Fika för diabetiker
Hej
snart ska det bli kalas här och till festen kommer bland annat diabetiker. Så nu behöver jag hjälp med nåt fika som jag kan bjuda på så att de också ska få äta gott.
Ös på med era recept!
Hej
snart ska det bli kalas här och till festen kommer bland annat diabetiker. Så nu behöver jag hjälp med nåt fika som jag kan bjuda på så att de också ska få äta gott.
Ös på med era recept!
De flesta diabetiker jag känner (bor ihop med en också) äter "vanliga" kakor och sånt.
Annars fungerar mackor med gott pålägg väldigt bra till kaffet, men det är inte lika "roligt" som kakor
Jag har själv diabetes typ 1 & äter helst precis samma godsaker som alla andra eftersom jag kan reglera blodsockret med mitt insulin.
Mitt tips är nog: Fråga dom berörda diabetikerna vad dom vill ha, alla är olika
Jag är typ 1-diabetiker och tycker det är trist när någon gjort "särskilt" fika till mig. Då känner jag mig tvingad att ta av det fast jag hellre fikar "vanligt" fika som alla andra.
OCh att baka på sötningsmedel brukar inte bli särskilt bra.
Nä, gör vanligt fika så får de välja om de vill ta av det och ta lite extra insulin, eller om de vill stå över!
Tänk bort det där med specialkakor.
När man åker bort på fika ligger det mer eller mindre "tvång" att äta dessa specialkakor och kontentan är att det inte alls blir nyttigare eller bättre än vanligt fikabröd. (Det mesta smakar dessutom tvi vale)
Istället för att ta en kaka ska man prompt smaka på alla 3 osötade. Kontentan blir att det är värre. Fett och kolhydrater isf fett, kolhydrater och socker. (En del sötningsmedel höjer dessutom blodsockret)
Jag röstar för att du har vanligt fika men kombinera med något nyttigare som tex mackor med gott pålägg, frukt och grönsaksfat osv...
Alltid kan man hitta på ngt, fruktsallad med glass eller grädde är både gott & nyttigt men det är nog inte alla som håller med om det heller..
Du kan juh iofs göra det enkelt & köpa färdigt sockerfritt fikabröd, då slipper du baka själv & diabetikerna kan få välja om dom vill ha sockerfritt eller vanligt..