Inlägg från: Tilda08 |Visa alla inlägg
  • Tilda08

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

MalinK: Jag fattar inte alls vad det är du har gjort men jag är glad att att det verkar vara bra!

Juni: Visst är det bra?! Speciellt när man hittar en officiell sida och inte bara en tråd eller blogg nånstans...

Cissi, jo att oxytocin är värkstimulerande vet jag ju. Frågan är om det räcker med att klämma på tuttarna för att få efterfrågad effekt. Men tills jag blivit motbevisad så tänker jag fortsätta...   Nässpray? Det var annorlunda. Är det sån som funkar vid mjölkstockning?

• Tilda08

Lilablå: usch för RS! Skönt att alla verkar må bra nu.

Evasha: Hmmm... Riktigt SÅ desperat är jag inte..

Pyttis: För att vara ärlig, så ont som allt gör just nu (från fogar till svullet där nere) så om det är färdknäpp som behövs, får Minna vara kvar i magen...

Zeeda: Tydligen utlöser orgasm sammandragningar i livmodern och om man då har benägenhet för att föda tidigt kan det sätta igång förlossningen i förtid. Alltså KAN det ha haft samband för just dig. Min kompis fick sexförbud pga detta då hennes bebbe ville komma i vecka 28. För oss andra hjälper nog sexet föga tyvärr... Men med dina vändor till förlossningen i förtid så kanske för dig?

Fio: Lite så jag resonerar faktiskt. Inte att det ska hinna bli vår, men att tack vare att Minna kommer sent hamnar hon en bra bit ifrån min födelsedag (21/2) och får verkligen sin egen dag. Funderade också på det där med amningen, kan ju inte skada iaf.

Idag har jag haft en del molvärk och så här framåt kvällen har jag flytningar, vilket kan peka på att tappen påverkas där inne. Hurra i så fall! Om det har något samband med mitt bröstpillande är ju svårt att säga, men jag pillar vidare. Kanske kan ta maken till hjälp med det iaf...

• Tilda08

Juni: Hoppas på frisk liten! Svårt det där med pengarna. Man får utgå ifrån sin egen ekonomiska situation. Finns inget rätt och fel anser jag. Allt som doneras är bra,

• Tilda08

Lilablå: Usch va otäckt! Bra att du skriver om det, bättre att veta vad man ska leta efter om ens barn blir sjuka.

Assar: Hurra för spyfritt! Hoppas det håller i sig nu!

• Tilda08

Och ja, I'm still here. Dagens tecken a la "jag-hoppas-fortfarande-även-om-jag-inser-oddsen" består av flytningar (=ev påverkan på tappen), illamående-attacker (tydligen vanligt under latensen) och molvärk i ryggen (också vanligt). På den mer negativa sidan är att inget av detta är helt nytt och kan lika gärna vara tecken på att jag helt enkelt är j-igt höggravid och trött i kroppen...

Tildas gudfar och hans fru ska också ha barn nu, deras var beräknat den 24/2 och nu verkar det vara på gång. Det skulle ju vara lite roligt om vi födde i samma veva på samma sjukhus... Minna, vad sägs?

• Tilda08

Oyra: Tårta? Hmmm... Om jag hade orkat gå längre än tio meter hade jag kommit på stört! Idag är trycket nåt vansinnigt nedåt, gör ont att gå ens runt i lägenheten. Känns som att Minna är på väg och trilla ut utan förlossning snart. Det är ju en lösning på problemet.

• Tilda08

Ela, vore inte det najs? Att gå här i godan ro (eller vanka runt som en äggsjuk höna är nog mer korrekt) och sen helt plötsligt kommer hon som en Trissvinst? Jag har ju inte tänkt att bli gravid igen, så jag kan leva med att bara ha en förlossning som gjorde ont.

Har inte hört mer från gudfadern och hans fru. Undrar om det betyder att de åkt in än? De skulle höra av sig när de gjorde det, men det är ju fullt förståeligt om de hade annat att tänka på... Vill heller inte höra av mig och tjata, det vet man ju själv hur det är... Vill ju att det ska födas NÅT barn idag iaf! Ja, utav de jag personligen väntar på dvs. Nåt barn föds det ju idag oavsett... *svamlar vidare*

• Tilda08

Söder, jag tror du menade att krama Lena.

Lena, jag har inga bra råd tyvärr men jag skickar dig all värme jag har!!

• Tilda08

*Kramar Lena idag med!*

Milla: Usch och fy för ekonomiproblem. Jag har haft min beskärda del av det. Jag håller med de andra, prata med någon. Antingen en nära vän eller någon kurator. Ang din ensamhelg. Ett tips är att låna en kompis lägenhet om han/hon inte ska vara hemma. Det är ju inte lika flashigt som att bo på hotell, men fördelen är att det är gratis och man får sova i fred och kan mysa hur mycket man vill på kvällen och ta en lååång frukost. Är man hemma hos nån annan försvinner ju alla måsten man har hemma hos sig själv.

Ela, godis är viktiga saker. Kan man inte bara slänga hur som helst.

Ego: Kan rapportera att det faktiskt finns liiite att rapportera idag. Slemproppen, eller iaf en del av den, gick för nån timme sen och jag har en del molvärk sen i morse. Det betyder ju inte att förlossningen kommer igång, men det tyder iaf på att det händer saker med tappen. Det vore skönt att komma till igångsättningen i morgon och åtminstone vara tillräckligt mogen där inne. I det här läget tar jag allt som är i rätt riktning!

Gudfar med fru åkte in vid åtta igår kväll och när de kom in hade hon haft regelbundna värkar i flera timmar, men bara 3cm öppen. Nu har det gått 16h sen dess och vi har inte hört något mer. Usch om det har dragit ut på tiden!  Naturligtvis finns också en liten oro att allt inte gått bra... Hade lillen fötts och allt var ok borde vi fått åtminstone ett sms nu. Antar att jag oroar mig mer än vanligt pga min egen situation. Svårt att inte tänka på det...

• Tilda08

Oj! Jag missade visst att läsa den senaste sidan.

Fio: Vilken slump att ni fick samma beräknade datum!

Cissi: Vilken dag!

Evasha: Helt galet hur du har behandlats. Svårt att fatta att det är på riktigt, låter som sånt som händer på film...

Assar: skönt att du mår bättre nu!

• Tilda08

Jag har värkar. Inte så onda, men regelbundna. En minut långa ungefär var 7-9 minut senaste halvtimmen. Mellan varje lever Minna rövare, vilket gör nästan ondare än värkarna... Ska bli spännande att se om det fortsätter och blir på riktigt.

• Tilda08

Mina värkar gick upp i rök, men molvärk finnes. Det hade jag innan vattnet gick sist. Får se om det blir repris eller igångsättning i morgon.Oavsett känns det som att det faktiskt har hänt en del där inne och det är ju positivt inför morgondagen.

15:37 föddes gudfars lille son med kejsarsnitt. Hans fru hade då haft värkar sen natten mellan torsdag och fredag och de kom in till SÖS vid 20 igår kväll. Allt verkar ha slutat lyckligt, men jag vill inte ens tänka på hur jobbigt det måste ha varit...

• Tilda08

Hej tjejer! Vaknade 01:45 och fick för mig att det var av en värk. Låg kvar, men inget kändes. Gick upp på toa men hann knappt lägga mig igen innan "sploshet" kom. Japp. 02.00 = vattenavgång. Tog mig till duschen och sen tillbaka för att väcka maken som fick torka golvet... Ringde förlossningen och fick instruktioner att se om det kom mer blod och om Minna rörde sig. Det kom lite blod med vattnet nämligen. Hann inte kolla blodet, men fick Minna att sparka. Tog en kvart innan splosch nummer två kom, ÄNNU MER vatten. Då kunde jag iaf konstatera att det inte kom mer blod... Fick kämpa en stund med att få Minna att röra sig igen, men till slut så. Efter det har hon rört sig då och då på egen hand.
    Ringde igen till förlossningen och fick det väntade beskedet att avvakta regelbundna värkar. De hade redan startat lite smått dock. Om det inte kom igång skulle jag ringa igen halv åtta och komma in för kontroll och trolig igångsättning. Nu sitter jag dock här med värkar i intervallet 4-8 minuter och längd 40-60 sek. Så det ser ut som att det ska bli en helt naturlig förlossning av det här. Iaf starten.

En komplikation är att farmor, som ska ta hand om Tilda, inte svarar i telefonen. Hon är bara 65år, men hör lite dåligt på ena örat. Troligen har hon glömt ta med sig telefonen till sängen och nu hör hon inte när vi ringer. SUCK! Positivt är att hon bor bara två minuter bort med bilen så maken får helt enkelt åka dit och väcka henne snart. Men det hade ju varit skönt om hon varit klar när han kom... Känns inte helt bra att ha onda värkar ofta och vara ensam hemma om Tilda vaknar.

Så, det verkar iaf som mitt bröstpillande hade effekt. I onsdags var tappen fortfarande 2cm och nu är det vattenavgång och värkarbete. Kanske hade skett ändå, men jag föredrar att tro att jag lyckades påverka det hela...

Jag messar Zeeda när det finns lite mer av intresse att berätta om. Minna tex.

• Tilda08

Hoppar in med en egorapport. Tydligen är Minna en liten dam som vill skynda långsamt. Först väntar hon till allra sista natten med att starta det hela. Och nu kör vi en lååååång latensfas. Uppe i åtta timmar med värkar nu. I natt kom de regelbundet och ganska tätt, men gjorde inte så ont och var inte superlånga. Nu gör de rejält ont, är en minut långa med intervallet ligger i snitt på 10-11 minuter. Tilda var ute tolv timmar efter vattenavgång, tio timmar efter värkstart. Nu är det nio timmar efter vattenavgång och snart åtta timmar efter värkstart och processen verkar definitivt långsammare. Suck...

På sätt och vis är det väl bra. Det är nämligen fullt på SÖS just nu och jag vill helst komma dit. Dels för att jag trivs där, är inte så förtjust i Huddinge dit där är lite längre (fruktansvärd byggnad, personalen var jättetrevlig)  dels för att gudfadern med fru är på SÖS. De blir ju kvar ett par dagar.

Om det inte sätter fart på värkarna tidigare, ska vi komma in klockan 15. Hoppas vi... Först skulle vi ringa 07:30 för att komma in. Sen skulle vi komma in kl 12:30. Nu är det 15 som gäller...

• Tilda08

Ledsen att jag inte varit inne här sen i söndags. Sen vi kom hem från BB har jag nästan bara surfat på mobilen och där funkar inte FL särskilt bra.  Ska försöka hinna läsa ikapp lite och skriva en liten förlossningsberättelse också mellan amningarna. Just nu har jag bara en helt annan nyhet...

{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}

Zeedas lilla Emma föddes kl 7:46 i morse (11/3).
    49cm och 3250gr
    Hela familjen mår bra, hälsar Zeeda

{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}

• Tilda08

Läsa i kapp visade sig vara en omöjlig uppgift. Min je vad ni skriver tjejer! Men stort tack för alla grattis!

Här kommer en liten redogörelse för hur förlossningen gick...

Som ni vet var det planerat igångsättning till söndagen, men på natten innan gick vattnet kl 2 och sen hade jag värkar från halv fyra. Men antingen var de för svaga och korta, eller så var de för glesa. När vi åkte in för kontroll (pga vattenavgång) kl 15 hade jag ganska onda värkar var 10-15 minut. Vi fick vänta en stund på förlossningsalen innan någon hade tid att sätta CTG och sen satt jag med det ett tag. Under tiden sjönk intervallet något, men låg fortfarande på 8-10min. 16:30 konstaterade barnmorskan att jag var 4cm öppen och sa "vi kollar igen om två timmar". Värkarna blev plötsligt mycket mer intensiva och täta, gjorde galet ont. Sen började jag börja känna tryck nedåt. Klockan var då 17:15 och barnmorskan konstaterade att jag var 10 cm öppen med bara en liten kant kvar! Kanten försvann efter nästa värk... Inte undra på att det var intensivt, 6cm på 45min! Tackar högre makter för lustgasen, den funkade jättebra. Det gjorde grymt ont ändå, men den tog udden av det värsta. Hade lite problem med att krystvärkarna var för korta även denna gång, samma sist med Tilda, men eftersom den här BM förstod direkt när det var dags för krystning räckte de hela vägen den här gången. Sist blev de så tagna på sängen av det snabba förloppet från 4cm att jag hade krystvärkar ganska länge innan nån upptäckte det. Jag fattade det ju inte då, förstföderska som jag var...

De hade precis satt in en nål i handen för att koppla värkstimulerande när jag med coachning från min fantastiska BM fick ut Minna på egen hand. 18:04 föddes hon, 4540gr och 50cm. Skrek som en besatt från första stund och fick 9-10-10 på Apgar. SKÖNT! Tack vare att jag berättade för BM om mina problem med att få ut moderkakan sist, var hon extra uppmärksam på att den faktiskt satt fast fortfarande även denna gång men med lite varsam assistans och en sista värk kom den ut ganska fort, så som den ska göra. Inte efter 45min och två barnmorskor som sist...

Jag blev lite chockad över det snabba förloppet på slutet, vi skämtar om att inte ens Northug hade klarat att slå oss i den spurten. Men på det stora hela är jag djupt tacksam över hur det blev. Från 4cm till bebis på under två timmar är intensivt, men hellre det än ett mer utdraget förlopp.

Allt efteråt har också gått väldigt bra. Visst är jag stel, är öm i underlivet, har ont i ryggen och har hemorojder (DETTA ÄR KLART VÄRST!) men jag känner mig ganska ok. Sömnen är det dåligt med. Minna sover ganska bra, men det gör inte jag. Så de nätter hon har sovit lite längre i sträck har jag ändå vaknat. Suck. Men det ordnar nog upp sig snart.

Minna ville amma från första minuten och det har hon fortsatt med. Hann bli lite sårig innan mjölken rann till, men det börjar långsamt bli bättre. Nu har jag iaf tillräckligt med mjölk. Fick skicka maken att köpa en större amningsbehå, I STORLEK G! Och den känns nästan liten... Helt galet. Får hoppas att det går tillbaka snart. Var på efterkontroll idag och Minna vägde 4310gr. Läkaren trodde att Minna redan hade vänt på viktkurvan, speciellt eftersom hon nu bajsar gult. Ja som sagt, mat finns och Minna ser till att få i sig den...  

• Tilda08

Hej vänner! Ledsen att jag är så osynlig numera. Hinner sällan surfa på datorn och på mobilen funkar inte FL.  

Nu när jag väl är inne hinner jag bara ställa några frågor också, helt egoistiskt... Mina frågor gäller föräldrapenning och här inne brukar alla svar finnas.

Jag är ju föräldraledig med Minna, som för övrigt enligt BVC i fredags väger 5130gr och är 56cm.

1. Kan min man vara föräldraledig med Tilda samtidigt som jag är föräldraledig med Minna?
    2. Kan min man vabba för Tilda samtidigt som jag är föräldraledig med Minna?

Om Minna kan börja sova lite bättre på dagen så ska jag nog bli lite mer synlig här igen.

Tilda 2008-05-12 Minna 2011-03-06
  • Tilda08

Cissi: Det har kommit en ny sort Nezeril  som man kan använda från en månad. Bra om bebisen är tokförkyld och koksalt inte hjälper tillräckligt för att den ska kunna amma. Jag har inte använt det än dock, men efter att ha blivit beroende av Nezeril som gravid känner jag att jag kommer att undvika att ge Minna Nezeril om jag kan, men inte tveka om det verkligen behövs. Kommer ihåg paniken när Tilda var bebbe och inte kunde amma pga täppt näsa. Hon skrek ju så hjärtskärande...

Elsis: Kram!

Tack alla för svaren! Jag misstänkte att de inte godkänner VAB, men jag ska nog ringa och fråga. Jag vill veta utifall det blir aktuellt. Det jag oroar mig mest för är att hamna i situationen att båda barnen är sjuka samtidigt och jag är ensam med dem. Eller att den stora är jättesjuk (tex magsjuka) och jag ska jonglera båda... Är den stora bara förkyld eller så är det ju inga större problem.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8