Inlägg från: Turbomamma |Visa alla inlägg
  • Turbomamma

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

Hej tjejer!

Skriver bara en snabbis för ajg ska vara en sån här duktig och seriös mamma och lägga ut bebisprylar på blocket. Får se hur det går...

Nevadita: Fantastiskt att det gick så länge! V. 30 är ju riktigt bra med tanke på hur det kunde ha blivit. Min kompis (som fick leukemi)  födde sin lille kille i v. 30 och det har gått jättebra. Han föddes i början av juli och har varit förvånansvärt frisk och stark hittills. Men han skrevs ut från Neo i förra veckan, 1900 g tung! Önska kompisen med lillbebben stort lycka till! Hur mkt väger han?

Megamupppen; Håller med, hälsa Tels att hon får kika hit nån dag. Sen får du jättegärna länka till hennes sida.

Kramar till alla och trevlig helg!

• Turbomamma

Ammiz: Ja visst är det häftigt med kärleken! Hjärta Förundras fortfarande över att man bara älskar dom mer och mer för var dag. MIn lillplutta klappar också händerna sen några veckor tillbaka, ibörjan ganska taffligt och väldigt koncentrerad men nu bättre och bättre, så otroligt gulligt så man bara smälter! Hon " dansar" också och gungar på rumpan om jag sätter på musik!

Angående det där med amning har jag inte så mycket att säga, jag var ju ingen superanhängare till amningen. Men vi fick det ju heller aldrig att funka riktigt... Känner dock igen era känslor inför att sluta, då blir det på nåt sätt så definitivt och man blev väldigt nostalgisk och tänkte mkt på att man kanske aldrig mer skullefå amma någon (visst är jag uppmuntrande till er som har ångest för att sluta )-. Som tur var gick just dom känslorna över ganska snabbt... Men det är ju så man känner inför dom små... På ett sätt längtar jag efter att dom ska bli större och på ett sätt växer de alldeles för fort!

Ego: Här har vi ganska stressiga och nästan lite jobbiga dagar. Blivit allt svårare att få kidsen att somna, min lillkille behöver nnu helst ligga i famnen och gosa en halvtimme innan han somnar och det gäller att tajma det med lillasyster för det är grymt bra när de sover samtidigt. I dag när killen precis var på väg att somna började söt-saga gråta i sin säng och då känner man sig verkligen som en dålig mamma. Läste det där ni skrev om 5 minutersmetoden och det tycker jag också verkar hemskt! Men samtidigt vad gör jag??? Är ju ibland tvungen att låta dom gråta en stund om jag är upptagen med den andra bebisen?

Ingenting hinner jag hemma av städning och sånt. Tvätten som jag körde igår morse hängde jag sent på kvällen... Sambon och jag blev osams igår när han kom hem. Det är Ramadan och jag hade stressat som en galning för att hinna ha middagen klar när han kom hem vilket jag inte hann. Det första han gör är att sätta sig i soffan och vila vilket var helt okej en stund. Sen bad jag om hjälp och då tog han en bebis och gick in och la sig på sängen och lekte vilket fick mig att börja bli irriterad. Riktigt förbannad blev jag inte förrän han skulle ringa sin mamma och då helt enkelt bara satte sig i soffan med telefonen. Telefonsamtal är liksom sånt som jag gör med luren fastklämd mellan axeln samtidigt som jag gör 3000 andra grejer!!! Som payback i morse fick han gå upp klockan 6 med Karim!

• Turbomamma

Hej tjejer!

Vilka stora och duktiga barn vi börjar få! Helt otroligt att de redan är nästan 10 månader, förstår inte var tiden tar vägen.

I helgen fick jag äntligen träffa min kompis lilla, lilla pojke! 7 veckor gammal vägde han 2,1 kg och var 43 cm lång. Supersöt men pytteliten!

Usch idag känner jag mig lite självisk. Min sambos kusin har fått tag på en billig resa och vill att min sambo ska åka med. Efter mycket diskussion så sa jag att om det var okej från hans jobb så var det okej för mig att han åker. Han ska bara vara borta en vecka men ensam med 2 bebisar så känns det som en evighet för mig så nu sitter jag nästan och hoppas att han inte ska kunna få semester med så kort varsel. Vill jättegärna att han ska få åka och vill inte hindra honom men samtidigt är jag helt slut på kvällarna så jag förstår inte hur jag ska orka... Dessutom är det riktigt dålig tajming med tanke på valet eftersom mormor kommer att vara fullt upptagen.

Ammiz: Jag är ju i Uppsala titt som tätt och ses jättegärna.

Kramar till alla!

• Turbomamma

Ammiz: Hoppas huvudmätningen såg bra ut. Hur går det med er duktiga tjej, har hon börjat ta några steg på egen hand än?

Megamuppen: Grattis till lyckad 10-månaderskoll! Vi ska på vår om 2 veckor, spännande att se hur mycket dom vuxit.

Nevadita: Låter kul med öppna förskolan. Ska försöka pallra mig dit med mina busungar också i veckan.

Ego: Naturligtvis fick han semester! :-/ Är väl bara på mitt jobb sånt behöver planeras månader i förväg... Känns sådär om jag ska vara ärlig men på nåt sätt måste det väl bara gå. Så himla typiskt att det krockar med valet eftersom  mormor kommer att vara fullt upptagen med att ragga väljare. Men det kanske blir nyttigt för mig att få kämpa ordentligt med kidsen eftersom jag redan tjatar om nummer 3

Kram kram

• Turbomamma

Hej tjejer!

Ett litet snabbt inlägg i giftdiskussionen. Blommor har jag ingen kolla alls på men däremot är tapeter ofarligt enligt giftinfocentralen (japp, lillkillen har testat). Han hostade väldigt och kräktes till sist lite men det var väl för att det var torrt och smuligt :-/

KRam och ha en bra dag!

• Turbomamma
    Monamona: Härligt att det ni gör framsteg med maten! Låter som om vi får vara gräsänkor tillsammans framöver! Blir väl ungefär lika synd om oss också, jag ensam 1 vecka men med 2 kids och du ensam 2 veckor med 1 kid. Vi får stötta och peppa varandra.

Nevadita: Jag skulle nog hålla mig hemma och bebben var snuvig och hade varit förkylt. Skulle själv bli ganska irriterad om jag gick till ÖF och folk tog med sjuka barn.

Megamuppen: Har Kajsa också smakat på papper? Bra att jag kunde lugna, själv vart jag mest bekymrad för limmet eftersom han hostade och kräktes men som sagt, det har gått några veckor och han verkar ha klarat sig bra.

Ego: Idag åkte sambon efter rätt mycket tjafsande. Så himla tråkigt när man är superstressad och verkligen borde ta vara på tiden men bara småbråkar istället. Nu känner jag mig rätt ledsen och lite övergiven.. KOmmer väl att bli bittrare under veckan när han ringer och berättar om 5-stjärniga hotellet.... Men egentligen är det inte ett dugg synd om mig, just nu har jag dessutom min 17-åriga svägerska här som inhyrd barnflicka i några dagar. Så vi har haft myskväll och kollar nu på Mammamia.

Kram på er allihop och hoppas att ni har haft det bra i helgen!
  • Turbomamma

Det börjar bra för mig... Ni som orkar kan få läsa om hela dramat i bloggen men igår lyckades jag få in den största spindel jag sett i hela mitt liv. Vad är oddsen för att det ska hända typ enda gången man inte har sambon hemma. Tur, tur, tur att jag hade modiga och duktiga svägerskan här och underbara grannar som man gråtande kan ringa på hos mitt i natten!  http://turbolina-twin.blogspot.com/

Usch, usch usch vad rädd jag blev och fortfarande känner mig. Hade jättesvårt att sova sen igår och hade helst velat tända hela lägenheten och vända upp o ner på barnens sängar för att leta efter fler odjur. Trodde aldrig att jag skulle säga detta men nu kan det få bli november så att alla getingar och andra kryp bara kan gå och dö!!!

Nevadita: Stor kram till dig! Men även om det inte blir Öppna förskolan så kommer det att komma massa fler chanser att göra kul grejer med Lava framöver eller hur!

Nej nu ska jag gå försöka mysa med lite kaffe innan kidsen vaknar och sätter fart igen. Idag har vi hållit igång sen halv 6. Kram till alla och ha en bra dag!

• Turbomamma

Hej tjejer!

Ledsen att jag inte har hunnit skriva så mycket på sistone men jag är verkligen helt slut. Förra veckan när sambon var borta var verkligen lååååång och kämpig. Idag har vi varit på BVC och jag grinade faktiskt innan vi äntligen kom iväg. Allt bara strulade... När väl bebisarna var klara och jag tryckt i mig lunchen (typ salladsblad eftersom jag kör stenhårt med GI) var jag 10 minuter försenat och hade då inte ens hunnit klä mig själv eller borsta tänderna. Det är sista gången jag gör nån sådan aktivitet på egen hand insåg, särskilt när jag fick vänta 20 minuter i väntrummet med en bebbe i bärsele och en sittande brevid i soffan (både jag och bebisarna var rätt missnöjda).

Nevadita och Monamona: Trist att höra att ni också fortfarande har ont. Själv har jag periodvis jättemycket problem med ryggen och handlederna. Sitta på golvet är nästan helt omöjligt. För mig känns det verkligen att jag det är musklerna som saknas. Är jag duktig och kör rygglyft och lite hantelövningar så blir det bättre men man orkar ju inte varje kväll. Försöker prioritera plankan nu också för magmusklerna.

ÖnskanS: Vad kul att du trivs med att jobba! 50% låter optimalt, då skulle man få lite av varje. Hämta kraft och energi på jobbet och hinna längta lite efter kidsen. Vad gulligt att din tjej också tar sig fram på rumpan. Det gör Saga också, ibörjan gick det lite långsamt men de senaste veckorna har hon fått en himla fart. Vig som en katt är hon också och går lätt från sittande till mage via splitt!

Megamuppen: Härligt att ni hade det bra i Finland även om det lät läskigt med flugorna. Vad skönt att det gick bra att sluta även om jag förstår att det känns lite sorgligt. Jag kan fortfarande sakna det där snuttandet även om jag då mest bara tyckte att det var långsamt. Men jag är ju så himla otålig av mig...

Ammiz: Härligt att ni är pigga igen och att ni kom iväg till ÖF. Vi får ta nya tag med date i nästa vecka kanske.

Massa kramar till alla!

• Turbomamma

Hej Tjejer!

Gud vad smart med öppethus-kalas! Vet ni hur mycket ångest ni har tagit bort från mig nu
    Min sambo är barn nummer 6 av 8 och alla utom en har respektive och minst 2 barn så här snackar vi tjocka släkten . Med en lite vänner med barn snackar vi säkert minst 60 pers... Jag har hittills inte velat ha kalas utan bara sitta på balkongen (inglasad med infravärme) med sambon men det känns ju samtidigt lite tråkigt att inte ha något stort.

Har jag öppet-hus kalas kan jag ju dessutom styra lite och säga till folk lite olika tider...

Kram och trevlig helg!

Ammiz: Kidsen har varit förkylda i vekcan och därför har vi hållit oss på hemmaplan men kanske nytt försök i nästa vecka.

• Turbomamma
    Tels: Vad kul att se dig igen! Det var otroligt fina kort på Kajsa och Megamuppen du hade tagit. Måste kolla in Oskar senare.

Monamona: Jag tycker det låter jättetrevligt med trådträff och kommer gärna hem till dig. Men jag bara förvarnar om att mina kids är överallt och ingenstans... Troligen kommer ni knappt att se mig mer än någon skymt medan jag kryper runt på golvet.

Ego: med oss är det bara bra fast kidsen har varit lite förkylda. De mår helt okej dagtid fast är lite hesare än vanligt. Men sen blir det jobbigare framemot kvällen och natten med hosta och mycket slem.

Måste fråga er en grej, kanske lite intimt men det har det ju varit förut eller hur Jag upptäckte häromdagen att jag kan klämma ut mjölk ur brösten. Har hört att det kan vara så länge efter att man ammat men jag har inte märkt det förut och nu kan jag varje gång klämma ut en ganska stor droppe halvgenomskinligt/halvvitt... Är det så för er också som gav upp amningen för ganska länge sen?
Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009