Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Tygblöjetråden 24

Ronjas mamma skrev 2010-07-26 06:44:32 följande:
    Det var det de skrev men tänkte att det kankse bara var av ren säkerhet precis som de skriver att Bum geinus inte tåler mer än 60 grader..
    Ja fast problemet är nog att bambu inte tål mekanisk nötning så bra, vid höga temperaturer.

Dock har syrran tvättat sina nån enstaka gång i 90 grader och det har funkat, (bambustretchfrotte på insidan) men jag vet inte hur det är med upprepade gånger.
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-28 19:10:43 följande:
    Vet att denna tråden är om tygblöjor men tygbind tråden värkar ha utdött jag startde en tråd och frågade om tips men fick inga svar..

Vet några här inne använder tygbindor har ni provat I.V och hvad med moon bows?? vill gärna använda ekologiska men tycker priserna skiljer mycket på olika märken, svårt att veta vad man ska gå efter..
    Använder, men har inga köpestips då jag sytt mina själv.
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-28 21:34:38 följande:
    Yrväder vad har du i dina?
    Känns bara som om jag inte får tid och ork att sy med två små hemma.
    Jag har pul underst, flanell som uppsugning och fuskmocka överst. Hade jag gjort dom idag har jag kanske haft nåt annat som uppsugning, men då hade jag inte så stor koll, men flanell funkar bra för mig iaf. Har 3 lager inuti, så det är inte så tjockt. Nu blöder jag inte så mkt när jag har mens så blöder man mer kanske nåt annat mer uppsugande är att föredra, tex bambu eller microfiber. 

Babyheaven har haft tygbindor med fuskmocka tidigare, men det verkar vara slut i bindlagret just nu. En binda går rätt fort att sy, men det är ju när man behöver några som det tar lite tid. Jag har nog 4 natt nu, och kanske 15 dag. Räcker en hel mens för mig.
    johlinn skrev 2010-07-28 21:50:28 följande:
    Ronjas m - jag har ekologiska tygbindor från ecosoft. De fungerar toppenbra, flanell som ytskikt o uppsugning, PUL som tätskikt. köpt från www.eilas.se
    Jag hade ecosoft från början, men så fort jag testade hemsydda med fuskmocka så övergav jag mina ecosoft. Jag gillade inte alls den blöta känslan som blev därnere. Men det är klart, vill man ha ekologiskt är det svårt med torrskikt.  Å andra sidan är ju inte pulen ekologisk, men den är ju inte mot huden iof.
  • yrväder
    Ekorrfamiljen skrev 2010-07-29 12:29:38 följande:
    Använder ni enbart bindor då? Jag har investerat i menskopp för jag tycker att det är så obehagligt med den instängda känslan som blir av engångsbindor och även att det brukar läcka eftersom jag blöder så mycket. Tygbindor kanske är ett alternativ de dagar det bara blöder lite då?
    Prova sy en med pul, och nåt bra uppsugande i, kanske microfiber överst och bambu eller bambu/hampa under det. Och så såklart nåt överst, antingen torrskikt, eller nåt naturmaterial. Tar du torrskikt tror jag fuskmocka funkar bäst, jag upplever att den släpper igenom vätan fortast. Tänker att då kanske risken blir mindre för läckage. Jag har funderat på menskopp, men jag bestämde mig för att vänta tills efter jag fått första barnet, då jag misstänker att man kanske behöver en storlek större då Men jag vet inte, jag är mest inne att ha på natten, jag tycker den verkar så bökig....
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-30 08:17:08 följande:
    tufsa är du säker på du tvättat dina tygisar rätt utan f¨or mycket tvättmedel och så?
    Tycker tygisar lugtar mycket mindre än engångs..
    Har ju inte flips själv men tycker ofta att I.v blöjbyxor luktar kissigt om jag använder dem om igen med en gång vid byte så jag brukar skölja upp dem eller bara hänga dem till att torka och använder igen vid nästa byte.

Tack för alla svar om menskop og tygbindor tror jag ska se om jag inte kan få tid at sy några bindor och så satsa att lägga pengarna på en menskop i stället.
    Bara en fråga angående knappar har ju ingen kampress kan man använda vanliga tryckknappar i tygbindor?
    Jag har använt vanliga i mina, funkar bra. Är ju genom tre lager tyg och så sliter man ju inte lika mkt på dom knapparna som man gör i blöjor.
  • yrväder
    Ekorrfamiljen skrev 2010-07-30 10:34:32 följande:
    Tack för tipset! Sorry om jag blir ot nu!! Menskopp är garanterat det minst krångliga man kan använda! Man sätter in den när mensen kommer. Tömmer efter ett par timmar under första dagen för att få ett hum om hur mycket man blöder. När man lärt sig det vet man hur länge det kan gå mellan tömningarna. Man kan bada med den och sova med den utan att vara rädd för "tampongsjukan" osv osv. Jag bara älskar den, men vill gärna ha lite komplement de dagar jag inte blöder massor. (Å andra sidan funkar menskoppen kanon även vid lite blod eftersom den inte torkar ut slemhinnorna som en tampong!!)
    OK, låter ju bra. Får införskaffa en sådan sen när behovet återkommit
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-30 14:15:16 följande:
    ok ekkoren du har övertalat mig det får bli en menskopp och så provar jag att få tid at sy några bindor precis som du säger til de dagar jag normalt bara har trosskydd..

Yrväder vet inte hur gammal du är men hos alvehamn rekomenderar den samma storlek till dem över 25 som dem som fått barn..
    Vad tror du tänkte prova ut av några rester/ gamla grejor jag har hemma,
    läste att moonbows är bambuvelor/bambufrotte/filtad merinoull ...
    Jag har en gammal merino ull tröja jag ändå skulle filta till blöjbyxor ,
    så det kunde jag ta något av som spärr.
    Så har jag ett par gamla bamujersey byxor som jag tror ville fungera som överst,
    tænkte det är mjukt och skönt.
    Problemet är så mellan skitet om jag bara skulle ta vanlig frotte eller om flanell ville vara bäst,
    jag kan lätt ha flickornas inlägg som är två lagar frotte som en variant här hemma utan att blöda igenom,
    provade när svampen var på sitt värsta

Ledsen att jag har fått satt hela tråden till att prata om lady cup och tygbindor..
    Ingen fara

Jag har funderat på det där med ull. Till blöjbyxor ska man ju inte tvätta ullen varmt och så ska man ju lanolinisera för att dom ska hålla tätt, så jag skulle nog göra snap-ins isåfall. Knappar i ullen, osynliga knappar på uppsugningslagret, då kan man tvätta dem separat. Flanell är ju såklart tunnare, så klarar man sig med det är väl det bäst, men det beror ju på hur mkt man blöder.

Men om man är både över 25 och har fått barn? Då borde man ju ska gå upp en storlek....eller? Aja, inget akut som behöver tas tag i direkt
  • yrväder
    Loreena skrev 2010-08-03 12:55:55 följande:
    Vad tycker ni är bäst att ha till nyfödda? Jag har köpt
    blöjbyxor
    rutvävla vikblöjor 75*75
    formsydda frottéblöjor

samt Ikeas kökshanddukar och Näckten frottehanddukar från Ikea
    att ha som underlägg på skötbordet, extra ilägg i blöjorna etc.

Vilken vikning passar bäst och vad har ni lagt i blöjbyxorna?
    Jag har ingen aning, för bebisen kommer inte förrän i februari, så jag har inte hunnit testa. Men jag tänkte satsa på prefolds, formsydda bambublöjor och så några vikisar från ikea som backup. Möjligen någon pocket oxå. Och så blöjbyxor såklart.
  • yrväder
    godisgumman skrev 2010-08-03 12:59:35 följande:
    ok, hjälp mig med att vika ilägget till imses tygblöjor. Jag får bara till limpvikt och det blir ju super klumpigt. ALL info mottages mer än gärna
    www.tygisar.se/tygblojor.php
  • yrväder
    m o e skrev 2010-08-04 10:59:24 följande:
    Hej!

Jag och maken har varit flitiga tygblöjeanvändare till våra två pojkar och nu är det dags för lillebror att börja på dagis. Storebror hade engångs på dagis, men den här gången är vi helt inne på att ta med tygblöjorna till dagis.

Hittills har vi bara använt Imse/Ullrike formsydda (och lite vikisar) med blöjbyxa hemma och på resa, men hur tror ni det funkar på dagis? Jag har inställningen att det är dessa blöjor vi har hemma och då blir det dessa blöjor vi tar med till förskolan. Vi tar givetvis hem en påse varje dag och byter ut blöjorna. Men kan de kräva att man ska ha AIOs eller färdigladdade pockets? Vi har inga såna och det skulle bli väldigt dyrt för oss att köpa en full laddning såna nu, när förhoppningsvis blöjperioden börjar närma sig slutet. Storebror blev blöjfri dagtid när han var 1 år och 9 mån och lillebror är drygt 14 mån nu.

Hur har ni andra gjort med tygisar och dagis? Ge mig era synpunkter och tips!
    Dom skulle säkert uppskatta pockets eller aio, men formsydda är ju inte så mkt svårare, det är ju mest som att sätta på två blöjor.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24