lillen01 skrev 2010-12-28 23:36:43 följande:
Hej, funderar på att använda tygblöja när bebisen kommit...
Orkar dock inte läsa igenom alla sidor för att hämta svar,
vore snällt om någon kunde svara på mina frågor:
Hur funkar det med tygblöjor? behöver man många tygblöjor varje dag, alltså är det som vanliga blöjor?
Vad kostar tygblöjor att köpa och hur många behöver man egentligen köpa för att det ska gå runt så man slipper tvätta varje dag?
Och vart kan man köpa tygblöjjor? finns det att köpa i en vanlig affär? Om man köper tygblöjjor behöver man köpa något annat också för att det ska fungera?
=)
Ska försöka svara på dina frågor.
Ungefär 24 stycken räknar man med att det behövs, iaf när bebisen är liten och så. Syrran klarar sig på 15-16 nu när dottern är 1.5 år. Då tvättar man ca var tredje dag vilket är ganska lagomt.
Priset på tygblöjor varierar, vikblöjor är billigast, och torkar fortast, men är lite meckiga att använda (tycker jag), dom kostar 125 kr för 4 st ungefär. Sen finns det formsydda som är lite dyrare. Pockets är dyrast men väldigt smidiga att använda. Dom brukar ligga på allt mellan 150 och 250 kr beroende på vart man köper (dom billigaste är oftast via hobbysyende sömmerskor). Sen finns All-in-ones som är absolut enklast att använda, lite billigare än pockets, men dem kan man behöva fler av för de torkar otroligt långsamt. Till vikblöjor och formsydda behöver man en blöjbyxa som håller inne fukten.
Läs första inlägget i tråden så får du massor i tips på webshopar som säljer tygblöjor, står även en massa annan nyttig info där.
Jag har inte hittat tygblöjor i någon fysisk butik här, och det vanligaste är väl att om nån har, så har dom bara imse vimses, och det finns en hel tygblöjevärld utanför imsevimses sortiment, så nätet rekomenderar jag.