Inlägg från: Lilla Ego 07 |Visa alla inlägg
  • Lilla Ego 07

Traderatråden nr 16

mini2007 skrev 2010-09-24 23:13:26 följande:
    Åh vilka fina mössor! Den där med moln var ju bara "to die for"! Den åkte i minnes så länge Tungan ute
    Tack Glad Ja superfin och jättegosig och mjuk
    Syr upp fina mössor, kolla på: www.sarabellabusa.blogg.se
  • Lilla Ego 07
    gavagai skrev 2010-09-26 10:48:47 följande:
    Flera av mina roliga tygauktioner går ut idag. Någon här som är intresserad av tyg. Jag har MASSOR, så om någon är ute efter något specielt motiv så kan jag säkert lägga ut det. Glad

www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=...
    Du har inte några fina trikåtyger Drömmer Jag är ständigt på jakt efter nya tyger till mina mössor
  • Lilla Ego 07

Måste bara få spy lite galla på DHLKräks

Visserligen är det inte någon auktion som jag skickat med dem men ändå.

Har ett paket som skickats till mig från Tyskland. Ringer dem femtioelva gånger och ger alla uppgifter de behöver. Hon i luren ber mig återkomma på fredagen med portkod och telefonnummer till den som är hemma på dagen, alltså min man då jag själv är på jobbet.
    Sen när jag ringer så säger de att paketet är på väg ut. Oki säger jag, kan jag få chauförens nummer så jag kan ringa honom. Nej de funkar inte för de vet inte vem det är som kör ut mitt paket(!?) bara där låter det ju helt knasigt. Klart som fan de måste veta vem som kör vilken rutt liksom?? Jaja, jag ordnar så att de har min mans telenr, de har portkoden, grannen sätter upp lapp på dörren om att de ska knacka på hos honom om vi inte är hemma. Hör inte ett skit, de har inte varit där på hela dagen. Sen så ringer jag vid halv fem för att höra om de itne ska dela ut paketet idag. Då har chaufören precis varit där står det i deras system men utan att kunna leverera paketet. Ingen har knackat på hos oss då mannen varit hemma hela eftermiddagen, ingen har ringt heller vilket de skulle göra!
    Sen så stressar jag iväg till uthämtningscentralen som enligt 3 stycken på dhl säger stänger kl 18 på fredagen. Är där typ tio i. Men då står det en skylt att de stänger kl 17 numera och har gjort så i ett halvår Skrikandes
    Så inte fan fick jag något paket utan nu kommer det ske samma procedur på måndag.

Jag tror inte ens att de försöker lämna ut paketen utan de skiter i det när det gäller privatpersoner. De har ju uppenbarligen inte varit hos oss eftersom mannen varit hemma hela eftermiddagen och de har inte ringt fast de står i uppgifterna jag gett dem att de ska göra det och sen skriver de i sitt systemm att de har försökt fast de inte gjort det.

Lång novell de här men blir så jäkla förbannad! DHL suger! Kommer aldrig att använda mig av dem i några av mina auktioner iaf för de är totalt värdelösa!

• Lilla Ego 07

Men herregud de  är klart att man återanvänder frimärken som inte är stämplade om det går! Varför kasta pengar i sjön liksom?

Dock så använder jag dem inte till att skicka T paket som folk har betalat frakt för utan använder dem de gånger då jag skickar gratis. Perfekt ju! Då kan jag erbjuda gratis frakt  ibland och både jag och köparen blir nöjda, kanonersGlad 
    Jag skulle själv inte bry mig om de va begagnade märken på. Så länge de inte är stämplade liksom.

Då blir jag mera irriterade på de som tar betalt för emballage och för högre porto än de skickar för. Sånt lägger jag min energi på istället Flört

• Lilla Ego 07
    Labolinas skrev 2010-10-11 15:37:45 följande:
    Fast att posten tjänar en massa pengar har väl knappt med detta att göra? Jag tycker bara att det finns en moralisk aspekt i det hela och jag hade dragit ner staplarna rejält och skrivit om att portot var återanvänt i mitt omdöme. Har man inte moral i denna frågan, så brukar det inte heller vara så att man är så moralisk i andra sammanhamng. Jag tänker då på diskussionen för ett tag sedan som var att man skulle ljuga i affär för att få varan returnerad....Men det är jag det och var och en gör som den vill.
    Men varför låta dem gå till spillo för? Du kan väl spara dem och göra som jag, ha dem till annat som du skickar. Väl bara ren dumhet att inte ta hand om fullt fungerande frimärken. Sen förstår jag att man inte använder dem till att skicka paket som folk har betalat frakt för, ,men du kan ju ha dem till annat som sagt.
  • Lilla Ego 07
    September09 skrev 2010-10-11 15:41:32 följande:
    Kan inte heller se hur återanvändning skulle  vara omoraliskt! Och skulle någon dra ner mina staplar för det hade jag blivit jävligt sur! Nä, missunsamhet var ett bra ord!

Och när jag får ett paket brukar jag vara hiskeligt intresserad av innehållet i paketet (oftast ett fynd från Tradden). Sliter för regel upp mitt paket i sådan hast att jag inte ens hinner smågranska frimärkena och lägga negativ energi på det.....
    Håller med dig där, innehållet och skicket på det är ju det viktigaGlad
  • Lilla Ego 07
    Lingonflickan skrev 2010-10-11 15:47:20 följande:
    Jag är gärna moralkärring om det är så man uppfattas för att man är ärlig. Att återanvända frimärken är att fiffla, om än så bara småfiffla. Jag anser att man ska göra rätt för sig i alla lägen och inte syssla med bedrägeri, som det faktiskt är att återanvända frimärken. Jo, det klassas tydligen som det även om ni kanske bara får en straffavgift från posten.
    Bedrägerier för mig är när man som säljare säljer varor som inte existerar, alltså att man totalt lurar köparna. Återanvändning av frimärken är för mig inte bedrägerier. Men visst ska vi hårddra det så är vi väl isf alla bedragare men jag har moral så det räcker och blir över i andra frågor så då får jag väl vara det. Jag tycker det är bra att jag kan erbjuda gratis frakt, eller billigare frakt ibland utan att själv behöva gå back en massa pga några enstaka frimärken jag har lyckats samla på mig. Köpare blir glada och jag blir glada.

Med tanke på hur många paket jag får hem i veckan, både från T och alla dessa webshoppar, så är det mängder av frimärken i omlopp. På 10 paket kanske det sitter 1 ostämplat från något företag, så det är ju inte många vi pratar om här.
  • Lilla Ego 07
    Lingonflickan skrev 2010-10-11 16:41:47 följande:
    Det klassas som bedrägeri av posten, vad köpare/säljare på tradera tycker har inte med saken att göra.
    Jag antar att du är en hellyllle person i övrigt också då, som aldrig någonsin gör något som kan klassas som bedrägeri eller något annat extremt olagligt som att få med sig en penna eller liknande från jobbet osv Flört Jag tycker det är trams att det skulle vara bedrägeri mot posten iaf, de får väl göra sitt jobb istället och stämpla paketen och alla frimärken som de ska göra istället för att slarva. Något som är bedrägeri om nåt är alla dessa paket som posten "slarvar" bort årligen, bara i år har jag blivit av med 3 stycken. Men lite svinn får man väl räkna med, även de då isf med sina frimärken.

Nej, jag säger som Aftonbladet gör: Vi gillar olika helt enkelt Glad
  • Lilla Ego 07
    Lingonflickan skrev 2010-10-11 18:08:17 följande:
    Men det handlar ju inte ens om vad du eller jag tycker, förstår du inte det. Det är klassat som bedrägeri, lagligt sett.
    Glad Oki, shoot me then och alla andra bedragare. Jag skiter fullständigt i om det klassas som bedrägeri faktiskt.Mycket möjligt att det gör så, men tror knappast att det är något som vår polismakt här i sverige kommer att lägga någon energi på.  Så länge jag har skickat med frimärken som inte är stämplade eller något fula så kan posten inte ha en aning om ifall jag köpt dem eller då som du säger snott dem. Skulle nån klaga någon gång på posten om detta, vilket de inte kommer att kunna göra då det inte har synts att de är använda, så kommer jag hänvisa till att jag redan har betalt porto så det räcker för de paketen som de har slarvat bort.
  • Lilla Ego 07
    Olivers Mamma skrev 2010-10-11 19:59:37 följande:

Jag tänkte lägga ut lite auktioner ikväll men vet inte om jag vågar Jag har nämligen råkat få med min en penna från skolan idag och kanske hamnar i fängelse. Vad ska mina köpare göra då om deras varor ska skickas medans jag sitter häktad för detta hemska brott.

Nej seriöst, vet att många vill släppa denna diskussion men jag vill säga mitt. Återanvända frimärken=begdrägeri? Jag får det som mest till bedrägligt beteende men jag kanske tolkar lagen fel.

Sen att sänka någons portostapel om de använder frimärken som ni TROR är återanvända. I Sverige är man oskyldig tills motsatsen är bevisad men det gäller inte er eller, men frågan är då om det är moraliskt rätt att dömma folk utan bevis.
     Jag har råkat skriva fel adress på kuvert efter att jag frankerat dem och då fått klippa bort frimärkena och sedan klistra på dem på ett annat kuvert, hade en köpare sänkt min stapel då hade jag spärrat dem för all framtid!

Alla tycker olika och så är det men tycker inte att någon ska sitta och ge andra pekpinnar. Vi alla är vuxna och fullt förmögna att förstå att våra handlingar kan få konsekvenser och alla får väl stå sitt kast om de gör något fel ngngång.

slut på ot för min del

Glad
Svar på tråden Traderatråden nr 16