• emindy

Tygblöjetråden 24

NärkommerBuset skrev 2010-07-10 22:11:41 följande:
    Tack för alla svar! Det är inte mögel på vanliga kissblöjor utan mer att det lilla bajset som blir kvar på de sköljda blöjorna får en möglig grönaktig färg efter ett tag. Så det är kanske inte så mkt att hänga upp sig på, men ska testa utan lock så får vi se. Annars sköljer vi bara av dem lite lätt i handfatet, men det borde ju inte vara problemet.
    den där färgändringen har jag också sett men inte tolkat det som mögel eftersom det inte luktar det minsta som det.
  • emindy

jag och sambon är såld på våra vikisar, så är det bara

Visst är jag lite nyfiken på att testa exempelvis flips men pockets har varit lite sådär, inte närapå 100% läckagesäkra som våra vikisar + ullbyxor eller wonderwraps.

Men vi kör lite annat på natten, formsydda eller nu faktiskt en egensydd prefold med microfiber och fleece inspirerad av flips men anpassad för vår dotters nattbehov.

• emindy

vi har haft lite olika blöjbyxor och enda jag kan säga är att man skall prova sig fram. De jag varit mest nöjda med är våra wonderwraps men några av dem har släppt i lamineringen efter ett tag och visserligen fortfarande hållt tätt men det blir lite sladdrigt och känns lite osäkert...

• emindy
    Krake skrev 2010-07-31 19:27:27 följande:
    Nån mer än jag som använder vikblöjor?

Vore intressant isf att höra om ni gör som jag eller på nåt annat sätt, kanske kan man få lite tips...

Vi viker blöjan som en drake (sån man flyger med på ett snöre i vinden, alltså), och lägger ett inlägg (hopvikt flanellduk eller färdigsytt inlägg från andra tygblöjor) i mitten, stänger med snappi, blöjbyxa över. Har sett den där andra vikningen som ger som en limpa i mitten, men när jag testar känns det ändå väldigt tunt, som att manskulle behöva extra inlägg ändå?

Iaf tycker jag det funkat bra hittills, men nu när han är sex veckor har kissvolymen ökat så att han snabbare blir blöt och måste bytas. Hur ofta måste ni byta? Här är det minst 10 blöjor per dygn, vågar jag påstå. Är det 'normalt'
    Viker origami (den med limpa i mitten plus vingar) och nu när bebis är äldre behövs inlägg i hälften av blöjorna men inte i de andra, de är olika märken som är olika tjocka. Det viker jag in redan när jag viker blöjorna så slipper vi bry oss vid själva blöjbytet.
    Vi räknar inte blöjor utan byter så snart det är kissat helst och visst var det oftare en period där men nu är det mer sällan. Jag kommer knappt ihåg hur det var när bebis var så ung men det kan ju vara dags att byta till en större storlek på vikisarna om ni alltid måste ha inlägg för att det inte skall bli genomblött?
  • emindy
    Ekorrfamiljen skrev 2010-08-01 14:40:12 följande:
    Det är själva blöjbyxan som luktar här. Den ska man ju kunna skölja av bara och sen använda igen, men det luktar inte hallon tycker jag. Nu tvättar jag med blöjtvål mellan varven (för hand) men jag är rädd att det förstör ytskiktet lite så att den håller torrt sämre. Jag kör alltid extra sköljning i vår tvättmaskin till blöjorna med.
    Skölj inte!! Använd den tills den känns fuktig, då växlar du med nästa blöjbyxa så får den hänga och torka och när blöjbyxan luktar sunkigt slänger du den i tvätten.
    Urin är sterilt, det är inte kranvatten.
  • emindy

Vi har en uppsättning pockets som används av morföräldrarna när lillan är där plus numera också på dagis. Väl värt pengarna!
    Dagis har för övrigt varit väldigt positiva till våra pocketblöjor och i efterhand visar det sig att åtminstone en av fröknarna har använt vikisar till sina egna barn.

• emindy
    glockenbach skrev 2010-08-17 11:20:12 följande:
    Hej, de går att köpa från en butik som heter babipur (tror jag, i alla fall har jag beställt dem från england till tyskland så sverige borde ju gå det med?)

Just nu är jag lite förgrymmad på mina BG flips. De läcker nämligen och jag fattar inte varför. De har, ska tilläggas, varit helt vattentäta och verkligen superbra i tre månader men plöstligt har de bara kapsejsat.

Teori ett var att PUL-skalet blivit otätt (om det nu är PUL men jag antar det?) så jag provade torktumla och sedan impregnera med nikwax. Det verkar ha funkat OK. Grejen är att skalen verkar suga upp kisset i kanten (som är "rå", inte vikt, så kisset kommer i kontakt med yttertyget utanpå pulskiktet och sedan liksom transporterar de ut det. Det läcker alltså inte rakt igenom så skalet är Ok förutom just i kanterna.

Alltså insåg jag att det kanske var så att vätska samlades i kanten och rann ut och att problemet kanske var att inläggen inte sög upp kisset? Och visst, jag testade då att hälla vatten på inläggen och det verkligen rann av som vatten på en gås. Så då har jag skrubbat dem med yes diskmedel och sedan tvättat dem i 95. Det funkade fint första gången och de började suga upp kiss som bara den.

Men nu imorse hade det läckt i sängen igen och jag kollade inläggen, och nu är de plötsligt vattenavstötande igen! DemonSå nu ligger de åter i maskinen med yes på 95 grader.

Kan det vara för att vi har hårt vatten? Det är väldigt hårt här. Borde jag ha ättika i sköljningen då eller vad gör man?
    Eller hade vi för mycket tvättmedel? Jag fösöker säga åt min pojkvän att ta lite, lite men han tycker det är ofräscht och vill helst ta vanlig dos - minst. Och det är han som har tvättat dem.
    Jag har även problem med att hitta ett bra tvättmedel - det är så klurigt när man köper engelska blöjor och läser på svenska vad man (troligtvis) ska ha för tvättmedel som man sedan försöker hitta i Tyskland...

Exakt vad är det för ämnen som kan täppa igen blöjor som finns i tvättmedel nu igen? Vad är det jag ska se upp med? På BG:s hemsida står bara att man ska använda tvättmedel "without additives" men det säger mig ju ingenting, vadå additives liksom. Jag använder ju inte sköljmedel och inte naturlig såpa/tvål.

Några teorier? Mycket tacksam för hjälp här. Jag börjar bli allvarligt less på mina älskade flips när de håller på så här.
    Bara "överdoseringen" täpper ju igen blöjorna. Sen måste du kolla innehållsförteckningen på tvättmedlet så det inte är tvål eller såpa i, ej heller zeoliter om det går att undvika eftersom det sliter på tyget.
  • emindy

härligt glockenbach!
    Men innan du kör med det där braiga tvättmedlet skulle jag köra en ordentlig utrensningsomgång. Jag brukar spruta på diskmedel och köra ett program med tvättmaskinen och sedan skall man enligt det jag läste köra tvättmaskinen gång på gång utan ytterligare tvättmedel tills vattnet inte löddrar längre. (det ser du genom luckan när programmet körs) För att vara säker på att precis allt tvätt och diskmedel sköljts ur blöjorna.
    Jag brukar bara köra en gång utan tvättmedel men med extra skölj, men då ni haft problem kanske det är dumt att chansa?

• emindy
    sarahl skrev 2010-09-13 08:48:00 följande:
    Jag får inte till det här med vikblöjor, har både rutvävda och flanell. pojken är 5 månader och jag vill helst slippa engångsblöjor. Har 4 st AIO blöjor oxå och de är ju så smidiga.... Men dyra i inköp om man inte köper begagnade.

tips på hur jag skall komma överens med vikisarna. tycker det är svårt just runt benen att få in allt i blöjbyxan liksom.
    Jag viker någon slags förenklad variant av miriels magiska vik, sätter på blöjbyxan och drar till den lite så den inte korvat sig på mitten men om det sedan sticker ut lite blöja petar jag helt enkelt in den innanför benresåren. Jag gör det inte konstigare än så.
    Sambon snurrar till mer enligt miriels magiska vik och då är det i princip aldrig något som vill rymma, det blir helt enkelt tajtare runt benen så om du inte testat den kan jag verkligen rekommendera!
  • emindy
    fröken sol skrev 2010-09-17 14:54:55 följande:
    hejsan jag kör tygblöjor, vikisar och är väldigt nöjd, men jag skulle vilja ha ngt att lägga dom i när man är iväg. hur gör ni då eller kör ni engångs? jag tycker det känns trist att behöva köra engångs. just nu kör jag i vanlig plastpåse, men det känns så onödigt. skulle vilja ha en plastgympapåse typom ni fattar. men det kanske finns ngt för ändamålet...
    vi har en stor pul-påse men skulle egentligen behöva två till nu när lillan börjat på dagis så man får hem varje dag... JA! Jag får tygblöjeshoppa!!
    Det har känts värt det eftersom det annars gick så himla många plastpåsar hela tiden, vi som annars har tygkassar på affären och så.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24