Fika för diabetiker
Hej
snart ska det bli kalas här och till festen kommer bland annat diabetiker. Så nu behöver jag hjälp med nåt fika som jag kan bjuda på så att de också ska få äta gott.
Ös på med era recept!
Hej
snart ska det bli kalas här och till festen kommer bland annat diabetiker. Så nu behöver jag hjälp med nåt fika som jag kan bjuda på så att de också ska få äta gott.
Ös på med era recept!
Vill man göra fika tycker jag paj är gott. Gör man tex på äpplen kan man helt skippa sockret och så vispgrädde till.
Vill man kan man göra ett diabetiker hörn av pajen eller låta andra sockra efter....
Jag är diabetiker (Typ 2).
Jag äter vanliga kakor och bullar, man behöver ju inte vräka i sig sötsaker.
Sedan tråden var aktiv (2010) har det väl blivit enklare på så sätt att det finns många recept som innehåller nötter, dadlar eller liknande istället för tillsatt socker? Själv tycker jag inte de är goda, gillar socker för mycket, men många gillar ju dem.
(Är inte diabetiker)
Till FilippaFL, det är lite konstigt tycker jag att man inte bemödar sig om att läsa på. Kanske beror det på att jag har ett barn med allergier och har allergier själv som gör att jag tänker till och läser på. En fika ska ju vara både trevlig och god för alla. Oavsett behov av anpassningar.
Och det är nästan alltid görbart att bjuda på nåt som kan uppskattas av alla. Jag tycker du ska berätta för din familj att du önskar att de hade koll på hur det funkar med kost och dina behov av anpassningar eller ej. För många vet för lite.
Ett annat tips till den som vill baka är att baka på mandelmjöl och göra tex en saffranskladdkaka med rårörda hallon och vispgrädde till, plus en ostbricka.
Tillsatt socker eller ej, ändå bättre att tänka glykemiskt index och glykemisk belastning istället för exakt varifrån sockerinnehållet kommer från.
Relevant tråd ändå. Trots att den är gammal. :)
Denna har jag gjort och den blev godare än vanlig tyckte vi.
https://www.56kilo.se/kladdkaka-lchf-glutenfri/
Till FilippaFL, det är lite konstigt tycker jag att man inte bemödar sig om att läsa på. Kanske beror det på att jag har ett barn med allergier och har allergier själv som gör att jag tänker till och läser på. En fika ska ju vara både trevlig och god för alla. Oavsett behov av anpassningar.
Och det är nästan alltid görbart att bjuda på nåt som kan uppskattas av alla. Jag tycker du ska berätta för din familj att du önskar att de hade koll på hur det funkar med kost och dina behov av anpassningar eller ej. För många vet för lite.
Ett annat tips till den som vill baka är att baka på mandelmjöl och göra tex en saffranskladdkaka med rårörda hallon och vispgrädde till, plus en ostbricka.
Till Morticia. Förlåt, inte meningen att låta så skarp. Det är verkligen så att det inte handlar om socker eller inte.