Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

Alisa skrev 2010-03-22 12:08:04 följande:
    Hur långa auktioner brukar ni ha? Vad är lagom? Tittade nyss på ett par skor till dottern, men budade inte så det är två veckor kvar på auktionen, vill således inte trissa upp priset. Vad ligger genomsnittsauktionen på? 2 veckor? Eller längre?
    5-10 dgr tycker jag är lagom.
    September09 skrev 2010-03-22 12:16:43 följande:
    Såg att du slängt ut ditt lilla paket! Håller tummarna för att det hamnar i rätt händer....snart!Många fick fart att lägga ut gratis annons igår! Tradera vet precis hur de ska få fart på sina affärer efter att ha höjt avgifterna. Kanske är de så att de sett en nedgång efter höjningen och behöver locka fler till att sälja? Hade varit intressant med lite "inside information"...Hittade en helt ny NS hood i växalådan som fick en vräkning på sig och tvingades ut Ja, jag gick också på Traderas lockelse att sälja gratis....
    Sååå surt.. La ut en gratisauktion igår, sen kom jag fram till idag att jag ska sälja ett nytt Odd Molly-plagg! Attans! Hade suttit fint att slippa den provisionen...
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★
  • x karin76
    x karin76 skrev 2010-03-22 12:33:18 följande:
    5-10 dgr tycker jag är lagom. Sååå surt.. La ut en gratisauktion igår, sen kom jag fram till idag att jag ska sälja ett nytt Odd Molly-plagg! Attans! Hade suttit fint att slippa den provisionen...
    Jeje.. Nu är OM:en ute iaf, får väl bita i det sura äpplet (traderaräkningen) helt enkelt.

Funderar på hur det blir med lite sommarkläder, har rensat bort det mesta till barnloppisen men en liten kasse finns kvar - kortärmade bodys, shortsset, soldräkt osv. Undrar just om man vågar kasta ut det redan nu i mars eller man kanske ska vänta en månad till. Nån som provat ännu?
  • x karin76
    AochJsMamma skrev 2010-03-23 18:19:03 följande:
    Avslut ikväll!!! regnoverallen går galet bra, men det FIIINA ljusblå/svarta fleecefodrade regnstället DÅLIGT... Jag fattar verkligen inte, det finns ingen logik längre! Jag menar, ett helt nytt regnställ borde ligga högre än 200 spänn när nypris är 500?? Det är ju helt nytt med lappen kvar.. Usch blir helt depp..
    Tyvärr tycker jag ofta man säljer nya saker till en bråkdel av nypriset.. Beror nog på att utbudet är så stort. Senast i helgen sålde jag en Katvigbody som kostar runt 179-229.. helt ny, för 80 kr. Har tidigare sålt ett par i nyskick för 40 och 60 kr...

Men man kan ju fynda i stället.
    Linastrumpan skrev 2010-03-23 18:19:39 följande:
    Om man har en pågående annons utan bud, kan man ändra i den utan kostnad? Vet att det kostar att avbryta men kostar det om man tex vill ändra utropspriset?
    Det kostar inget att ändra, men du får betala osåltavgift på den högsta summan som auktionen haft. Dvs, om du först har utrop 10 kr, sen ändrar till utrop 1 kr, så får du fortfarande betala osåltavgift om du inte säljer varan, även om du bytt till 1 kr i utrop.
  • x karin76
    AochJsMamma skrev 2010-03-23 19:05:19 följande:
    fast komiskt nog så slutar ALLTID mina span högt, sällan jag lyckas fynda! O ang nytt med lappen kvar så sålde ju Smultron så sent som förra veckan ett fodrat regset för 480 spänn...
    Ja det är obegripligt emellanåt.. Budade lite grann på ett par shorts i stl 86 i morse, men de gick nästan för nypris. Ett par HM-shorts...! Hujjj...
  • x karin76
    AochJsMamma skrev 2010-03-23 20:49:10 följande:
    FAAAN för mitt regnställ..varför ligger det så lågt?? Avslut om 5 minuter nu ju..
    Tja.. sådär nöjd eller? Köparen får ju ändå betala 273 kr inkl porto.. det är bara 75 kr mindre än om man handlat setet i butik med 30%-rabattkupongen. Fast klart, förstår du hade hoppats på mer, rimligen borde det kunna komma upp i 300 kr iaf, åtminstone om man hade erbjudit Schenkerfrakt för 33 kr.

Undrar just hur Smultron motiverar sina köpare?
  • x karin76
    Jessika82 skrev 2010-03-23 20:29:22 följande:
    jag ska börja sälja av min sons babykläder något som jag ska tänka på när jag lägger ut dem förutom att de ska vara ny tvättade
    Gissar att du redan handlat en del själv så du vet hur det funkar, men jag drar lite vanliga tips som en del kanske är självklara och andra är bara mina egna små funderingar och åsikter...

* Ta BRA foton!

* Se till att plaggen gärna är strykta (åtminstone inte jättetydligt skrynkliga)!

* Lägg gärna ut små matchande paket så slipper du lägga för mycket av ev förtjänst på provisionen till Tradera.. och ha lagom förväntningar. Tyvärr går små storlekar jättebilligt, om de ens går att sälja alls. Säljer du ett plagg för 10 kr, får du betala drygt 3 kr till Tradera. Inte så skoj att packa, maila, posta osv för en förtjänst på knappt 7 kr... Gör ganska stor skillnad totalt sett om man har MÅNGA auktioner. Lägg ut saker som bör gå för minst 20 kr och uppåt är mitt tips. (Kolla på liknande auktioner - storlek och märke - så ser du hur prissättningen är).

* Populära märkeskläder går alltid bättre än okända och lågprismärken, och för små storlekar gäller att skicket bör vara "mycket fint" för att de ska gå att sälja. Annars funkar barnloppis bättre.

* Skaffa en våg så du kan ange rätt porto innan du lägger upp auktionen, så slipper du böket med att väga efteråt.

* Packa PLATT så slipper du och dina köpare skrymmandetillägg. (T ex vik inte muddar på byxor utan vik mitt vid grenen i stället.)

* Skaffa automatiskt vinnarmail! Sparar såååå mkt jobb.

Det var väl några tips iaf...
  • x karin76
    Smultronhjärta skrev 2010-03-23 21:02:26 följande:
    JAAA med KAKOR
    Jaså är det SÅ man gör. Smular du ner dom i klädpaketen du skickar ut då eller..?
  • x karin76
    x karin76 skrev 2010-03-23 21:08:41 följande:
    Gissar att du redan handlat en del själv så du vet hur det funkar, men jag drar lite vanliga tips som en del kanske är självklara och andra är bara mina egna små funderingar och åsikter... * Ta BRA foton!* Se till att plaggen gärna är strykta (åtminstone inte jättetydligt skrynkliga)!* Lägg gärna ut små matchande paket så slipper du lägga för mycket av ev förtjänst på provisionen till Tradera.. och ha lagom förväntningar. Tyvärr går små storlekar jättebilligt, om de ens går att sälja alls. Säljer du ett plagg för 10 kr, får du betala drygt 3 kr till Tradera. Inte så skoj att packa, maila, posta osv för en förtjänst på knappt 7 kr... Gör ganska stor skillnad totalt sett om man har MÅNGA auktioner. Lägg ut saker som bör gå för minst 20 kr och uppåt är mitt tips. (Kolla på liknande auktioner - storlek och märke - så ser du hur prissättningen är).* Populära märkeskläder går alltid bättre än okända och lågprismärken, och för små storlekar gäller att skicket bör vara "mycket fint" för att de ska gå att sälja. Annars funkar barnloppis bättre.* Skaffa en våg så du kan ange rätt porto innan du lägger upp auktionen, så slipper du böket med att väga efteråt. * Packa PLATT så slipper du och dina köpare skrymmandetillägg. (T ex vik inte muddar på byxor utan vik mitt vid grenen i stället.)* Skaffa automatiskt vinnarmail! Sparar såååå mkt jobb.Det var väl några tips iaf...
    Tillägg; skriv noga ut skicket - t ex hur mycket det är använt/tvättat, om det är luddigt eller inte luddigt, blekt eller inte blekt, fläckar eller inga fläckar,... Tar lite tid att skriva om man inte är hackersnabb men det har man igen för är man ärlig i sina beskrivningar får man större chans till NÖJDA kunder.
  • x karin76
    felixen skrev 2010-03-23 21:56:22 följande:
    Hej!Sålde en jacka på tradera och fick  nu ett mejl av den som köpte den att hon tyckte att den var liten i storleken och att hon inte ville betala så mkt som hon hade gjort för den. Jag har inte upplevt den som liten och jackan var i snudd på nyskick så jag tycker inte jag har gjort en felaktig beskrivning. Hur gör man när ngt sådant händer?? Har inte haft en missnöjd köpare förut och vill självklart inte att hon heller ska vara det.
    Tjena kompis!

Brukar skriva i mitt personliga meddelande att jag skriver storleken som den är angiven och nämna om jag uppfattar den större eller mindre, och att jag inte kan stå för om storleken passar köparen eller inte. Men att köparen är välkommen att maila och få MÅTT innan auktionen avslutas, så att han/hon kan jämföra med något av sina egna plagg hemma. Alla märkens storlekar är olika och det finns ju ingen mall för vilket märke som är "rätt storlek".

Dessutom.. i ditt fall: en Pop-jacka är supervanlig på Tradera och INGEN skriver ut att den är annorlunda i storleken än något annat märke. Är hon osäker på storleken får hon bege sig till en butik och PROVA en jacka för att se hur den är. Så funkar det inte på Tradera, du får förklara det för henne. Passar den inte så får hon troligtvis tillbaka pengarna om hon lägger ut den själv på Tradera igen. Du kan t o m erbjuda henne att hon får använda ditt foto så slipper hon merjobb med att sälja den.
  • x karin76
    snappi81 skrev 2010-03-23 22:36:12 följande:
    Vad göra när köparen inte anser att bilden överrensstämmer med objektet? Hade ett par molo byxor ute och nu när hon fått dom så  säger hon att färgerna inte stämmer med bilden. Det kanske dom inte gör helt eftersom dom på bilden  ser lite finare ut än vad dom är. MEN det står klart och tydligt i objekt besk att dom är tvättslitna och vilka färger som är på stjärnorna i detta fallet.. Det är inga jätte summor människan betalat för dom så jag vet inte varför hon gnäller...
    En tjej mailade och klagade på färgen jämfört med fotot på ett plagg som hon köpt i nära nyskick för hela 2 kr + frakt för ett tag sen.. Man BAXNAR.
Svar på tråden Traderatråden nr 16