Tygblöjetråden 24
Jania - ingen brådska!
Jania - ingen brådska!
Vi började potta eller hålla över toan när dottern började äta ordentligt med fast föda runt halvåret. Alltsedan dess (hon är snart 17 månader nu) har vi fångat det mesta bajset så. Hon gör ljud som vi lärt oss känna igen och klarar oftast av att hålla sig tills vi fått fram pottan. I morgonrutinerna ingår en stund på pottan (hon säger till en liten stund efter att hon vaknat) då hon ofta både kissar och bajsar. Det jag funderar mer på är hur ni gör om ni är på språng, Jania? Och hur funkar det med eventuell förskola. Hemma säger dottern till för kiss ett par gånger om dagen och kissar i princip alltid efter sömn, när vi kommit in och efter mat. Ska se om de kam få henne att sitta på pottan på fsk i samband med att de ändå byter blöjor iaf.
helene 355 - begat på sjalbarn t.ex. Annars hade barnshop bra pris på peapoods för ett tag sen, vet inte om det är kvar.
Tänk vad fantastiskt det är med tygisar. Har precis tagit upp och gått igenom alla våra strl Small FuzziBunz och packat ihop dem till vännerna som snart får tillökning. Och högen är en blandning av sådana som vi fått låna från dem och som vi köpt själva och nu kommer deras nyföding få ha samma blöjor som sin storebror och vår A, blöjor som inte ens var nya i inköp från början. 20 stycken i en kasse stor som två dagars förbrukade engångs. Miljömänniskan i mig är mycket nöjd och även ekonomen gillar grejen. Jag skulle tro att blöjorna håller för åtminstone två barn till efter den kommande bebisen, troligen fler. Nu höll jag på att utbrista "Hallelulja", men ni är ju redan tygblöjefrälsta så ni fattar nog ändå. Att en hög amningsinlägg kan gå samma väg är bara bonus!
Jag hade nog gjort som Loreena. Kör oftast både förtvätt och extra sköljning och nästan alltid en skvätt ättika!
Angels76 - jag tycker BumGenius one size pockets är grymma. Lite för stora för en alldeles nyfödd, men på vår dotter (som är normalstor) så tror jag att de hade funkat från 3-4 månader (vi köpte dem när hon var 5-6) och funkar fortfarande utmärkt nu ett år senare (de var dessutom begade). Men så föredrar jag pocket eller aio!
Loreena - vi har några som vi använder hemma och håller med om att de är bra, men jag gissar att det gäller relativt smala barn. Sen får det inte plats lika mkt inlägg som i BG så de får inte följa med till fsk.
Angels76 - jag rekommenderar sjalbarn (köp och sälj i forum) och att du håller ett öga på blocket, inga problem alls att hitta begat tycker jag!
Rekommenderar också den blöjan som johlinn tipsar om, nu har vi just storlek medium och kommer med största sannolikhet inte behöva något större, annars hade jag köpt fler!
SaJoMa - tänk vad olika det kan vara. Fuzzi i small använde vi på dottern från start tills hon var ett knappt halvår och de funkade utmärkt. Hon låg då på bvc:s mittenkurva på både längd och vikt, nu har hon hoppat upp en på längden. Dock fick vi komplettera med mer inlägg från 3 månader ungefär, det är inte där skon klämmer? Sen gick vi över till BG pockets one size på mellanknappen. Det är grymma blöjor tycker jag. Nu tycker dock förskolan att de börjar bli lite trånga, kanske för att de är så välfyllda för att inte läcka? Jag förstår inte riktigt och tror nog egentligen att de kan funka bra ett halvår till, sen är hon två och om jag får gissa blöjfri. Här är det lite trist med EC-andet då hon i princip inte kommunicerar toabehov alls sen fsk-start. Rutinsätter vi henne hemma kommer det i princip alltid kiss och på morgonen även bajs, men hon säger inte gärna till. Har iaf fått fsk att också sätta henne på pottan och de är väldigt imponerade när det blir resultat. Så otroligt tycker ju inte jag att det borde vara för pedagoger som jobbade redan på 80-talet med en 1,5-åring på potta, menmen...