• emindy

Tygblöjetråden 24

SaltNapp skrev 2010-05-09 19:40:51 följande:
    har en blöjfundering igen =) Om man vill köra tygisar dygnet runt å tvätta var 3dje dag ca.. hur många blöjor behöver man? *om man bara kör vikisar?  hur många byxor till? behöver man byta byxorna varje gång? *AIO hur många behövs? antal inlägg? *pockets? samma frågor.. ;) finns de fler alternativ?
    Det beror väl på hur ofta man byter, inte vilken sort man har.
    Visst finns det de som menar på att pocketar och andra med torrskikt kan bytas mer sällan men hur sällan man kan byta måste väl bero på barnet?

24 blöjor är väl det som rent allmänt rekommenderas. Sen märker man kanske att alla inte går åt eller att man måste köpa fler...

Vi har väl drygt 40 vikblöjor, 10 pocketblöjor, 4 formsydda nattblöjor, 3 pul-byxor och 3 ullbyxor varav en extratjock till nattblöjorna.
    Men vi själva använder i princip bara vikblöjorna dagtid, pocketarna sparas till när hon är hos morföräldrarna eller dagis. Sen med den mängden gör det inget om jag blir lite efter med vikningen av blöjorna, men jag hade kanske inte valt att köpa 40 nya vikblöjor innan bebisen ens kommit, vi kanske inte alls hade trivts med vikblöjorna! Vi har så många för att jag först köpte ett paket begagnade på blocket och sedan ärvde ett paket till av en släkting.
  • emindy
    IVFmamma skrev 2010-05-09 19:17:36 följande:
    Jag börjar mer och mer gilla ullbyxor och funderar på att köpa 1 par till. Ni som använder ullbyxor, hur många har ni? Ni som använder ullbyxa dygnet runt alltså..
    Jag är så seg på att tvätta dem när det kommit bajs på dem, så jag skulle behöva minst 7st Men en mer ordningssam person skulle säkert klara sig på 4-5
    En extratjock till natten och sedan 3-4st till dagtid beroende på hur ofta det tenderar att bli bajs på yllebyxan.
  • emindy
    glockenbach skrev 2010-05-09 22:47:27 följande:
    Nu börjar saker klarna mer och mer här. Tack för alla snälla svar. Men jag har fler funderingar. En fråga till igen: Dottern har nu på sig sina knytblöjor, med ett inlägg inuti som är en flanellhandduk vikt till en liten limpa. Finns det smaratre sätt att vika på? Känns som att limpan liksom bara halkar åt sidan. Och den känns lite kort, jag är osäker på om jag vikt rätt. Är det bara att testa tills man hittar nåt som funkar, eller finns det tips? En annan grej. Jag är lite konfunderad över hur man använder fleece i blöjor. Jag vet att man kan ha det i formsydda blöjor som yttre lager, men vad mer? Kan man även ha det som inlägg, närmast huden? Alltså det är inte nån fancy bambufleece utan vanlig syntetisk fleecefilt från IKEA som jag råkar ha en massa över av. Kan jag använda den till något smart? Klippa till nånslags fuktspärrar eller nåt? Och en ytterligare fråga: Har nu på henne ullytterbyxor som är storlek 62-68, men de är lite stora och sitter inte precis tajt. Kommer det att bli problem? Måste ytterbyxor sitta supertajt för att hålla blöjan på plats och inte läcka i benen? Och ska jag förvänta mig att de läcker lite nu i början innan de är typ inkissade? (Verkar som att en del menar det.) Imorgon ska jag skaffa ull och sticka egna byxor. Nån som har favvomönster? Annars kör jag rundsticka med ben.
    Ullbyxor måste inte sitta helt tajt annat än för att hålla inne bajskatastrofer, huvudsaken är att inte innerblöjan kommer åt kläderna för då kommer det att läcka.

Ikeas Irma fleecefilt kan användas som torrskikt

Ytterbyxorna måste inte vara inkissade men de blir så mycket bättre när de är det och har tovat sig i grenen.
  • emindy
    IVFmamma skrev 2010-05-10 12:06:15 följande:
    En extratjock?? Jag är urusel på att sticka så jag satsar på IVs ullbyxor, tänkte försöka sticka ett ullinlägg, det borde jag klara... Jag kom tyvärr inte iväg till BVC idag då jag har fått barnvakta mina syskonbarn då deras föräldrar fick ge sig av till FL men kom hem nu vid lunch för värkarna hade lagt av. Jag har dock skickat mannen att köpa mandelolja efter jobbet, så vi får se vad det gör med dotterns hud.
    Jag stickade en som blev på tok för stor så då filtade jag ihop den i torktumlaren vilket gjorde att den blev mer lagom i storleken men väldigt tjock. Som en lovikkavante!
    Nu är den perfekt över nattblöjorna
  • emindy
    fröken sol skrev 2010-05-11 21:04:20 följande:
    jag frågar igen. hur många vikisar behöver man om man vill tvätta varanann till var tredje dag? nyfödd bebis
    24st
  • emindy
    Blå Flygare skrev 2010-05-13 10:33:49 följande:
    Ärdet bara jag som reagerat på attIKEA lukar så kemiskt? Alla andra blöjor har jag tvättat två ggr innan för bättre sugförmåga, men de fick jag tvätta 4 ggr för attde inte skulle stinka kemiskt Och efterförsta tvätten fick jag tvätta om allt i första tvätten för de tog upp av den lukten. Så jag rekommenderar ist imse vimses, de är ekologiska och luktaringet, mjuka och härliga med
    Nja, inte just att de luktade något, det tyckte jag gick bort i första tvätten. Däremot tyckte jag att det tog lång tid innan de tappade nystelheten. Så om jag skulle köpa fler inför nästa barn (vilket nog inte behövs för vår del, men i vilket fall) så skulle jag börja använda dem till annat så snart jag fick hem dem, helst flera månader innan.
  • emindy

Är det inte just de superabsorbenterna som gör att vissa barn tål engångs bättre än tygblöjor och vice versa?
    Jag har absolut sett nature babycares blöjor som ett alternativ vi skulle kunna testa, men vi är uppenbarligen så hardcore att vi inte behövt det än.

• emindy
    SaltNapp skrev 2010-05-16 16:05:46 följande:
    har en liten tygblöje funderinge igen ;) vilken sort / märke skall man satsa på om man vill ha torraste tunnaste alternativet?
    formsydda i bambu eller hampa och eventuellt med något torrskikt

Men torrskikt tycker jag gör hanteringen av blöjorna mer komplicerad. Det täpper lätt igen och då rinner ju kisset av blöjan istället för att sugas upp = läckage. Sen tycker inte jag att huden känns så mycket torrare heller om jag skall vara ärlig, men det känns mindre för bebis iaf.
  • emindy
    SaltNapp skrev 2010-05-16 16:07:50 följande:
    skulle ju fråga en sak till ju.. *knäpp mig som skickade iväg förra direkt* har en liten som ÄLSKAR att vara utan blöja ( engång är det enda vi provat hitills..) han han vråltjuta å vara helt hysterisk tills man tar av blöjan.. då ler han och jollrar å är super nöjd.. oftast till man tar på blöja igen :( någon mer som haft det så? OCH nu till frågan egentligen.. tror ni han komemr trivas bättre i tygblöjor? känns det lixom mera "naket" än engångarna..?
    vet ej.
    Men min lilla avskydde att ligga på skötbordet första veckorna... Vissa saker är mer praktiska även om bebis inte tycker det, helt enkelt.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24