Inlägg från: fröken sol |Visa alla inlägg
  • fröken sol

Tygblöjetråden 24

allstå jag menade att tvättlappar och wipes kostar också (tygtvättlappar med...) ja ni fattar kanske vart jag vill komma..

• fröken sol

min sambo älskar tygisar, vi har också kört vanliga på resor och det stinker och läcker. Så vi hyllar dem bägge två. väldigt skönt. Billigt är det också eftersom vi kör vikisar och blöjbyxor. Dessa har vi fått tag på begagnat med så det blir ju extra billigt. Vi får väl se hur länge det funkar innan pojken blir för rörlig på skötbordet. NÅgon här som kört vikisar hela tiden???

• fröken sol

¨jag sydde egna amningsinlägg av vanlig tunn flece och flanelltyg i mitten. Det har funkat superbra

• fröken sol

Hej jag undrar om det är någon här inne som använt vikblöjor hela perioden eller läänge iaf. Har ni kört samma vikning hela tiden, eller övergått till limpvikning eller så???

• fröken sol
    madde10 skrev 2011-01-21 20:01:21 följande:
    Vi har precis börjat med limpvikningen till vår 11 månaders. Ångrar att jag inte börjat tidigare, tycker det är mycket enklare nu. Jag har helt enkelt inte fattat att man kan vika på olika sätt förrän nu Obestämd
    emindy skrev 2011-01-21 14:46:36 följande:
    Vi använder fortfarande vikblöjor hemma och vi har provat limpvikning men övergick till gamla vanliga igen, den populäraste som heter bland annat origami eller helt enkelt trekantsvikning med limpa...
    okej jag kanske ska prova limpvikning för att se. även om origami funkar okej, men det är lite lurigt nu när han har en tendens att snurra runt så tänkte jag det skulle vara lättare.
  • fröken sol
    Pulp skrev 2011-01-25 06:59:54 följande:
    Men vad bra, jag tänkte att de skulle kunna vara ett alternativ! Så fort jag kommer iväg till IKEA ska jag köpa på mig en bunt som får användas hemma ett tag innan skrutten kommer ut! De är ju väldigt billiga och det är ju onödigt att köpa det dyraste bara för att!

Men man kanske behöver större efter ett tag, de är ju 70x70 cm. Visst ska man ha lite större när bebisen blir större?
    hej vi använder 70x70 barnslig tvättlapp, eller 75x75 imses fortfarande på dagtid men 80x80 eller 85x85 på natten det funkar super. Innan när han var nyfödd hade vi sånna som var 60 och 65 tror jag. Nu är han 7,5 månad.
  • fröken sol
    caromell skrev 2011-01-26 22:23:36 följande:
    Funderar precis som Llimen på det här med storlekar på vikisar. Jag har suttit och provvikit IKEAs Barnslig tvättlapp som är 70x70 cm. Bebisen är ju inte född än så jag har ingen att prova på, men jag tycker att vikblöjan ser gigantisk ut till en nyfödd. Kan man vika på nåt annat sätt som passar nyfödda bättre? Testade att vika dubbelt så att den blir hälften så stor men då såg den istället alldeles för liten ut plus att den blev väldigt tjock. (har kört origamivikning)
    Såg någon som nämnde att de använt 60x60 cm stora vikisar. Gör man såna själv eller finns de att köpa någonstans?  
    mina 60 och 65 vikisar är gamla som min mamma och pappa använde på mig och mina syskon, vet ej om det går att köpa. barnslig funkade även när han var liten, men det blir ju stort, man får snurra runt de små benen. Han vägde 3085 när han föddes och vi började så snart becket var borta.
    Llimen skrev 2011-01-26 20:12:21 följande:
    Ni som använder vikisar: Hur länge fungerar de som är 75cm stora? Har för mig att jag förut sett större att köpa, men jag kan bara inte hutta det nu.
    Fungerar det att göra vikisar själv av gammal lakansväv eller måste det vara något speciellt tyg?
     Sen använder vi som sagt 70-85 nu när han är snart 8 mån. de minsta på dagen och de största på natten eller om vi ska iväg länge och inte kommer byta så ofta. Vi använder även extra inlägg www.imsevimse.se/shop.pab|79&id=821 när vi vill att det ska hålla längre.
  • fröken sol

insåg precis en sak!!! att så länge vi använder tygblöjor så sparar vi 1 föräldrardag :D
    Vi kör tygisar och har fått eller köpt begagnat, så efter tredje månaden så ligger vi bara på pluss!!

• fröken sol
    Candra skrev 2011-02-07 06:57:24 följande:
    Inatt höll det helt torrt! Sydde en byxa i fleece att ha över, fungerade jättebra.
    härligt!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24