• llotta

Tygblöjetråden 24

Zorba - kul att du vågar prova! Vi har aldrig, dottern är 14 månader nu, behövt smörja för att rumpan på henne! Så till varför det kan läcka; är blöjan ordentligt blöt så har den nog helt enkelt nått gränsen för vad den klarar - man kan behöva byta oftare (eller fylla med mer inlägg). Jag tycker också det tar lite tid att få till hur hårt de ska sitta runt lår och mage, man får prova sig fram! Är det nya blöjor eller begagnade? Om de är begade kan de vara igentäppta och då finns det diverse kurer (jag är inte expert då jag aldrig haft det problemet). Hoppas det löser sig och fortsätt fråga!

• llotta

Vi har också haft problem med småläckor (typiskt blöt bodykant i grenen) emellanåt (vi kör dock engångs på natten) i perioder, men det har oftast gått att bota med mer inlägg i blöjorna. IV aio med kardborre har nog faktiskt aldrig läckt för oss, de nya jag köpte från babykind uk funkar också toppen. Men det går verkligen i perioder tycker jag. De första månaderna när A var spädis (och vi använde FB i small) läckte inget alls, men när hon blev större så kissade hon väl mer åt gången och då krävdes mer fyllning. BG pocket med kardborre som vi har kör vi nu
    med båda inläggen som ingår (ett stort och ett litet) och helt uppknäppta på 14-månadersbarn som väger runt 10 kg och är drygt 80 cm.

• llotta

Chokladgroda - välkommen hit och grattis till den lilla i magen!

Fröken sol - härligt! Jag ser mkt fram emot att få börja potträningen mer ordentligt. A, som är knappt femton månader, har på eget bevåg börjat säga till även när hon är kissnödig ibland. Jag ska nog beställa några trainingpants. Någon som vet några som är tillräckligt små för att passa 10 kg och drygt 80 cm smalfis?

• llotta

Amalia079 - tack. Det är de jag har sneglat på. Ska nog se till att få iväg en beställning, tänker mig nog att först prova med en och köpa fler om den passar!

• llotta

Vi har en stor (22 l kanske) hink med lock från minimundus som är helt suverän. Nu är vi iofs på gränsen till att fylla den på de tre dagar (med pockets och aio) vi oftast har mellan tvätt men då kör vi mkt extra inlägg och byter dessutom ofta. Dottern är 15 månader. När hon var spädis räckte en vanlig hink eller liknande. Jag tycker dock att det är bra med lock, det luktar ingenting! I den toppmatade maskinen vi har i lägenheten är det ju bara att tippa i, i de frontmatade i tvättstugan får man hjälpa till lite med en hand. Både maken och jag är dock helt överens om att påsen med ett par använda kissengångs (vi kör det nattetid) luktar (bara efter typ en dag) så att den är mkt värre att hantera.

Angående tvättmedel kör vi skonas pulver och kanske 1-2 tsk. Fast jag använder generellt väldigt lite tvättmedel (borde kanske öka med tanke på alls matfläckar...)

Jag tror att det säkert funkar utmärkt med formsydda och vikisar till spädis, är själv sugen på att prova när det blir syskon. De pockets vi har (och har haft), i första hand Fuzzi Bunz och Bum Genius torkar dock så pass snabbt att jag inte tror att det är någon skillnad mot formsydda. De aio vi kör, imse vimse och hiphip baby, tar förvisso lite längre tid, men inte mycket tycker jag. Däremot har vi några inlägg med viskoskänsla (bambu?) som tar en smärre evighet...

• llotta

MickeNicke - när det gäller byxorna så tror jag på att köra på det johlinn skriver ovan om att köpa olika och prova vad som passar din bebis. Jag tycker mig ha sett på rea från Imse vimse lite här och där!

• llotta

Fröken sol - ha det så bra på de blöjfria äventyren, så ses vi kanske här igen längre fram!

• llotta

SockerStinn - har inte köpt/sålt sen förra året, men varit inne och gluttat på sjalbarn och tycker det verkar rulla där. En del säljs på blocket också, men jag tror det är svårare.

• llotta

Hurra! Nu har jag förklarat för en av pedagogerna på fsk att A använder tygblöjor och att det kommer funka precis som med engångs bara att de lägger de använda i en påse till oss. Hon hummade mest med, men sa inte nej iaf. Nu ska jag ta och fira med att beställa några PUL-påsar!

• llotta

DetÄrBaraLillaJag - bra beslut med tygisar tycker jag, trist att du inte hittade det du sökte på jysk. Mitt tips nu när du har så pass gott om tid är att kolla begagnat. Åtminstone här (i Sthlm) finns det mycket imsevimse av alla varianter på blocket, ofta oanvända och till bra pris och sen tycker jag köp och sälj på sjalbarn är guld!

Ett par förskolerelaterade funderingar:
    - ska köpa tre-fyra stora PUL-påsar till. Finns det någon modell som jag får mer påse för pengarna än imses (som kostar dryga hundralappen)?
    - har bestämt att det blir kardborreblöjor på fsk trots allt men skulle behöva komplettera men nu hittar jag inga nya bum genius med kardborre att köpa. Tips? Jag vill ha bra pockets eller aio utan flikar (dottern är drygt 10 kg o drygt 80 cm, en smal sort) och det måste gå att få dit extra inlägg.
    - inlägg ja, vad har ni för favoritboosters? Jag köpte ett trepack i bambu, men de blir rätt klunsiga.
    - klunsiga ja, ni som har lite större tygblöjsbarn (över ett kanske) var köper ni helst kläder som sitter bra med blöjorna? Kombinationen att de inte vill ha bodys på fsk, smalt barn och extrastoppad tygis är inte helt enkel tycker jag...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24