Inlägg från: Galenpanna |Visa alla inlägg
  • Galenpanna

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

Megamuppen: Vad härligt! Tänk vad några stavelser kan betyda

Ammiz: Hoppas inte jag låter elak nu och vill måla fan på väggen för jag tror också att mycket ger sig när S börjar jobba. Men jag vill ändå fråga om du själv tror att S fungerar på så sätt att hon kommer att tycka det är skönt att gå till jobbet och därmed även få lite distans till livet hemma samt känna att hon får lite eget liv också. Eller om hon (med de idealbilder hon verkar ha av en bra och närvarande förälder) kanske får dåligt samvete för att hon börjar jobba och inte är hemma med Agnes. För om det sistnämnda fallet stämmer bättre på S så är risken stor att det inte blir bättre av att jobba och i sådana fall tycker jag verkligen att du ska försöka få till en sådan deal som t.ex. Megamuppen nämnde. Att ni gör inget nu men om det inte blir bättre när S börjar jobba så ska ni söka hjälp. En sak ni kan fundera på (om det fungerar med S också) är att försöka ta bort amningen vid något mål så att du och Agnes kan klara er en längre stund på egen hand samtidigt som S kan känna att ni inte är beroende av henne. Du kan försöka sälja in det hela med motiveringen att ni bör prova detta för att det ska gå bra sedan när S börjar jobba. Vet inte om det hjälper för er men jag tyckte faktiskt att det var ganska skönt när vi inte ammade vid varje mål för då blev inte jag så "låst". I 99 fall av 100 är det inte några problem men just känslan av att faktiskt kunna göra något annat om man skulle vilja kan vara mycket värd den också. Lycka till!

• Galenpanna

Ååh, jag blir tokig här hemma snart! Är det någon utvecklingsfas vid 7-8 mån? Lillen vill inte äta längre, sover dåligt, skriker om vi går någonstans och ska underhållas hela tiden känns det som. Även saker som tidigare varit säkra kort t.ex. barnvagnspromenader fungerar inte för tillfället om han inte är på humör. Nej, nu kanske jag låter väl negativ. Egentligen är det inte så farligt men vi har nog varit bortskämda med en snäll unge fram till nu. Eller så känner han också av att det är semester och att vi inte har några rutiner för tillfället. En hel del besök både borta och hos oss och en flera nya personer samt många barn som han inte träffat innan kanske gör sitt till också? Hoppas det blir bättre när det blir mer vardag igen.

Ammiz: Skönt - då verkar det som att det kan bli bättre när S börjar jobba. Kul med bläddrandet och vad härligt med nästan en heldag med Agnes - myyys

• Galenpanna

Ska iväg och hade inte tänkt kommentera alls egentligen - men magsjuka låter inte roligt alls. ÖnskanS: Om hon kräks mycket ska man ge lite, lite att dricka vid varje tillfälle men ofta, ofta. Då är risken mindre att de kräks upp det igen. Men det visste du säkert. Hoppas hon blir bättre snart. Åter senare i kväll.

• Galenpanna

Megamuppen: Här kom mensen tillbaka när jag slutade amma. Så den dök punktenligt upp cirka 4 veckor efter att vi slutade, och har sedan direkt följt sin vanliga cykel (ja, den gången till som jag haft mens då alltså - väntar i dagarna igen så får se om allt är som vanligt då också). Tack och lov höll den sig borta tills jag slutade helt i alla fall så även med i princip bara nattamning och någon enstaka gång på dagen så klarade jag mig ett tag.

Turbo: Kul att se dig här. Hoppas allt är bra och att det även går bra för din kompis och hennes bebbe.

Kan också tillägga att jag sökte lite på nätet och hittade en del kring barns utveckling. Känns som om vi prickade in väldigt mycket på det där med att de börjar förstå relationer och avstånd och liknande så det är väl det som vi förhoppningsvis snart är igenom (tack Megamuppen också för det du tog upp - stämmer bra). Med lite lugnare hemma i några dagar känns det också som om allt återgått lite mer till det vanliga.

Hoppas på mirakel: Välkommen tillbaka! Jag vet inte hur Ronja är men vår son älskar att få plocka själv med maten - så prova du. Det är en glädje att se dem så lyckliga när de håller på och provar olika saker själva!

• Galenpanna

Turbo: Underbara nyheter!

Ammiz: Hon börjar få rutin från många saker A nu! Härligt att allt verkar fungera så bra vad ni än hittar på.

Monamona: Välkommen tillbaka. Haha, kan se det framför mig när man ska trixa sig fram på bildäck med alla tusen grejer som måste med upp på båten. Inte det där lätta parkera, hämta sin väska - klar! som det var innan direkt.... Har skickat hem svägerskan och de ska också åka färja. Hade helt fullastad bil också så det ska bli kul att höra hur de fick ur vagnen ur bilen (och sedan i igen - nästan ännu svårare när man rört runt lite i ordningen i bagageutrymmet).

Megamuppen: Kul med krypande även om det som sagt innebär merarbete. Tror dock det blir ännu värre när de lär sig gå... Och tänk vad mycket de når då - känns som om vi redan börjat flytta runt sakerna i hemmet samt tagit bort dukar och då har inte vår lille lärt sig att resa sig upp riktigt än...

• Galenpanna

ÖnskanS: Vad var det för läkare? Bra att ni ändå ska iväg senare i veckan så att du förhoppningsvis får träffa någon vettigare. Nu verkar du ju ha uteslutit flera allergener så det är väl bara att hoppas på att lillan blir bättre snart (om det nu är allergi). Om jag ska bidra till spekulationerna så skulle det ev. kunna vara så att hon fått en vanlig sjukdom först (typ magsjuka) och att med ett nedsatt immunförsvar så har en allergi "brutit ut" även om hon inte haft det innan. Och i sådana fall skulle det kunna vara det du äter som hon reagerar på. Har du sett någon skillnad på hennes tillstånd beroende på vad du äter? Men egentligen tycker jag det känns långsökt att det skulle vara det hon drabbats av. Dock har jag tyvärr inte någon bra teori om vad hon kan ha fått. Blir det inte bättre får du utesluta allt för både dig och dottern (tänker främst på mjölk, gluten och soja) och se om det blir bättre. Helst ska man ju köra fritt några veckor också innan man kan börja återintroducera sakerna var och en för sig. Men som sagt, förhoppningsvis är det något helt annat.

Ego: Tar tillbaka det jag skrev i går om att lilleman inte kunde resa sig upp. I går kväll skulle han inte sova utan ställde sig upp i spjälsängen. I dag lyckades han ta tag i elementet och dra sig upp samt att där ta tag i gardinen som han glatt stod och viftade med. Mäkta stolt var han. Jag var kanske inte lika imponerad av tilltaget utan såg till att vi förflyttade oss tillbaka till leksakerna istället.

• Galenpanna

Hoppas: Vad underbart! Otroligt roligt!

ÖnskanS: Toppen med Megamuppens tydliga inlägg. Såg att jag villat bort mig själv i mitt. Tycker också du ska vänta (pga att det känns långsökt med allergier, plus att det är meckigt att testa själv och man bör då ha fått stöd av läkare och dietist som gett råd om själva processen samt om alternativ mat). Bra att du redan börjat föra "dagbok" dock! Hoppas det går bra nu när ni börjar om med rotfrukterna. *håller tummarna*

• Galenpanna

Monamona: Strunta i emot-listan. Du lär inte ångra dig i efterhand

Megamuppen: Ja, som du säkert förstått av Monamona så är jag inte ssk utan har bara fått lite mjölkallergierfarenhet ändå. Det närmsta jag skulle komma sjukvården jobbmässigt vore nog om det skulle utvecklas någon teknisk produkt som ska användas där, men då måste jag byta arbetsplats först.

Förstår era barn något av hur man kommer ner efter att man dragit sig upp? Grabben slår ju sig och får blåmärken överallt nu känns det som. Men det är klart, först måste de ju lära sig att dra sig upp innan de kan öva på att sätta sig igen - och det sistnämnda behärskar han inte än kan jag säga... Får väl bara stå ut ett tag och hoppas att inte något allvarligt inträffar. Känns som man springer efter som värsta hönsmamman för att kunna vara med när han släpper taget. Bra motion för mig kanske?

• Galenpanna

Det där med bitar i maten har jag inte behövt oroa mig för eftersom liten tuggar allt mycket noggrant. Han har nog aldrig satt i halsen och det är inget som kommer ut i blöjan i stora bitar heller. Så vi ger honom ganska mycket egen plockmat. Eller han får alltid något att äta på själv när vi ska mata honom för annars blir det ett himla skrik och gnäll, men så fort han får något i händerna blir han tyst. Fungerar bättre än napp.

• Galenpanna

ÖnskanS: Hoppas så att ni fått rätt diagnos nu. Vore väldigt skönt att få ordning på lilltjejen. Hoppas också att det inte är gluten men som du säger så kommer man fort in i det om det nu skulle vara det. Bara barnen mår bra så är man ju nöjd. När mjölkproteinallergin konstaterades här var det lite jobb första veckan (eftersom jag skulle äta mjölkfritt också då jag ammade) men det är bara första gången man måste lusläsa alla innehållsförteckningar och hitta alternativa produkter. Sedan lär man sig snart vad som fungerar och då går det liksom per automatik. Kan nog utantill vilka barnmatsburkar som inte innehåller mjölk numera.

Megamuppen: Jag följer efter så gott det går och är med och dämpar fallet när han släpper. Beroende på var han är och vad jag gör flyttar jag ibland runt en filt eller matta som han kan trilla på. Oftast får han stå själv tills han släpper. Riktigt farliga ställen flyttar jag dock bort honom från. Och sedan går det som sagt inte att passa precis hela tiden men hellre att han trillar på lite mjukare golv (dvs. inte stengolvet) och i hyfsad närhet så jag ser vad som händer. Jag flyttar nog hellre annat runtomkring (t.ex. låga bord) för att han inte ska slå sig så mycket när han släpper än att jag håller honom under armarna för att fånga honom. Men sedan sätter han sig oftast på rumpan också. Får man ett barn som trillar framåt kanske man resonerar annorlunda.

Till något helt annat - Fick ni på ostkusten ihop någon trådträff nu under sommaren eller har ni inte lyckats ses än? Funderar på att åka till Stockholm och hälsa på bekanta om en månad ungefär. Finns det intresse av att träffas? Kan ni runt den 17-19 september? Vore kul att få ihop något om det passar er andra!

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009