gråta efter mig och jag märker även nu att hon har blivit extra kramig med mig. När R var ny upptäckte jag att det ofta räckte med att jag svarade snabbt på T:s behov. Om hon blev ledsen och ville bli buren plockade jag upp henne även om jag bar R och då räckte det oftast att jag bar T några meter så var hon nöjd sedan. De vill ju bara vara säkra på att de inte är bortglömda/utkonkurrerade. Hjärta Hoppas att N slutar kräkas och hamnar i en riktig djupsömn snart så att du kan få lite vilotid.

Usch, både maken och jag är hostiga och har förkylningskänningar i kroppen. Inte bra. Det enda positiva är väl att jag genom hostandet kan konstatera att knipövningarna hjälper även om jag slarvar lite. Cool

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Nej, men Lady W. Jag skrev så långsamt att du hann posta undertiden. Stor varm kram! Så jobbigt!

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Ja, verkligen toppenservice. Jag är så där härligt hormonig för tillfället att jag tycker att alla är så underbara (eller tycker och tycker - det är många som verkligen ÄR underbara och hormonerna gör att jag blir extra rörd). Igår när jag skulle på massagen tänkte jag ta taxi dit men när jag ringde fanns det inga lediga bilar. Jag stapplade iväg mot bussen men förstod ju att jag inte skulle hinna i tid. Men så mötte jag en f.d. granne som har sin yngsta på dagiset mitt emot vårt hus (inte "vårt" dagis) och hon erbjöd sig genast att skjutsa mig. Sedan var massören så gullig och sa att han var så imponerad att det var mitt tredje barn och så tätt - han tyckte att det var så roligt och eftersom jag alltid är livrädd för att alla ska tycka att jag får skylla mig själv för mina besvär som blir gravid så tätt blev jag så glad över hans inställning. Sedan dagispersonalen, våra grannar, NI etc etc. Världen är ju underbar trots allt och det känns ju skönt att tycka så när man är i färd att sätta ännu ett barn hit.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Nä, vi får nog skjuta upp det där med bebis ett tag. Nu har maken fått feber.

Två är dubbelt så bra
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8