Inlägg från: Palsternacka |Visa alla inlägg
  • Palsternacka

Tygblöjetråden 24

Å andra sidan luktar ju engångsblöjor pyton också, tycker jag. ett tag bytte jag dotterns pyjamas varje dag bara för att blöjorna lämnade sån äcklig lukt kvar i tyget. Vissa blöjor luktade, tro det eller ej, som rökt korv. Fast äckligt då.

• Palsternacka
    Tygtiiger skrev 2011-10-10 21:24:15 följande:
    Jag har en vän som undervisar som lite torrt brukar säga att det finns inga dumma frågor, men det finns gott om dumma människor. Det tänker jag ofta på när jag känner att jag kvalar in i kategorin dum människa med korkad fråga

Telgebo - kissvikisar kan man skölja ur ordentligt och sedan koka upp i en vanlig kastrull, hänga på tork och vips har man rena nya blöjor. Tar kanske tre timmar från skölja till torr fin blöja.  
    Vi har bambudisktrasor som vi micrar för att de ska bli rena. Det kanske funkar på tygisar också?!
  • Palsternacka

Vi har också såna! Trots att vi har skötbord i badrummet tycker jag att det är bra att ha vatten precis bredvid skötbordet, så att man slipper sträcka sig bort och riskera att bäbisen ramlar ner. Jag droppade i någon droppe olja i vattnet så blev det ännu smidigare vid blöjbyten.

• Palsternacka
    miljarden skrev 2011-10-18 08:35:32 följande:
    Loreena och marmacita: Vi har testat med fuktspärr, det funkade ett tag men inte längre. Han har bara blöja på nätterna så han blir röd trots att han luftar rumpan mycket. Om vi använder tygblöjor på natten måste vi smörja in honom varje dag, och det känns inte heller hundra. Knepigt! Skulle helst slippa pappersblöjorna under natten också så klart.
    Kan man tänka sig att det blir bättre med ytterbyxor i ull eller fleece? Jag har bara provat ullbyxor än så länge, med första barnet, och det kändes luftigt och fint. De är jobbiga att sköta dock, så den här gången kommer jag att prova med fleecebyxor istället.
  • Palsternacka

Vi använde olja i vattnet och jag hade inte en tanke på att det skulle spela roll. det är ju inte så att man kletar in hela rumpan i olja, eller?

• Palsternacka
    Tygtiiger skrev 2011-10-21 12:48:13 följande:
    Oftast formsydda frottéblöjor från imsevimse eller tots bots, med imses pul-byxor utanpå, men när vi är ute eller bebis har röd rumpa pocketblöjor från HipHipBaby, det är en allinone/pocket som heter Real Easy Nappies. Vi har några enstaka fuzzi bunz också.
    Har du provat Imses nya frottéblöjor? Är de bra?
  • Palsternacka
    Tygtiiger skrev 2011-10-21 13:12:08 följande:
    Nej, mina är den gamla varianten, köpte dem till storebror för sex år sedan. Jag har provat imses all in one och tycker inte om passformen, men i övrigt verkar de bra (kardborren skaver och de var rätt klumpiga). Imses gamla frotteblöjor har en lite konstig form, flärparna är för stora på höjden så det blir liten plats för feta bebislår, och snappi fäster inte särskilt bra i deras frotté, men de håller väldigt bra och suger upp mycket kiss trots att de känns ganska tunna! Vet du hur de har ändrat sina frotteblöjor?

Jessica: fleecen i pocketblöjorna hjälper bra mot röd rumpa iom att det blir torrare. (Pocketblöjor är snyggt dessutom, mycket snyggare än engångs!   )  
    Grattis Wickz!

TygTiger: de nya har knappar och inlägget är helt löst så att man ska kunna variera tjockleken lätt. De finns i både nb och onesize. Jag funderar på såna som nattblöjor.
  • Palsternacka
    Loreena skrev 2011-10-23 21:23:04 följande:
    Här om dan ringde grannen på dörren och frågade om jag hade två blöjor över... Hon var ensam hemma med sina två småttingar och ville väl slippa böket med att dra iväg till affären innan maken kom hem. Men jag fick lov och säga att tyvärr så använder vi bara tygblöjor. Lite pinsamt kanske... eller jag vet inte... lite tråkigt att inte kunna hjälpa henne med det iaf...
    Lite som när nån kompis vill låna en tampong och man förklarar att man bara använder menskopp nuförtiden. Den lånar man ju inte gärna ut...
  • Palsternacka
    Humminggirl skrev 2011-10-24 14:46:50 följande:
    Behöver tips!

Jag köpte några pocketblöjor från Poops för några månader sedan. Jag tvättar dem med de andra blöjorna och barnkläder som vanligt i 60 grader men nu har de börjat gå sönder. Bambufrottén på insidan av blöjorna och inläggen har blivit helt stela och "riviga" och tyget har börjat gå sönder. Dessutom har plasten på PUL-tyget börjat släppa inuti blöjan. Mina egensydda bambuinlägg har också blivit dåliga och tappar luddet så de blir liksom genomskinliga. De tumlas inte utan hängtorkar bara i lägenheten.

Varför blir det så?? Varför tål de inte att tvättas?? 
    Trist att läsa, jag hade själv tänkt prova Poops blöjor men nu blir man ju inte så sugen. Hör av dig till tillverkaren, det kanske var måndagsexemplar du fick? I vilket fall som helst borde du få reklamera dem.
  • Palsternacka

Jag kan lägga till (till Tygtigers råd) att ibland är det enkla det bästa. När vår skrutt var ungefär som Radhusrevoltörs i ålder körde vi rätt mycket med limpvikta vikblöjor i en ImseVimse blöjbyxa. Tyvärr har de ju slutat med sina flanellvikblöjor (buhu) men de var jättebra i det läget. Bara man har tillräckligt många blöjbyxor går det jättebra att ha enkla vikblöjor.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24