Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

mage06 skrev 2010-03-28 23:06:37 följande:
    Hej på er! Jag dyker bara upp när jag har frågor nu för tiden. Men ni brukar vara snälla och ha överseende med det. Jag får inte Pro-Listern att fungera! Har skickat frågan till Tradera och fått svar med förslag på åtgärder. Har nu provat utan resultat. Har varit med om detta förut, sen har det fungerat emellan... Jag har för mig att fler haft problem,,,hur löste det sig för er? Inte särskilt roligt det här med 23 auktioner i Pro Listern! Sen undrar jag över Schenker...fick en förfrågan förra veckan om jag kunde skicka med dem. Har 4 mil tor till närmsta ombud men svarade att jag kunde skicka med dem om det fick ta ett par dagar så jag kunde kombinera det med annat. Jag var inne på Schenkers hemsida och la in måtten på paketet och fick då kostnaden 75 kr som svar. Det kostade 78 med posten... Hur kan det vara att det skall vara så mycket billigare med Schenker?Tack på förhand!
    Apropå prolistern.. jag har massor av problem med den och har också Vista. Det funkar "ibland" för mig.

Hur stora är bildfilerna i auktionerna? För att det ska funka för mig får de max vara ca 100-150 kb stora. Kolla också att du har den senaste versionen av programmet: öppna programmet och klicka uppe till höger Hjälp - Om prolister. Bör stå: Version 1.2.1.4.

Testa att ladda upp t ex 1 st lista med 1 auktion, och ladda upp den på en tid som inte är så högt belastad hos Tradera. Testa t ex att ladda upp nånting idag mitt på dagen med 6 dagars tid så den får avslut på en söndag, då gör det inte så mycket om avslutet blir mitt på dagen. (Eller välj en auktion med utrop 1 kr, då kan du stänga ner den utan kostnad om den skulle funka att lägga upp och du inte vill ha kvar avslut mitt på dagen.)

När jag har haft problem så har det gällt på kvällarna när många laddar upp, verkar som att min prolister tillsammans med min sega uppkoppling (2 MB Telia) gör att det sällan funkar att ladda upp listor för mig annat än på fredag- och lördagkvällar. Därför gör jag oftast just så, gör listor som startar fredag eller lördag med avslut till exempel söndag-torsdag. Ibland har jag start och avslut på lördag em kl 16-17, tycker det är en helt okej tid det med.
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★
  • x karin76
    Pumanprinsen skrev 2010-03-29 08:42:09 följande:
    ?
    Antagligen i sina forumfavoriter..
  • x karin76
    x karin76 skrev 2010-03-28 22:29:11 följande:
    Hehe.. min sambo sålde saker för första ggn nånsin på Tradera denna vecka, med avslut ikväll. Sålde diverse bildelar (ja han meckar och sånt), och på 7 auktioner dog han in över 10 000....!! Gissa vem som fått blodad tand..? Det lustiga i kråksången är att jag har hjälpt honom lägga upp auktionerna (med prolister), och jag servar honom med att maila köparna när varan är skickad, tar reda på fraktpriser osv.. och har ordnat automatiskt vinnarmail. Och inbetalning till gissa-vems-konto? Annars kan man ju inte hålla koll...
    Pumanprinsen skrev 2010-03-29 08:24:21 följande:
    Så kul!
    Känns ju både bra och blä att ha alla dessa pengarna på mitt Traderakonto..
  • x karin76
    mage06 skrev 2010-03-29 09:02:35 följande:
    Tack så mycket för många bra tips! Bildstorleken ligger runt 150-160Kb, jag har alltid 4-5 bilder i varje annons men det borde väl inte påverka.  Jag funderar på att strunt i när det är avslut, det får ju inte ta för mycket tid med Tradera heller. Bara jag får upp dem nu känns det som... Tack snälla, hjälpsamma tråden
    Japp, ja jag tänkte att om det funkar för dig att ladda upp med en liten auktion på annan tid, så kan det ju vara ungefär samma problem för dig som för mig..

Skulle jag t ex testa att ladda upp NU skulle det antagligen funka utan större problem, bara inte filerna är för stora.
  • x karin76
    PLUPP09 skrev 2010-03-29 23:20:52 följande:
    En liten fråga till er som brukar skicka varor med posten.Om man tar det som B-post, skall detta skrivas på framsidan av paketet / kuvertet?Kan alla försändelser postas i vanlig brevlåda (de som går i vill säga)?Brukar ni skriva avsändare på det ni skickar?
    Skickar bara med ekonomibrev om köparen uttryckligen vill det.. är ju bara någon enstaka krona man tjänar på det, och så tar det längre tid. Skriv B-post på det tydligt (finns färdiga klistermärken för det också) och sätt på det lägre portot. Sen postar du som vanligt i lådan.

Skriver ALLTID avsändare, annars kommer det inte tillbaka till mig om nåt är fel på adressen. Enda gångerna jag inte skrivit avsändare är om en köpare absolut vill underfrankera och vikten ligger inte ens på gränsen till vad som gäller.. Då får köparen lösa ut det om det skulle fastna i någon kontroll.
  • x karin76

Och hurra, idag blir lillasyster av med gipset! Äntligen!

• x karin76
    ominte skrev 2010-03-29 21:16:53 följande:
    Alltså jag måste ha råkat ut för sveriges korkade traderasäljare som gav mig ett negativt igår med motiveringen att jag tog LÅÅNG tid på mig att betala.Idag mailade jag henne och frågade varför jag fått negativt när jag faktiskt hade betalat in pengarna inom 3 dagar efter avslut, såsom hon skrev i vinstmailet. Så får jag ett skitsurtl svar att auktionen slutade den 26/2 och att hon inte fick betalt förrän den 12/3. Hon har misstagit mig för någon annan för auktionen slutade den 9/3 och inget annat. Så jag mailar tillbaka att hon måste tagit fel på person men jag har inte fått nåt svar.GAAAH!
    Det kommer ju iaf att slå tillbaka på henne själv.. Om hon ger neg till alla som råkar missa hennes 3 dagar (att bet ska vara inne då), så får hon ju miljoner neg tillbaka och sen får hon inte sina varor sålda....
  • x karin76
    Mawe123 skrev 2010-03-31 22:11:24 följande:
    Ja, några sådana händelser och man blir bränd på begagnat och nyskick ett bra tag.Tror jag ska köpa i butik nu tills jag lugnat ner mig, skriver jag inte i sonens namn så vill jag helst inte att det ska stå en annan unges namn i jackan heller Har upplyst dem på dagis om min åsikt och förklarat att jag kan köpa lite svinn om det skulle bli så att något plagg försvinner, jag tjänar ändå på att köra namnfritt.
    Jag tråcklar fast en vävd namnlapp i ytterplaggen och en del tröjor, enkelt att sprätta bort sen och syns ingenting av det.
  • x karin76

Så, nu ligger det lite tjejsmått ute igen! Och mer på g.

Pro'n krånglade i vanlig ordning, fick lägga ut de flesta auktionerna manuellt... Verkar som om det alltid krånglar då man har fler än en bild i auktionen.

Svar på tråden Traderatråden nr 16