Inlägg från: Palsternacka |Visa alla inlägg
  • Palsternacka

Tygblöjetråden 24

Vad roligt att tygblöjetråden fortfarande är still going strong! Jag hängde lite här när jag fick mitt första barn, 2006, och i vinter är det dags för syskon. Jag har lite av varje i blöjförrådet. Ganska många vikisar, ullrikes frottéblöjor (jättebra men små), några olika varianter på pockets, t ex Mommy´s touch (jättebra!). Blöjbyxor från imse, diaperaps (fina och luftiga) och minimundus ull (gillar idén med ull men tycker att det är svårt att sköta). Några imse aio i stor storlek. Det känns jättebra att inte behöva börja från noll denna gång - mycket mer ekonmiskt och miljövänligt att få barn nr 2! Men vi kommer att behöva komplettera för förra gången hade vi inte riktigt tillräcklgit med blöjor för att gå runt på det helt och hållet. Jag tror att det får bli fler vikblöjor, några fler blöjbyxor i olika storlekar men också ett gäng pockets/AIO.

Några frågor:
    1. Imses nya frotteblöjor med knappar, någon som provat?
    2. Tots Bots AIO easyfit, någon som provat? De är så fina!
    3. Är det någon som använd fleecebyxor istället för pul eller ull? jag prövade att sy ett par förra gången, men de läckte som ett såll. Fleece kan ju vara av olika typ, vissa sorter släpper igenom medan andra inte gör det. Hur vet man det? Vill gärna ha blöjbyxor som inte är så täta som pul men ändå inte så dyra/svårskötta som ull.

skrutt f -06, syskon BF feb -12
  • Palsternacka
    Jania skrev 2011-08-31 14:03:38 följande:
    Ingen som har erfarenhet av Diaperaps blöjbyxor? De har dem på minimundus å jag väger mellan dem o IV Soft...
    Någon?
    Jag har! Jag skrev förut att de var luftiga och fina, men jag förväxlade dem med en annan sort. Diaperaps är, som jag minns det, lite "plastiga" och har ganska hårda kardborreband. De har en helt annan form än t ex imsevimses byxor, mer långsmala, och passar väldigt bra för limpvikta blöjor. De är ganska "djupa" mellan benen. Jag skulle välja imsevimse soft till en nyfödd men komplettera med diaperaps senare.
  • Palsternacka

Hade just bestämt mig för att det får bli BumGenius från Babykind till bebisen, de är jättebra och har tydligen blivit ännu bättre. Så visar det sig att Babykind inte säljer dessa utanför Storbritannien. Typiskt! De är väldigt mycket dyrare här. 219 kr istället för 17 pund. Det blir ju en del om man ska ha flera...

• Palsternacka
    johlinn skrev 2011-09-02 17:11:53 följande:
    vi har pulpåse till att ha ute och när vi är på landet. Hink hemma.

telgebo - då rekommenderar jag att du provar tygbindor på slutet av perioden, det tror jag du skulle må bra av  

Florentina - jag är jättenöjd med mina bumgenious och har köpt många. Det är något med avtalen som gör att de inte skickar till länder med egna försäljare och det kan jag förstå. Ioch med att storbrittannien inte har moms på blöjorna blir ju konkurrensen orättvis.   Jag är jättenöjd med servicen hos barnshop och kan rekommendera köp där även om priset blir högre än i uk.
    Det låter ju rimligt, även om jag tycker att det låter konstigt att man får göra så EU-länder emellan. Och det är ju inte bara BumGenious som säljs i sverige, många märken finns ju både hos Babykind och Barnshop, och när det gäller t ex mommy´s touch är prisskillnaden nästan noll. Vi hade fyra BG förra gången och jag var väldigt nöjd med dem. Men 219 kr för EN blöja, det är mycket. JAg ska provköpa en Poops och se om de kan duga som ersättning.
  • Palsternacka
    johlinn skrev 2011-09-02 20:19:30 följande:
    Florentina - jag vet, det är många märken som inte har de reglerna. Men förmodligen har företaget som säljer blöjorna i sverige ett avtal med tillverkaren som gör att det inte går att köpa dem utomlands ifrån.
    Låt mig gärna veta hur Poops-blöjan fungerar
    Jag har även köpt fyra thirsties från kittykins och de är jag jättenöjd med!!   
    Jag ska absolut meddela hur Poops funkar, fast det lär dröja ett tag. BF i februari...
  • Palsternacka
    Viena skrev 2011-09-02 20:42:54 följande:
    Babipur säljer BumGenius, du kan ju höra med dem om de säljer utanför Storbritannien. Jag hittar i varje fall ingen information om att de inte skule göra det.

www.babipur.co.uk/shop/m17/bumGenius/index.ht...
    Tack för tipset, men de har samma villkor som Babykind.
  • Palsternacka
    johlinn skrev 2011-09-03 11:58:34 följande:
    här är mina recensioner av tygblöjor. Det var ett tag sen men jag håller i princip med mig själv om allt fortfarande Tungan ute www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b112257.html
    Tack för synpunkter! Nu gjorde jag slag i saken och beställde 5 MT AIO från Babykind för halva priset. Man får ju passa på när det finns på rea. Jag köpte även ett par ytterbyxor i fleece i storlek small. 
  • Palsternacka
    johlinn skrev 2011-09-06 19:35:35 följande:
    hoppas du trivs med dem, jag har varit nöjd! lite väl många knappar, men torkar snabbt, sitter som en smäck och har aldrig läckt!
    Vi har några MT pockets och dem var jag nöjd med. Fast nu har de gjort knäppningen smartare. Billiga var de också, 80 kr styck på rea!
  • Palsternacka

Idag fick jag hem mina MT aio - jättefina! Fleecebyxorna var jättegosiga men kanske lite för stora för en nyfödd.

• Palsternacka
    Viena skrev 2011-09-16 14:25:04 följande:
    Hej tjejer Skrattande

Vill dela med mig av denna vikning, som jag blev tpsad om av finska tygblöje-användare! "Superdraken" kallar de den för.

Testade vikningen med en normalstor vikblöja och det blir ett nätt litet paket som jag tror borde passa bra på en nyfödd/liten bebis. Tycker snibbarna blir mer lagom långa än när man t.ex. viker origami/triangelvikning.

Dessutom tycker jag om att det blir så tätt kring beisen lår när man viker in "bajsfångarna" i slutskedet.

Instruktionerna är på finska, men jag kan gärna översätta om nån är intresserad. Annars är nog bilderna ganska tydliga också.

Här är länken:

ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija
    Det ser ju så fantastiskt roligt ut med tygblöjor på såna små småttingar. Blöja ner till knäna liksom!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24