Tygblöjetråden 24
gör det!
gör det!
Ni som använder tygisar på natten, vad använder ni för varianter och byter ni dem på natten?
vi sköljer mest av för att det ibland börjar lukta kiss, bajset luktar ju aldrig
vi använder 75x75 nu när pojken är 5 månader på dagtid för att det ska vara smidigt när han rör sig. 85x85 på natten. dom vi hade när han var liten bebis var typ 60x60 å lite större. vi köpte dessa på ikea och de funkar fortfarande www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908. vi tvättar ca 21-30 blöjor var tredje dag. men då bajsar den här ungen ofta! vi byter typ varannan till var tredje timme när han är vaken. i början hade vi bara 4 st blöjbyxor det var alldeles för lite, för han bajsade ofta och det läckte ut på dessa. Nu har vi köpt in så vi har tre-fyra i varje storlek. och så kan man använda även lite större och lite mindre storlekar. Alltså köra två storlekar samtidigt.
jag köpte även dessa : www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10100909 och sydde ihop två st till en kvadrat, dessa var perfekt på natten, då jag sydde de lite omlott, sög väldigt bra och billigt. inte lika snygga som dom andra dock!
Jag skulle iaf satsa på lite fler blöjor, just för att ha när dom andra torkar (vi hängtorkar så det tar ju lite tid)
vi körde vanliga de första dagarna, för att slippa missfärga blöjorna av barnbecket. Men det är ju olika hur man gör. NU är det lite svårare att bleka blöjorna i solen, för att bli av med tråkiga fläckar! men det är ju super när det är sol, så kan man bli av med dem!
dom 60x60 var klart smidigast. även om 70x70 funkade
glöm inte bort alla tvättlappar, wipes med mera... vi kör med tygtvättlappar (som jag antar att fler av er gör) dom kostar ju också pengar. Vi betalar även för sopor/ kg, den summan är ju inte så stor det är ju mer tömningen som kostar. Men det blir ju ändock rätt många kilo blöjor. . .