Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

LillTussen skrev 2010-06-12 17:09:13 följande:
    Auktionsslut var 1 juni och jag betalade samma dag. Men eftersom det var till en annan bank så kanske pengarna inte kom fram förren 2 juni. Jag mailade så sent som igår så att det är möjligt att säljaren helt enkelt inte sett mitt mail än. Men jag börjar bli orolig. I vinnarmailet stod det att varan skulle skickats så fort pengarna syntes på kontot. Jag hörde av mig till säljaren även då för att berätta att jag fört över pengarna, men fick då ingen respons.
    Hur ser hans/hennes tidigare omdömen ut? Finns det många omdömen och alla (i princip) är positiva så är det nog ingen fara, kanske har det varit fullt upp med skolavslutningar osv...? I sånt fall dyker plagget säkert upp under de närmaste dagarna.

Om det det saknas omdömen eller om det finns många neg hos säljaren så är det ju mindre kul. Finns egentligen inte mycket man kan göra annat än att jaga säljaren via mail eller telefon.

Rör det sig om mycket pengar?
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★ www.tradera.com/auktioner/x_karin
  • x karin76
    tessum skrev 2010-06-12 21:06:19 följande:
    Fick ett svar att han inte ville lägga ut sitt riktiga nummer men skickade en länk till ett ställe där jag kunde hitta det (???)

Jag gav han 2 alternativ, postförskott eller att han skickar mig fler bilder så att jag ser att han verkligen har spelet och inte bara grävt fram bilderna från nätet.
    Kan du länka till auktionen?
  • x karin76
    maddeemma skrev 2010-06-13 11:30:18 följande:

Hej i tråden. Jag tänkte buda på en bodysuit från molo på tradera.
    Hur är de i storleken? Min dotter är ca 80 cm lång och väger 12 kilo.
    hon har 86 på kläder men 74/80 på molos prästkrageklänning.
    Tack på förhand.

Beror på från vilken kollektion den är. De nya är normala i storleken, de gamla tycker jag är lite grann små. Generellt är de rätt så tajta, skulle nog tagit en 86 om den ska passa nu och ett tag framåt.
  • x karin76

Undrar just om säljaren tänkt på att hon får betala 10 kr extra per styck för alla sina auktioner eftersom hon satt annan sluttid än uppladdningstid....? http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=1205329&listtype=0

Kan ju vara så att hon använt PRO-listern och glömt bort att kryssa bort det alternativet...? 

Totalt blir det ju 150 kr extra att betala för 15 sålda plagg som just nu ligger mellan 15-60 kr i budnivå - och det FÖRUTOM provisionen som ju tillkommer också. Visserligen lär väl budnivåerna gå upp vid auktionsslut, men ändå. Säg att slutpriserna blir ca 50-70 kr och en totalsumma på ca 900 kr. Det är ju roligare att få behålla 700 kr än 550 kr. (Eftersom hon skulle ha sparat 150 kr rakt ner i fickan på att vänta med att ladda upp auktionerna till den sluttid hon vill ha i stället verkar det ju lite onödigt kanske..)

Bara en reflektion...

• x karin76
    x karin76 skrev 2010-06-13 11:56:35 följande:
    Undrar just om säljaren tänkt på att hon får betala 10 kr extra per styck för alla sina auktioner eftersom hon satt annan sluttid än uppladdningstid....? www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=...

Kan ju vara så att hon använt PRO-listern och glömt bort att kryssa bort det alternativet...? 

Totalt blir det ju 150 kr extra att betala för 15 sålda plagg som just nu ligger mellan 15-60 kr i budnivå - och det FÖRUTOM provisionen som ju tillkommer också. Visserligen lär väl budnivåerna gå upp vid auktionsslut, men ändå. Säg att slutpriserna blir ca 50-70 kr och en totalsumma på ca 900 kr. Det är ju roligare att få behålla 700 kr än 550 kr. (Eftersom hon skulle ha sparat 150 kr rakt ner i fickan på att vänta med att ladda upp auktionerna till den sluttid hon vill ha i stället verkar det ju lite onödigt kanske..)

Bara en reflektion...
    Menar behålla 790 i stället för 640, fingret slant på räknaren.

Skitsamma summan iofs, är mest principen jag tänker på.
  • x karin76
    ominte skrev 2010-06-13 13:02:50 följande:
    Maila och påtala, skulle jag ha gjort!
    Har du faktiskt rätt i... mailade:

"Hej hej! Mailar dig egentligen inte just om denna auktionen.. Tänkte bara fråga ifall du vet om att det kostar 10 kr per auktion om man har annan sluttid än när auktionen laddas upp? Så dina 15 auktioner kostar 150 kr extra förutom provisionen för vinnande bud... dvs om du säljer allt för totalt ca 900 kr får du behålla bara ca 640 kr i stället för 790 kr. Kanske värt att ladda upp vid avslutningstid nästa gång? Eller så är du medveten om kostnaden och tycker att det är värt det. Ville bara vara bussig och påtala det ifall du missat det. Hoppas du inte tar illa upp! Mvh K"

Hoppas hon tar det på rätt sätt!
  • x karin76
    Olivers Mamma skrev 2010-06-13 18:09:11 följande:
    Supersnällt att göra ¨så!
    StaffenAssar skrev 2010-06-13 18:12:33 följande:
    Whohoo, vaknade upp till ett köp nu i morse
    Annars har jag typ fem bud, men det kommer väl... 

x karin76 - jag tycker det var bra formulerat, jag skulle absolut inte tagit illa upp över ett sådant mail, snarare blivit glad. 
    Fick ett "tack!" som svar iaf, så hon verkar inte ha blivit sur åtminstone. Vet inte huruvida hon var medveten om kostnaden eller inte, men huvudsaken är väl att hon vet det till framtida auktioner i alla fall.
Svar på tråden Traderatråden nr 16