Madask skrev 2010-04-30 23:11:48 följande:
Hej på er! Jag behöver synpunkter från er vana traderare! Jag har köpt en vara där annonsens fraktavgift var angiven som 100kr. Ingenting i annonsen om att säljaren var osäker på vad frakten skulle bli, utan kort och gott 100kr med posten. Jag valde att buda trots den höga kostnaden och jag har fått hem varan. Men säljaren vill ha 70 kr till i fraktavgift!Jag har precis i denna veva börjat lägga upp egna annonser och det sista jag vill är att få ett negativt omdöme. Jag har mejlat säljaren och sagt att jag inte tycker att det känns bra att få denna extrautgift eftersom jag när jag budat räknat med den frakt hon angett. Skrev att jag tyckte att vi kunde dela på kostnaden. Säljaren har svarat att jag fått varan mycket billigare än vad hon köpte den för i originalpris men det kan väl inte jag rå för! Om hon ville få ut ett högre pris kunde hon ju ha satt ett reservationspris? Hon skriver också att hon inte tycker det är så kul att "ge mig pengarna" , men går ändå med på att jag betalar halva summan. Hon har bra omdömen sedan tidigare och jag lutar åt att ge henne ett bra omdöme för det att jag fick varan snabbt och för att hon var kompromissvillig (även om jag tycker att hon egentligen skulle få stå sitt kast och stå för hela den extra kostnaden). Men om hon sedan sätter ett negativt omdöme på mig efter att jag lämnat ett bra till henne kan jag kommentera den då? Och skulle ni lämna negativt till mig om ni var säljaren?
Jag förstår att du blir tveksam, för du kanske riskerar ett neg i det här fallet.
Jag hade inte betalat de 70 kronorna för att kompensera henne för en låg budnivå, det är otillåtet på Tradera att kräva en sån sak och hade du anmält det till supporten kanske dom t o m hade övervägt att avstänga henne.
Samtidigt har jag många säljomdömen så jag är inte rädd för att ta ett hämndomdöme, det är ju värre för dig som just har börjat sälja, klart det inte känns kul med några få omdömen och ett ilsket rött neg mitt bland dem. Ev kan du ju avstå från att lämna ett omdöme tills vidare, och sen rapportera det hela till supporten och fråga dem om råd.
(Ja du kan kommentera hennes negativa omdöme även om du lagt positivt själv.)
I annat fall, nu när ni har kommit överens om att dela på hennes "krav", så kan du ju svälja stoltheten och strunta i det och bara gå vidare också. Om tre månader har du många andra omdömen som gör att affären glöms bort till slut...