• emindy

Tygblöjetråden 24

Svampp skrev 2010-03-16 15:36:37 följande:
     Emindy: Vad använde du för tvål när du tovade?
    Jag använde också ullschampo
  • emindy
    IVFmamma skrev 2010-03-16 19:47:15 följande:
    Blå Myran: tack för länken!! Nån soom har testat tvättbara amningsinlägg? Tex. sånna i flanell eller ull Jag är nämnligen intresserad men vill gärna höra nån åsikt innan jag köper.
    Jag sydde egna i flanell. Skitenkelt och jag kunde testa lite olika många lager för att se hur mycket jag behövde.

Jag hade även ett par i bambu ifrån glimma som jag tyckte om plus ett par bröstvärmare i ull och ett par ifrån apoteket i nåt syntet
  • emindy
    Celiine skrev 2010-03-17 12:25:25 följande:
    Hej! Jag hakar på här! Tänkte höra, jag har stickat egna blöjbyxor av ull, har tvättat dem i maskin och behandlat dem med ullkur 3-4 gånger sedan jag började använda dem. Det jag undrar är, hur lång tid ska det egentligen ta innan de slutar läcka? Jag har hört att det kan ta några tvättar, men hur många? Eller är det jag som byter för sällan? De blir inte dyngsura direkt, men de och ibland även utanpåbyxorna kan bli fuktiga. Jag brukar byta ungefär var 2-3 timme, och jag har vikblöjor med microfiberinlägg. Har jag för stora krav? Blir det någonsin en total fuktspärr av ull?
    Jag tycker nog ullbyxorna kan kännas fuktiga på insidan om själva blöjan varit rejält blöt, den suger ju upp vätan!
  • emindy

Vi har knäppt ned våra BG igen eftersom hon smalnade av när hon började krypa och gå. Så nu är hon strax över året och har på näst största. Hon är visserligen på kurvan under...

• emindy

Vi har fastnat för vikblöjorna och hade några mindre precis i början men nu har vi standardstorleken. Vi har både pul-byxor och ullbyxor.
    Vi har även pocketblöjor i one-size (BG) som används av barnvakt, ibland när vi är iväg och ibland boostade med bambuinlägg som nattblöja.
    Till natten har vi även några formsydda, en variant med microfibersinlägg och en variant i hampa.

Jag har köpt en del begagnat och det har inte varit några större problem. Visst kan man behöva tvätta ur tvättmedelsrester men inget allvarligare.

• emindy
    Snellen skrev 2010-04-05 14:35:05 följande:
    Hej, vi har en liten pojke på 4 veckor och har börjat använda vikblöjor. Jag har lite frågning angående hanteringen i väntan på tvätt. Som det är just nu sköljer vi alla blöjor och hänger de på tork, sen tvättar vi dem ca var 4:e dag. Ibland kan vi vika och använda om sköljda kissblöjor, men oftast tvättar vi allt efter en användning. Mitt problem är när jag är ensam hemma så kan det vara svårt att hinna med sköljingen och framförallt hängningen för det kan jag inte göra med min pojke på armen. Jag har läst på lite olika ställen om att man kan ha blöjorna blöta i en hink fram tills tvätt. Blir inte det lite otrevligt och luktar och sånt? Är det någon här inne som har blöjorna blöta i en hink fram till tvätt? Hur fungerar det? Jag antar att man sköljer blöjorna ändå. Ja, om jag kunde få lite tips från er med erfarenhet skulle jag bli tacksam.
    Vi lägger blöjorna i en öppen tvättkorg med tvättnät, inget vatten. Amningsblöjorna las också dit som de var (osköljda) men nu när lillan äter riktig mat sköljer vi bajsblöjorna och lägger i en hink med vatten.
    Vi tvättar varannan till var tredje dag och det har inte luktat nånting, någonsin. Ibland visserligen när jag tar upp tvättnätet och slänger in i maskinen, men inget till vardags.

Urin är sterilt i motsats till kranvatten, så hygienmässigt är det bäst att låta blöjorna torka osköljda om man nu vill köra på ett system med längre intervall mellan tvättarna.
  • emindy

Vi är nöjda med våra wonderwraps men använder vikblöjor och egensydda formsydda.

• emindy
    glockenbach skrev 2010-04-21 17:31:09 följande:
    Hej! Förlåt att jag inte letar igenom hela tråden efter eventuellt svar som redan står, men det står att man inte måste det... ;) Jag är nybörjare och håller på att skaffa mig en arsenal av tygblöjor för att testa lite. Jag har verkligen ingen vidare koll än så länge. Mitt barn är tre veckor och väger 4,5 kilo. 1. Jag har några par BumGenius som jag antar är en sk pocketblöja (har fått dem av en vän så jag har försökt lista ut på nätet vad de kallas) - ska jag lägga in något i dem innan använding? Min vän sade att jag inte ska det, men en av dem läckte lite när vi testade. Vet inte om det beror på att dottern är för liten, om vi hade dem för länge på, eller om de helt enkelt är dåliga..? 2. Har köpt en massa vikblöjor och några ullytterbyxor men vill gärna skaffa ett par PUL-byxor också för att jämföra. Vilka är bra och snygga? 3. Använder man rispapper till spädbarn och kan man verkligen inte spola ned det i toan? 4. Hur ofta byter man tygblöjor generellt för att de inte ska hinna läcka?  5. Andra tips på bra pocketblöjor? Massa dumma frågor men jag vore supertacksam för svar, jag känner mig så förvirrad...
    Bästa sättet att ta reda på om bumgeniousen är pocket eller aio är helt enkelt att klämma på den! En pocket utan inlägg är bara två väldigt tunna tyger som är ihopsydda med resår och sånt på strategiska ställen. AIO har ju lite stoppning
    (så även en pocket med stoppningen istoppad...)
    PUL-byxor kan vara lite olika i passformen och sen är det ju olika vad man tycker är snyggt och praktiskt. Jag tycker att Wonderwraps funkat bäst för oss, aldrig ett läckage och dessutom onesize! Lite väl hårda i resåren bara... Men vi har även tyckt bra om Imsevimse, samt Nikkys.
    Jag har bytt så snart jag märkt att det varit blött, vill inte att min lilla skall behöva sitta i kissig blöja. Men visst kan de ha samma blöja i två-tre timmar...
  • emindy
    onoff skrev 2010-04-25 12:25:10 följande:
    Hej alla! Ska ha barn i september och vi är inne på att köra med tygblöjor. I alla fall prova med vikblöjor och byxor ovanpå. Nu vet jag ju inte om vi får en 2000 grammare eller en 4000 grammare, och jag vill kunna använda blöjorna ett par månader innan det är dags att köpa nya, helst så vill jag inte köpa några nya alls, utan jag vill kunna använda vikblöjorna från nyfödd upp till 1 år. Så, här kommer lite frågor, som jag hoppas att nån vänlig själ kan svara på ;) Vad ska jag köpa? Vilka har bäst kvalité och hur många blöjor och byxor behöver jag? Ni som använder vikblöjor använder ni även dom till natten? Vad jag förstår så håller inte dom lika tätt som allt-i-ett-blöjor? Kanske ska ha engångsblöjor till natten? Behövs det något extra inlägg i blöjan, typ någon slags fleecelapp? Fördel/nackdel med knappar och kardborre på byxorna?
    Nu har vi efter hand skaffat andra blöjor att ha till natten, (formsydda med bambu eller hampa plus microfiber) men det går att boosta vikblöjorna med microfiberinlägg som viks in i blöjan plus en liten fleeceliner så håller det hela natten men känns torrt mot bebisrumpan så liten kan sova bra. Beroende på vad man får för unge förstås, man måste nog prova sig fram.
    Vikblöjor är överlägset bäst på att inte läcka tycker jag, förutsatt att de inte blir överfulla naturligtvis.

Det finns en standardstorlek på vikblöjor som funkar från nyfödd till potta med lite variation på vikningen kanske, men man kan även köpa en liten uppsättning nyföding-vikisar som är något mindre och därmed blir smidigare.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24