• ominte

Traderatråden nr 16

Gahh lyckades få med en vit blus bland jeanstvätten så den är alldeles blå i ärmarna hade tänkt lägga ut på tradera nu innan sommaren..Nån som vet o mman kan bleka på nåt sätt utan att förstöra plagget?

• ominte

Tyvärr hann den ju torka över natten som var. Hade tänkt slänga den men så kom jag på att det kanske funkar på nåt sätt, så jag slängde in frågan här

Om man bleker i klorin, hur mycket vatten och hur mycket klorin ska man ta? Hur länge ska det ligga i blöt? Tvättar man i maskinen sen som vanligt?

• ominte
    Smultronhjärta skrev 2010-06-01 21:49:11 följande:
    Allt beror på vilken mix det är i blusen,är det en polyestermix,satinmix etc. Fel sorts mix och plagget kan isf bli gult.
    Ta ett rostfritt kärl som en spann,några kapsyler klorin,låt plagget dra några timmar beroende på hur stark mix/material,skölj ur och tvätta som vanligt
    Vanlig bommullsblus/skjorta, 100% bomull.
    Ok ska testa ditt tips, kan ju inte bli värre ialla fall.
  • ominte

Trött jag blir på folk.
    En tjej köpte en klänning av mig på köp nu den 25, i tisdags förra veckan. Det står i mitt automatiska vinstmail att jag vill ha betalt inom 5 dagar. Idag, 5:e dagen, skickade jag en påminnelse till henne ifall hon har missat mitt mail eller fått förhinder på något sätt. Då får jag ett svar: "nejdå jag har fått ditt mail, jag kommer att betala. Jag mailar dig när jag har gjort det".

Eh ja men när!?? Jag är inte omöjlig med förseningar men SÄG DET DÅ FÖR 17!! Hur svårt kan det vara att säga "ursäkta jag har verkligen inte haft tid, jag gör det idag så har du pengarna imorgon". eller nåt.

• ominte

Gahh tröttsamma köpare. SKickade ett mail idag till en köpare och skrev så här:

Hej igen, jag har ännu inte hört av dig och jag är engelägen om att sälja det jag lägger ut eftersom det endast är säljbart med sommarkläder just den här perioden. Som det står i vinstmailet vill jag ha betalning inom 5 dagar och det har gått 7 vardagar (jag räknar så klart bort helgen). Jag är inte omöjlig att vänta om man bara talar om att man vill vänta till barnbidrag eller liknande men då vill jag veta det omgående, inte efter flera påminnelser. Av uppenbara skäl.
    Ser jag ingen betalning från dig innan veckan är slut förutsätter jag att du inte är längre intresserad av klänningen och kommer att lägga ut den för försäljning igen till helgen.
    Hälsningar xx

och får till svar

"Hej

Tanken var att betala den igår men pengarna hade av nån anledning inte kommit igår som dom skulle så jag ska kolla om dom finns på kontot idag,betalar då givetvis så snart som möjligt.

Mvh xx"

Och vad i he**te innebär så snart som möjligt?? Ksit samma, jag skiter i henne och lägger ut den igen om hon inte betalar. Blir bara så trött.

• ominte
    aLttjolajban skrev 2010-06-03 20:58:02 följande:
    ja vissa köpare är verkligen konstiga

här har jag äntligen fått tid till att lägga ut auktioner

smart som man är så råkade tydligen en köpare få två varor istället för en! men den köparen har inte ens mailat och påtalat det.så imorrn ska jag ringa och säga till

jag har funderat på att maila tradera ang deras betygsystem.

jag vill att de ska göra så att man kan lämna omdömme på säljaren
    hur denne skötte mailkontakt
    betalade i tid

samt att det ska finnas en "knapp"man trycker på för att PÅMINNA köparen att LÄMNA OMDÖMME !

här har ca hälften varit seriösa och lämnat omdömme.lika trist varje gång när köpare/säljare inte lämnar omdömme

sen kan man undra varför folk lämnar tomt omdömme trots att varan är i nyskick och supersnabbt skickad.

jag har börjat med att strunta i att lämna omdömme till de som ger tomt omdömme.....
    Bra förslag! Kan du inte maila till tradera och föreslå?
  • ominte
    Tettan skrev 2010-06-03 21:47:05 följande:
    Denna köpare visade sig strunta i att betala många auktioner och blev till sist avstängd från Tradera...

Jag lade upp annonsen igen och mailade T om att ta bort avgifterna, vilket de också gjorde.

Och nu är den uppe i över 3 ggr så mycket som den gick för förra gången... Man kanske ska maila och tacka henne för att hon inte betalade....
    Kul!
  • ominte
    LillTussen skrev 2010-06-04 19:49:01 följande:
    Märkligt. Kan tänka mig att det är en funktion som många saknar. Jag gör det i alla fall.

En till fråga: Hur mycket ska ni få för en auktion för att ni ska känna att det är värt det? Jag har själv inga märkeskläder att sälja och vet inte riktigt om jag ska idas. Samtidigt är det lite roligt. Har min första auktion ute nu och den är uppe i hela 15 kronor Tänkte bara testa lite med en body för att se hur det går. Men frågan är: är det värt att lägga ut en annons och sedan packa och skicka iväg för ynka 15 kronor? Jag är lite kluven.
    Beror på. Om man säljer mycket så kan man ju idas lägga ut saker och skrapa ihop en del även om det är småsummor på varje auktion.

Personligen är jag otroligt lat så jag lägger bara ut sånt som jag tror kommer ge en femtilapp eller hundring åtminstonne, för att det ska vara värt min möda
Svar på tråden Traderatråden nr 16