Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Tygblöjetråden 24

m o e skrev 2010-08-05 20:42:25 följande:
    Ja, vikisar på ett dagis låter inte som en hit. I alla fall om det inte är förvikta. Men hur som helst är det ju inte tygisarnas fel, utan snarare politikens. Om det handlar om att man inte har tid att byta blöjor på barnen. Men nu ska vi inte snurra iväg från ämnet i den här tråden. Det är lätt att tala sig varm om något man är övertygad om.
    Jag var ute efter råd inför dagisstart och där ska vi stanna. Jag hoppas naturligtvis på att vårt dagis ser med öppna ögon på tygblöjor och förhoppningsvis lär sig något nytt. Jag har ju inte pratat med dem ännu, så jag kanske nojjar upp mig i onödan. Hur som helst har jag inte brist på argument.

På söndag ska jag sy pockets med en vän som är superduktig på det, så om inte annat får jag väl sy några stycken att ha på dagis om det behövs.
    Det känns som att du faktiskt borde kunna klara dig på 5-6 pockets beroende på hur långa dagar barnen har. Iaf om pocketvarianten har fleece, fuskmocka eller coolmax på insidan. Ta hem, kasta i tvätten, så hinner dom torka till morgonen därpå. Då kan du ha vikisarna som inlägg, och dom har du ju dels fler av, och sen torkar ju dom riktigt fort dom med.

Sen vore ju såklart det bästa om dom accepterar formsydda, men om dom inte gör det kan man ju köra den varianten, speciellt om det bara handlar om några månader till.
  • yrväder
    m o e skrev 2010-08-05 23:39:42 följande:
    Det känns som att du faktiskt borde kunna klara dig på 5-6 pockets beroende på hur långa dagar barnen har. Iaf om pocketvarianten har fleece, fuskmocka eller coolmax på insidan. Ta hem, kasta i tvätten, så hinner dom torka till morgonen därpå. Då kan du ha vikisarna som inlägg, och dom har du ju dels fler av, och sen torkar ju dom riktigt fort dom med.

Sen vore ju såklart det bästa om dom accepterar formsydda, men om dom inte gör det kan man ju köra den varianten, speciellt om det bara handlar om några månader till.
    Jo, det är ju en idé. Vi får se vad de säger först. Det kan ju hända att jag blite så biten av att sy pockets så att det inte blir några problem, hehe. Fast jag gillar ju tanken med att blöjan inte suger upp så bra, alltså att den faktsikt hjälper barnet att tolka kroppen. Fast det kanske inte är så stor skillnad? Lille A säger ju redan till tydligt när han behöver kissa, så det kanske inte spelar så stor roll vilken typ av blöja han har.
    Fleece känns blötast av dom torrskikten. Du kan ju använda naturmaterial oxå, men då torkar dom segare så då måste du nog kanske ha dubbelt så många. Alt om du torktumlar dom en stund eller kör torkskåp.
  • yrväder
    SaltNapp skrev 2010-08-08 22:15:47 följande:

blir tokig !
    VAD skall man använda för inlägg i blöjorna för att dem inte skall läcka vid tryck..?
    tex bilbälte, hoppgungan osv...

kör pockets

Har du microfiber? För dom ska tydligen läcka vid tryck. Använd bambu eller hampa.
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-08-09 18:57:47 följande:
    någon som vet vad som händer med Alvehamn?
    Har haft kontakt till och från ska beställa några snuttar av dem till min äldsta tjej.
    Skulle betala idag och då var deras sida nere står att den ska komma upp igen om en vecka ser bara mysko ut inget med att det är semmester eller så bara helt stängd.?
    Webbplatsen är nedkopplad

Alvehamn tar en liten semester!

Vi håller stängt i drygt en vecka och öppnar igen måndag 16 Augusti.

Välkommen åter!

Så står det när jag går in där.
  • yrväder
    SaltNapp skrev 2010-08-09 20:10:47 följande:
    ja microfiber, endel kombinerat mircofiber å bambu...
    men bara bambu klarar alltså tryck?
    Ja egentligen ska väl bambu och microfiber kombinerat oxå klara tryck enligt vad jag hört. Men bambu enbart är jag säker på klarar tryck.
  • yrväder
    Modgun skrev 2010-08-09 15:48:02 följande:
    Jag funderar på att börja med tygblöjor till bebben jag väntar nu. Vilka är bäst? vad kostar det osv, osv.
    Vill för övrigt sä'ga att jag är helt lost när det gäller tygblöjor.
    Jag kommer köra med prefolds och formsydda första tiden. Alla i ministorlek för jag tycker det ser så klumpigt ut med onesize, men som giraff sa här ovan är det ju såklart billligare med onesize. Det kommer att bli ungefär hälften prefolds och hälften formsydda, prefolds har jag valt för att det känns som att dom torkar relativt fort, men är ändå lättare än vikblöjor att sätta på, och går att ha som inlägg i senare, större storlekar när dom är urvuxna. Formsydda för att enligt vad jag lyckats läsa mig till är det lättare att få bra passform på dem, så dem inte läcker. Känns som att två faktorer för att man ska riskera att lessna i början är just läckage, och att dom är tjorviga att sätta på.
  • yrväder
    myran82 skrev 2010-08-10 22:10:13 följande:
    Hejsan.

Jag är intresserad av att börja med tygblöjor men känner mig lite vilsen. Vilka är de bästa och smidigaste? Tycker själv det verkar som all-in-one och  pocket är smidigast? Men de kanske inte är bra för det?

Någon som kan förklara lite så jag vet vad jag ska kika på när jag ska handla och kanske vart jag ska handla någonstans till bra pris?
    Enklast för mamma/pappa är nog all-in-one, men dom torkar otroligt sakta, pockets är väl snäppet bökigare, man måste sätta in ett inlägg i dem, men i gengäld torkar dom mycket fortare.  Även för barnet är AIO och pockets smidigast och tunnast. Dock är dessa varianter dyrast. Billigast är vikblöjor.
    Webshopar finns i första inlägget, och priser har jag ingen aning om då jag sytt allt själv.
  • yrväder
    myran82 skrev 2010-08-10 22:31:58 följande:
    Sy själv är ju ett alternativ, det har jag inte alls tänkt på. Jag gillar att pyssla vid symaskinen.

Vet du kanske om det finns någon sida med mönster?
    handmadebyrita.blogspot.com/

www.thenappynetwork.org.nz/diy.php

Har gratis, finns säkert fler men det är dom jag hittat.

Sen finns även köpesmönster, Fattycake och darling diapers är dom jag hör dom flesta gillar. Googla så hittar du vart man kan köpa dem.
  • yrväder

Ja just ja,

www.babyheaven.se har pul (sånt man har på utsidan för att hålla tätt.) enda i sverige som säljer det.

www.myllymuksut.com (klicka på engelska flaggan till vänster för att förstå språket om du inte kan finska) har en hel del, både pul och innertyger, och är billigare, men ligger i finland. Frakten är inte så farligt dyr och leveranstiden brukar variera, allt ifrån 1 vecka till 3 beroende på hur mkt dom har att göra.

På dom första jag sydde hade jag microfleece som insida, gör att barnet inte känner sig lika blött, men inte alls lika effektivt som på engångsblöjor såklart. Hade även kardborre som stängning, vilket jag egentligen inte rekomenderar, då det nöttes otroligt fort. Kan dock vara smidigt om man vill testa sy, för man behöver inga verktyg och det finns att köpa lite varstans.

På omgång två hade jag bambustretchfrotte (bamboo stretch terrry) på insidan, för att E skulle känna sig blöt och bli blöjfri fortare. Och till dessa införskaffade jag även en knapptång (finns på babythings.se eller på ebay) och knappar, E började nämligen öppna kardborreblöjorna på slutet.

• yrväder
    annbom skrev 2010-08-11 00:06:50 följande:
    www.myllymuksut.com har även en svensk sida. Om du trycker på engelska flaggan så kommer det att stå en i slutet på raden. Byt bara ut det mot sv så får du på svenska
    Ja fast jag upplevde när jag provade för nån månad sen att det fattades en massa info. Jag är van att läsa den sidan på finska då jag hängt där sen innan den engelska sidan kom så jag är rätt nöjd med engelska oxå (kan inte finska)
Svar på tråden Tygblöjetråden 24