Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

Finsmamma skrev 2010-08-26 23:15:52 följande:
    www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx?aid...
    äre bara jag som blir nyfiken på vad respris är??
    Gissar att du är nyfiken på vad reservationspriset är, dvs hur mkt säljaren vill ha?
    Inte att res.pris betyder reservationspris.

Ingen aning vad det kan ligga på, men den som budar får ju se..
    # Jack 2007 # Cleo 2009 # www.tradera.com/auktioner/x_karin
  • x karin76
    maximum skrev 2010-08-27 11:09:43 följande:
    Posten blev för dyrt. och maxgränsen på bredden är 33 cm och mitt paket är 44 cm. Hur gör man då?
    Paket inrikes kostar 150 kr, så det är ju tokmycket dyrare än Schenker på 52 kr ändå. Får jag fråga vad det är du ska skicka? Är det en jättestor pryl, eller är den bara stort paketerad? Om du ser vad andra liknande saker skickas för på Tradera så är det ju inte dyrt med 52 kr, de andra är ju lika dyra att skicka i sånt fall.
  • x karin76
    maximum skrev 2010-08-27 11:14:57 följande:
    Det va med schenker som maxgränsen va och med posten blir det 150 kr. Så struntat nog då att lägga ut den.
    Det va en helt ny lekbåge för bilbarnstol.
    Eller så chansar du att det går att skicka.. Maxgränsen i bredd är 40 cm och ditt paket är 44 cm.. Hos ombudet brukar de ju sällan kontrollmäta, iaf hos vårt.

Eller så kan du ta ut det ur paketet och paketera det lite lite smalare, så går det. Tror säkert en potentiell köpare kan leva med att inte få originalkartongen om du förklarar varför i auktionen.
  • x karin76
    fjärilflickan skrev 2010-08-27 12:18:50 följande:
    Ni har säkert svarat på denna frågan 1000 ggr förut, men jag chansar på att nån vill svara.
    Vinterjackor, pop, molo mm.. ska man vänta att lägga ut tills i slutet på sept eller går de bra redan nu?
    Pop skaljackor, ska man vänta till våren eller lägga ut nu till hösten? Vad tror ni?
    Tack på förhand!
    Har redan sålt våra vinter- och skalkläder och det har gått jättebra.
  • x karin76
    maximum skrev 2010-08-27 16:35:49 följande:
    De annonser man har ute nu och som det blivit bud. Det är ca11 dar kvar. Kan man packa redan nu? Och sen bara sätta på adresslappar.
    Du kan om du vill och har tid.. Jag brukar inte packa förrän betalningen kommer in. Tar det allt eftersom, brukar vara ett par 3-6 paket om dagen under några dagars tid, kanske 1-2 samfrakter totalt. Men det tar bara 30 sek per paket med mailing bags så jag tycker inte det är värt ev extrajobb (packa om) att göra det "i förväg".
  • x karin76
    Viktorsmamma skrev 2010-08-27 20:56:06 följande:

är är irriterad nu... sålde 3 tröjor till samma köpare, en tröja i 86/92 väger igenomsnitt 80-90gr st då frakten blev 36 i samfrakt, samma som om hon hade köpt de stycke, men hon fick ju de för 9 resp. 10kr styck.  hon mailar då såhär:

"Pengarna är överförda, 65kr. Men nu när det inte alls vart billigare med samfrakt så
    tycker jag inte att du borde skriva ut att "man tjänar på att köpa flera tröjor"- nu när det inte ens stämde.
    Det var just därför jag budade på fler än två..."

en som har köpt innan vet ju att tröjor, långärmade väger ändå såpass "mycket" blä... nu blev jag IRRI!

Ja hon borde ju kunnat föreställa sig ungefär vad det skulle bli totalt... fast jag kan förstå henne lite grann, alla har inte lika bra koll på hur mycket olika plagg väger.. Har man inte varit säljare själv och vägt hundratals plagg så har man nog ingen exakt koll.

Och det är ju lite på gränsen, säg att tröjorna hade vägt 80 gram/st, då hade det kunnat klara sig på 24 kr i frakt.

Jag brukar skriva ut exakt vikt i auktionen, då är det ingen som behöver fundera på det.
  • x karin76
    Viktorsmamma skrev 2010-08-28 10:12:34 följande:
    bara för att få henne att må dåligt over att ha klagat så la jag med en av de tröjorna jag inte fick sålt igår på köpet så fick ju hon de hon ville.. orkar inte tjafsa med köpare och få sämre omdömme.

och på detta vis blev jag ju dessutom av med en tröja till :D
    Bra det löser sig.
    ominte skrev 2010-08-28 12:32:48 följande:
    Hämtade just ut den lila moloverallen jag vann för 590 kr, den var såååååå fin! Såg helt ny och oanvänd ut Det blir ett finfint omdöme från mig!! Mer sånt!
    Sånt är kul!!
  • x karin76
    AnnelieTyresö skrev 2010-08-28 20:00:44 följande:
    Kan man på nåt sätt få kontakt med folk som budar på en auktion?
    Har ibland kikat lite på parfymer, å ibland är det vissa prover som är uppe i 150kr, å jag tror då att de som budar tror att det är en fullsize, fast man kanske inte ska bry sig om sånt, å berätta?
    Nej det är bara säljaren som kan kontakta högsta budgivaren..

Men om den som budar har egna auktioner ute kan man skicka ett meddelande genom deras egna auktioner.
  • x karin76
    TonÃ¥rslisa skrev 2010-08-28 16:25:29 följande:
    Haha! Ja, precis. Jag ska skriva till supporten imorgon och fråga om det.
    Inte nog med det, men får man sälja avklippta jeans som man gjort om till jeansshorts (därmed lurar eventuella köpare att det var j-shorts fr. början) och ta orimliga priser för dessa? Sen ska man behöva betala mer frakt än nödvändigt. Leveranstiden ska vi inte snacka om. ...
    Du hade kunnat skriva även idag, de har folk där även på lördagar... 
  • x karin76

Har några auktionsavslut idag, råkade visst bli en lördag.. Får hoppas det finns några som har tråkigt ikväll och hamnar framför burken.

Själv ska jag natta barnen. Får se sen hur det gick.

Svar på tråden Traderatråden nr 16