Fika för diabetiker
Hej
snart ska det bli kalas här och till festen kommer bland annat diabetiker. Så nu behöver jag hjälp med nåt fika som jag kan bjuda på så att de också ska få äta gott.
Ös på med era recept!
Hej
snart ska det bli kalas här och till festen kommer bland annat diabetiker. Så nu behöver jag hjälp med nåt fika som jag kan bjuda på så att de också ska få äta gott.
Ös på med era recept!
Eller gör grönsaksstavar och någon god dipp till!
Tänkte inte på att det kunde kännas så och det där med sötningsmedel låter lite äckligt brukar ju inte smaka gott.
Jo, jag säger också som alla andra diabetiker som skrivit här: försök inte baka nåt "specialbröd". Mna känner sig tvungen att ta, utpekad som udda och det är oftast inte alls gott.
Erbjud både vanligt fikabröd och mackor eller fruktsallad o glass till alla.
Det sitter dock ofta kvar i folk (icke-diabetiker) att man inte får äta socker alls, och man blir ifrågasatt om man iaf tar nåt vanligt. "Men det där får väl inte du äta?!" yttrat med nån anklagande och förfärad min, och man får förklara att jodå, bara jag kompenserar så. Och det är tråkigt.
Är själv typ-1 diab, och äter allt. Att behöva ta lite extra är inga problem - du ska ju iallafall sätta sprutan i magen, då kvittar det (i besvärlighet) om du sk spruta in 2e eller 5e.Det tar inte längre tid och kräver inte fler stick.
Visst, det finns de som inte alls vill äta någonting sött, och då föreslår jag gott färskt bröd med lite skinka, ost, gurka, tomat, paprika, avokado - som personen själv kan plocka ihop till en macka.
Sötningsmedel - NEJ!!! Det smakar för j-ligt och det är inte nyttigt!! Då är det nyttigare med vanligt socker.
Ett stort fat med frukt - melon, vindruvor, physalis, päron, äpplen, annanas, apelsiner, kiwi... Skär upp och låt gästerna plocka!
Lägg till ostbricka så kan även diabetiker äta lite sött utan att få någon blodsockerspik. Fett och protein hjälper till att ge ett jämnare blodsocker. De flesta brukar uppskatta att det finns goda bättre alternativ till fika än just sött. Då kan alla välja det de mår bra av utan att känna sig utpekade.
Skulle precis skriva det, kör på lite ostbricka med fikon och trevlig frukt och kanske även höghaltig choklad och/eller mörka tryfflar som alla kan plocka av.
Men specialare bara för diabetikerna (eller den laktosfria eller glutenfria), det blir så utpeckande och tvingande att äta av just det och många ffa diabetiker eller laktosintoleranta väljer att medicinera lite för att hellre kunna äta samma som andra.
Haha oj, fikan hade nog varit för länge sedan såg jag nu.
Alltid lika latjo när detta supergamla trådar aktiveras på nytt
Det borde finnas recept som inte innehåller socker, eller i så fall en väldigt liten mängd. Satsa på det!
Det borde finnas recept som inte innehåller socker, eller i så fall en väldigt liten mängd. Satsa på det!