Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Piggley Wink skrev 2010-11-20 22:32:39 följande:
    Det löste sig, maken hade visst spolat av även själva pumpen när han diskade resten Skäms. Min underbare far tog en dammsugae och sög rent, sen tryckluft och nu funkar den! Mjölken forsar så nu känns det bättre! Tack för medkännande kommentarer!

Pumpar för fullt nu för att kunna sova gott, det är för närvarande ungefär halva brösten som får plats i amningsbehån med H-kupa
    Förlåt att jag skrattar, men nu är ju allt väl iaf. Skönt att ni fick ordning på elprylarna och att mannen överlevde utskällningen jag förmodar att han åkte på för diskningen...
    Hoppas mjölkproduktionen ställer in sig på lite lägre leveransnivå snart.

En annan var inte i närheten av annat än en D-kupa som mest under ett par få veckor och ngn mjölkproduktion av rang blev det inte heller. Mjölkstockning lyckades jag få antydan till iaf... Aj!
  • Billabong

Lena:

Lider med er andra som också har skröpliga nätter. I vårt fall var det klarvaken och pigg O kl. 5.15.  Förstår inte hur ngn kan vara pigg vid den okristliga tidpunkten på dygnet, ffa inte ngn som har 50% av mina gener.

• Billabong

Kikar in och vill gratulera Boomie för lättnaden som infinner sig efter fina resultat på RUL och Ellie för pickande hjärta på VUL. Härligt!

Milla: Spännande med intervjun! Hoppas allt flyter på med tillsättningen av din tjänst framöver.

juni: Låter som att rummet blir kanonfint! Men stackars lillebror som verkar ha ont i sin mage... Hoppas det bara var ngt högst tillfälligt som inte kommer tillbaka mer.

Här fick vi fsk-placeringsbesked igår. Inskolning 10 januari på helt nyöppnad avdelning - som de försöker rekrytera förskollärare till såg vi på AFs Platsbank. *Hintar till Milla, även om det blir lite långt att pendla*
    Så nu ska vi bara försöka planera hur vi ska jobba jag och sambon, dels själva inskolningsperioden och dels resten av våren.

• Billabong

Ela: Åh nej! Så jobbigt och tråkigt att det kommit en blödning till. Förstår på ett ungefär vad du menar och tycker verkligen att du är värd att slippa fler orosmoment och gravidkrämpor resten av tiden fram till Spikens ankomst. Skönt att det känns lite bättre så här på kvällskvisten/natten iaf.
    Hoppas att du fått i dig lite mer näring än den där paprikan...

Lena: Grattis Ville på 1-månadsdagen! Så fort det gått!
    Ja, stygnen bör väl försvinna inom ca tio dagar. När jag snittades nu så ville inte vissa stygn (de yttersta på båda sidorna) luckras upp av sig själva utan blev infekterade och satt kvar benhårt. Egentligen ska man vända sig till förlossningen/BB (?) då sa min BM, men eftersom jag ringde henne och frågade samt att hon visste att jag bodde två kvarter ifrån BM-mottagningen så fick jag komma bort och hon fixade det. Läkte finfint sedan. Så ring och fråga om det inte blivit bättre imorgon.

Ang. hur vi jobbar så kommer vi nog ha ett lite halvknepigt schema där jag jobbar 80 eller 85% och sambon ca 90%. Barnen får nog komma till fsk vid 7.15 eller strax därefter. En av oss kommer lämna J och ta bussen vidare till jobbet. Den andre kommer lämna O och G och får ha bilen. Den som har bilen får sedan hämta alla tre barnen på eftermiddagen, ung. kl. 15 eller strax efter. Eventuellt tidigare på fredagar. Helst vill vi ha gemensamt lediga fredagseftermiddagar. Den som inte hämtar barnen kan alltså jobba full tid den dagen, på så sätt förkortar vi 3 arbetdagar vardera med ett antal timmar. Så ser iaf planen ut just nu.
    7.15-15.15 blir 8 timmarsdagar, vilket känns lite väl länge... Kanske kan vi göra dagarna ytterligare en timme kortare. Men det är bättre att de hunnit äta mellanmål än att hämta precis innan det, då har man bara supergnälliga barn att försöka hålla humöret uppe på tills man själva kommer hem.

• Billabong
    Billabong skrev 2010-11-28 00:37:28 följande:
    När jag snittades nu så ville inte vissa stygn (de yttersta på båda sidorna) luckras upp av sig själva utan blev infekterade och satt kvar benhårt.
    nu = dvs för 1 år och 4,5 månader sedan...
  • Billabong

Tackar för input om preventivmetoder. Jag var hos en ny BM igår (min har gått i pension) som var jättebra men jag är SÅ velig i vad jag vill ha för skydd. Så jag fortsätter just nu med p-pillren jag ätit senaste året, men hämtar ut för 3 månader i taget.
    Ang. hormonspiralen så sitter den i 5 år (tror det är samma m kopparspiral) men kostar 1000 kr, vilket gör att jag inte känner att det är motiverat att sätta in den ifall jag/vi sedan vill ha ett barn till ganska snart. Helt ok om den får sitta minst tre år, men tänk om jag ångrar mig framåt sommaren?
    Lutar åt att testa kopparspiral framöver, men är lite orolig för bieffekterna med den i form av rikligare/smärtsammare mens. Hormonspiralen verkar ha flera fördelar, många blir helt blödningsfria efter ca tre månader, men de flesta får en liten mens.
    Fick en broschyr om hormonspiralen (som heter Mirena) och där är en webbsida som Lena och andra intresserade kan läsa mer:
    http://se.femalelife.com/scripts/family_life/birth_control/the_IUS/index.php

cissi: Skönt att läsa att det ser bra ut med Mini. Hoppas sammandragningarna slutar/minskar i omfattning snart.

• Billabong

juni: Fint namn lillebror har fått!

Minimalla: Härlig bild!

Ela: Roligt att förberedelserna är klara inför Spikens ankomst, när den nu väl inträffar...

Lider med Lena och Malinkat som har magsjuka i familjen. Bävar för när det ska slå till här för säsongen...

• Billabong

Kul att du kikade in här och lämnade en uppdatering, Moon! Ja, visst är det ljuvligt härligt att se och höra sina barn ha roligt tillsammans.

• Billabong

Angående att visa humör så tror jag mer på att det är andra/tredje-barnet än att det är könsrelaterat/genusrelaterat. J har aldrig haft särskilt mkt humör på det sättet - men det visar O på. Även G har sådana tendenser men inte lika starka - än... O är supersöt när han kan stå och "skälla" på ngn av oss när vi gjort ngt han inte är nöjd med. Såvida det inte är så illa att han istället protesterar högljutt.

Ela: Skönt att läsa att det är bra med dig och intressant att en massör skulle kunna trigga igång en förlossning (jag skulle ha gått till en sådan i mitten av juni förra året... ).Är det BM-besök idag? Deadline/leverans på fredag låter finemang! Kör på det!

malinkat: trist med bilen... Hoppas det går att fixa snabbt och billigt! Tröttsamt med Nej-skrik i tre timmar i bilen... *blev trött av att bara föreställla mig det*

• Billabong

Ela: Hade jag bott närmare hade jag lätt ryckt in som barnpassare. För som du säger, när man redan har tre små så gör två till inte så stor skillnad.
    Skönt att det verkar som om att Spikens entré verkar hyffsat nära förestående nu.

juni/malinkat: Jag pratar gärna kameror här också. Efter mkt velande under början av sommaren, där jag gjorde noggrann research och bl.a. involverade malinkat, gjorde jag en paus under augusti-november eftersom den kamera jag bestämt mig för (Nikon D5000) inte fanns att få tag i med krot varsel.
    Men nu är jag igång igen med att leta kamera. Har haft ffa Nikon och Canons systemkameror påtänkta men lutar nu lite åt en långzoomare istället. Dvs en större kompaktkamera som har många av systemkamerans fördelar och inställningsmöjligheter men till ett avsevärt lägre pris. Dock inte lika flexibel som en systemkamera så klart, men jag är en glad amatör och kommer inte köpa värstingobjektiv ändå.
    Långzoomarna är ngt mindre än systemkamerorna, men mkt större än vanliga kompaktkamerorna, så vill man ha en liten smidig sak får man ändå ta sin lilla kamera med sig - eller mobilen om man har en ok sådan.
    Annars, om du ändå ska ha en systemkamera till ok pris, kika på Nikons nya modell D3100 som säljs för ca 6000 kr med ett 18-55 VR-objektiv). Canons 500D är snäppet äldre, deras nyaste heter 550D - men den blir ca 2000 kr dyrare.
    Vill du ha en "riktig" systemkamera (dvs en som inte är lika basic som de jag nämnt ovan) så är jag inte så bra insatt, eftersom jag med mina små händer direkt valde bort de kamerorna. Kan helt enkelt inte greppa dem. Det finns även systemkameror i den prisklassen du nämnde, kring 4000, men de saknar oftast videoinspelningsfunktion helt och hållet. Och jag inser att jag ofta vill filma barnen nu när de är små, så därför går de modellerna också bort.

Ojdå. Blev mkt kamerasnack idag.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8