Inlägg från: Toppen9 |Visa alla inlägg
  • Toppen9

Fika för diabetiker

Hej
    snart ska det bli kalas här och till festen kommer bland annat diabetiker. Så nu behöver jag hjälp med nåt fika som jag kan bjuda på så att de också ska få äta gott.

Ös på med era recept!

• Svar på tråden Fika för diabetiker
  • Toppen9
    Anova skrev 2010-03-17 22:06:32 följande:
    De flesta diabetiker jag känner (bor ihop med en också) äter "vanliga" kakor och sånt. Annars fungerar mackor med gott pålägg väldigt bra till kaffet, men det är inte lika "roligt" som kakor
    Jo, jag vet att dom kan äta vanligt fika men då måste ta extra mediciner men jag vill ju gärna bjuda på nåt gott till kaffet. Visst kan mackor vara gott men det är inte sånt jag är ute efter nu
  • Toppen9
    Zezana skrev 2010-03-17 22:09:08 följande:
    Jag har själv diabetes typ 1 & äter helst precis samma godsaker som alla andra eftersom jag kan reglera blodsockret med mitt insulin.Mitt tips är nog: Fråga dom berörda diabetikerna vad dom vill ha, alla är olika
    De tackar och säger att de nöjer sig med kaffe och vill inte göra sig besvärliga så de hjälper inte så mycket.
    Kanske just därför de inte kräver som jag verkligen vill hitta nåt som de kan fika utan att behöva oroa sig över diabetesen.
  • Toppen9
    Zezana skrev 2010-03-17 22:22:40 följande:
    Okej.. Är det äldre personer så brukar dom vara kinkigare med socker, dom växte upp & fick lära sig att allt socker var förbjudet.. Vi under 30 - 40 däremot har fått lära oss att allt är okej att äta, om man tar sitt insulin & inte fuskar hela tiden..Jag kan bara tala för mig själv, men jag skulle aldrig få för mig att äta en så kallad sockerfri kaka med sötningsmedel istället för en "riktig"..Men alltså, om du vill baka ngt sockerfritt alternativ så är det bara byta ut sockret till samma mängd sötningsmedel (står på burken hur mkt man ska använda, men tror man byter rätt av) Vetemjöl är inte heller bra för oss diabetiker, men där finns det juh inte så mkt man kan göra..
    Hmmm... kanske ska fundera ut alternativ till fika. Kanske kör på fruktsallad med glass och grädde, men i olika skålar så man får bestämma själv vad man vill ha på.
  • Toppen9

Boomie skrev 2010-03-17 22:25:31 följande:
    Jag är typ 1-diabetiker och tycker det är trist när någon gjort "särskilt" fika till mig. Då känner jag mig tvingad att ta av det fast jag hellre fikar "vanligt" fika som alla andra. OCh att baka på sötningsmedel brukar inte bli särskilt bra.Nä, gör vanligt fika så får de välja om de vill ta av det och ta lite extra insulin, eller om de vill stå över!

Tänkte inte på att det kunde kännas så och det där med sötningsmedel låter lite äckligt brukar ju inte smaka gott.

• Toppen9
    annca skrev 2010-03-18 10:47:17 följande:
    Jo, jag säger också som alla andra diabetiker som skrivit här: försök inte baka nåt "specialbröd". Mna känner sig tvungen att ta, utpekad som udda och det är oftast inte alls gott.Erbjud både vanligt fikabröd och mackor eller fruktsallad o glass till alla.Det sitter dock ofta kvar i folk (icke-diabetiker) att man inte får äta socker alls, och man blir ifrågasatt om man iaf tar nåt vanligt. "Men det där får väl inte du äta?!" yttrat med nån anklagande och förfärad min, och man får förklara att jodå, bara jag kompenserar så. Och det är tråkigt.
    Ja, min tanke var inte att ha en sorts fika för just diabetikerna utan att baka så att alla kunde ta av allt. Diabetes eller inte.
    Men jag tror att jag litar på er som säger att sötningsmedel i fika oftast inte smakar så gott.
Svar på tråden Fika för diabetiker