• Toppen9

Fika för diabetiker

Hej
    snart ska det bli kalas här och till festen kommer bland annat diabetiker. Så nu behöver jag hjälp med nåt fika som jag kan bjuda på så att de också ska få äta gott.

Ös på med era recept!

• Svar på tråden Fika för diabetiker
  • Börjesprängsten

Vill man göra fika tycker jag paj är gott. Gör man tex på äpplen kan man helt skippa sockret och så vispgrädde till. 

Vill man kan man göra ett diabetiker hörn av pajen eller låta andra sockra efter.... 

• FillippaFL
    Bella 2020 skrev 2023-03-30 16:55:07 följande:
    Min bror är diabetiker. Det hjälper inte riktigt och gör om du läser tidigare inlägg också att personen känner sig utpekad och får dessutom äta äckligt fika som hen känner sig tvingad att smaka eftersom det fixats speciellt för hen. Allt som innehåller vitt mjöl omvandlas till socker snabbt i kroppen. Så bättre att satsa på frukter som har fibrer som saktar ner omsättningen till socker i frukten som äpple, päron och citrus samt bör som hallon och blåbär med grädde och glass vid sidan. En ostbricka som gör att en diabetiker kan äta lite fruktsallad eller en vanlig kaka utan att blodsockret går upp för fort. Och det gäller främst typ 2 diabetiker, för även en sådan som sköter kosten och hälsan i övrigt kan ta en bulle eller en bit tårta nån gång ibland. 
    En typ 1 diabetiker reglerar med insulin och då behövs inte så mkt anpassning. 
    Ville bara säga att jag tycker det är fint att du är så insatt. Är själv typ 1 och skulle uppskatta mycket om min familj visste detta.
  • Rockärbäst

Jag är diabetiker  (Typ 2).
    Jag äter vanliga kakor och bullar, man behöver ju inte vräka i sig sötsaker. 

• Anonya

Sedan tråden var aktiv (2010) har det väl blivit enklare på så sätt att det finns många recept som innehåller nötter, dadlar eller liknande istället för tillsatt socker? Själv tycker jag inte de är goda, gillar socker för mycket, men många gillar ju dem. 
    (Är inte diabetiker)

• Bella 2020

Till FilippaFL, det är lite konstigt tycker jag att man inte bemödar sig om att läsa på. Kanske beror det på att jag har ett barn med allergier och har allergier själv som gör att jag tänker till och läser på. En fika ska ju vara både trevlig och god för alla. Oavsett behov av anpassningar. 

Och det är nästan alltid görbart att bjuda på nåt som kan uppskattas av alla. Jag tycker du ska berätta för din familj att du önskar att de hade koll på hur det funkar med kost och dina behov av anpassningar eller ej. För många vet för lite. 

Ett annat tips till den som vill baka är att baka på mandelmjöl och göra tex en saffranskladdkaka med rårörda hallon och vispgrädde till, plus en ostbricka.

• Bella 2020

Tillsatt socker eller ej, ändå bättre att tänka glykemiskt index och glykemisk belastning istället för exakt varifrån sockerinnehållet kommer från. 

Relevant tråd ändå. Trots att den är gammal. :)

• FillippaFL
    Bella 2020 skrev 2023-03-30 19:30:26 följande:

Till FilippaFL, det är lite konstigt tycker jag att man inte bemödar sig om att läsa på. Kanske beror det på att jag har ett barn med allergier och har allergier själv som gör att jag tänker till och läser på. En fika ska ju vara både trevlig och god för alla. Oavsett behov av anpassningar. 

Och det är nästan alltid görbart att bjuda på nåt som kan uppskattas av alla. Jag tycker du ska berätta för din familj att du önskar att de hade koll på hur det funkar med kost och dina behov av anpassningar eller ej. För många vet för lite. 

Ett annat tips till den som vill baka är att baka på mandelmjöl och göra tex en saffranskladdkaka med rårörda hallon och vispgrädde till, plus en ostbricka.

Ja, det kanske beror på det. Blir alldeles varm i hjärtat i alla fall av dina kunskaper och omtanke för din bror.

Jag brukar försöka be dem att läsa på. Mycket har förändrats sedan jag fick det som liten, de tycker att de redan vet allt. Tråkigt men så är det.
  • Mortiscia80
    Bella 2020 skrev 2023-03-30 16:55:07 följande:
    Min bror är diabetiker. Det hjälper inte riktigt och gör om du läser tidigare inlägg också att personen känner sig utpekad och får dessutom äta äckligt fika som hen känner sig tvingad att smaka eftersom det fixats speciellt för hen. Allt som innehåller vitt mjöl omvandlas till socker snabbt i kroppen. Så bättre att satsa på frukter som har fibrer som saktar ner omsättningen till socker i frukten som äpple, päron och citrus samt bör som hallon och blåbär med grädde och glass vid sidan. En ostbricka som gör att en diabetiker kan äta lite fruktsallad eller en vanlig kaka utan att blodsockret går upp för fort. Och det gäller främst typ 2 diabetiker, för även en sådan som sköter kosten och hälsan i övrigt kan ta en bulle eller en bit tårta nån gång ibland. 
    En typ 1 diabetiker reglerar med insulin och då behövs inte så mkt anpassning. 
    Jag menade så klart att alla skulle äta samma fika. Ursäkta att man försöker hjälpa till.
  • FillippaFL
    Mortiscia80 skrev 2023-03-30 20:03:49 följande:
    Jag menade så klart att alla skulle äta samma fika. Ursäkta att man försöker hjälpa till.
    Fast Bella har helt rätt. Det är inte bara socker som höjer blodsockret och därför är tipset inte så bra. Och det finns ju ingen anledning till att alla ska äta en sämre kaka.
  • Bella 2020

Till Morticia. Förlåt, inte meningen att låta så skarp. Det är verkligen så att det inte handlar om socker eller inte.

Svar på tråden Fika för diabetiker