Tygblöjetråden 24
Tror ni att man kan använda frottéhanddukar som vikblöjor? Jag såg att IKEA har billiga, med måtten 100x50, och då tänkte jag att det blir två små vikblöjor av det. Men det kanske blir alldeles för tjockt?
Tror ni att man kan använda frottéhanddukar som vikblöjor? Jag såg att IKEA har billiga, med måtten 100x50, och då tänkte jag att det blir två små vikblöjor av det. Men det kanske blir alldeles för tjockt?
Har ni läst böckerna om Nancy, av Elsie Johansson? Där skriver hon om Nancys syster, som får barn vars blöjor kokas på spisen. Men systern är slarvig och sköljer inte ordentligt, så blöjorna blir gråaktiga och barnen får utslag och röda rumpor. Vet inte vad man kokade i, såpa kanske?
Jag köpte en fleecefilt för 10 kr på ikea för att sönder och ha som fuktspärr. men nu när jag häller vatten på filten pärlar det sig, så jag är inte så säker på att det kommer att funka. Vad har ni som gjort likadant haft för filtar? Jag har även köpt två inlägg för torr stjärt från IV men de är ju rätt dyra.
Nu har jag gjort vatttentestet på alla våra fleecefiltar (nya såväl som gamla) och ingen av dem släpper igenom vatten! Ska man behöva köpa dyra fuktspärrinlägg iallafall? Hur gör ni andra?
Idag har jag BF! Så förhoppningsvis dröjer det inte länge innan det blir dags att börja använda tygisarna.
Jag minns att vi la en limpvikt vikblöja under inlägget i en vanlig IV-blöja (alltså den där klassiska i flanell) och sen hade ullbyxor på. Det funkade på natten, fast hon såg inte klok ut, och kunde knappt röra sig. Det gick tack vare att hon hade en sån där sovdräkt utan ben, som man drar åt nertill som en påse. Då var hon kanske 3 månader.
Just det, jag sydde fast knappar på IV-blöjornas flärpar och knäppte med hjälp av resårband med knapphål i, då satt de bättre och man kunde ha en dra-på-byxa utanpå.
Nu är lillebror här, men än har jag inte börjat med tygisarna. Det får ta lite tid, just nu är det fullt upp med amning och sånt, och så fick vi så mycket reklamblöjor på BB. De får duga så länge.
Har nu använt tygisar i några dagar med nyfödda sonen. Hur smidigt som helst! Vi kör mest med vikblöjor (sk "drakvikning") men även lite frotteblöjor. I natt använde vi frotté med fleecebyxor vilket funkade hur bra som helst.
Sonen har blivit röd i rumpan men jag vet inte om det är pga tygblöjorna eller pampers som vi använder ibland på natten, ELLEr för att jag missade att byta en bajsblöja (pampers) på natten. Iallafall så försvann det röda med hjälp av luftning och Bephanten.
Jag vet inte, men jag upplever att det funkar bättre med tygisar på vår son jämfört med dottern. De kissar ju på olika sätt och på pojkar behöver ju blöjan vara tjockare fram medan kisset "rann ner" mer på dottern och då läckte det oftare. Den enda gång vi haft läckage med sonen hittils har varit vid raketbajs i pampersblöja. I bilen på väg till kalas.
Bästa nattblöjbyxan hittills: multi wrap från Nature babies. Fleecebyxa som håller tätt hela natten, med en frottéblöja i. Jag är så nöjd!
Ett annat tips är IKEAS handdukar/tvättlappar med djur och ränder på, finns på barnavdelningen och säljs i 3-pack. Jag köpte fyra förpackningar och är väldigt nöjd med dom som vikblöjor. Funkar med snappi. Men skynda och köp för jag tror att det är en utgående vara.
Hur är det nu, ska man ha bakpulver eller bikarbonat i tvättmaskinen om tvätten luktar illa? Och var ska man hälla det, i tvättmedelsfacket eller i sköljmedelsfacket?
Nu har vi börjat använda Mommys touch AIO till sonen, 8 veckor gammal. De är jättebra! Smidiga, håller tätt och med det extra lilla inlägget håller de hela natten. På dagen kör vi bara med det fasta inlägget. De är våra "gå bort-blöjor", skönt att slippa vika och ha sig när man är hos kompisar eller på stan, hemma är vikblöjorna fortfarande toppenbra. Om ni inte har testat "drakvikning" så gör det, det är riktigt bra.
Babykind är toppen, fick mina Real Easy nappies i fredags. Det gick fort! Tyvärr var de slut i den turkosa färgen som jag hade önskat, men jag hade fyllt i att jag kunde ta andra färger också, så det var okej. De verkar väldigt välsydda och gedigna, men är nog lite för stora till sonen än.
Vi kör inte på nån pottning alls till sonen, 7 månader. MEN jag måste bara säga (har säkert gjort det förut) hur mycket jag gillar "Basic-varianten" av tygblöjor: limpvikta vikblöjor med rispapper i softbyxorna från IV. Vi har nästan slutat med pockets eftersom de inte känns lika säkra mot läckage (förutom Real Easy Nappies, de är outstanding). Vikblöjorna är köpta på IKEA (billigt!) och byxorna är ju inte heller särskilt dyra. Tygblöjor kan vara en djungel, men det kan också vara väldigt enkelt.