Inlägg från: Bobelin |Visa alla inlägg
  • Bobelin

Tygblöjetråden 24

Så då har jag också hittat hit!
    Väntar en sladdis (nr 5) om 10 veckor och har börjat fundera på tygblöjor. Använde tygblöjor på mina 4 numera stora barn under hela 90-talet. Då var det vikblöjor från Ullrike och ImseVimse med hemstickade ullbyxor, ullbuxor från IV och tunnare PUL-byxor av lite olika märken (Diaperaps, Bumpy) som gällde. Hade även några AOI från Kooshies (de var inte särkilt bra, men söta). Varvade detta med engångsblöjor nattetid och vid längre bortavistelser (+ att mannen inte alls var pigg på tygblöjor, så det blev fler engångs om han bytte).

Ser att vikisar och ull och PUL-byxor fortfarande verkar vara gångbart. Ser också att det tillkommit ett stort urval av AOI och pocketblöjor och undrar nu om de är lika bra som vikisar och vilken sort man ska satsa på? Tänker nog hålla fast vid vikisar som huvudblöjor men vill ha några alternativ när man ska ut och så, och så nåt som funkar lite smidigare för att övertyga nya mannen.

Undrar också vart man kan köpa dagens tygblöjor (till bra pris förståss!).

• Bobelin

Tack för alla tips! Kommer nog köpa prova på paketen från minimundus och några AOI (måste välja märke!) till att börja med innan vi beställer för hela perioden. Jag har ju erfarenhet sen tidigare och tycker man kan gå runt på inte alltför många vikblöjor och blöjbyxor i varje storlek  om man bara planerar bra. Hade ju två tygblöjebarn samtidigt för 18 år sedan.

• Bobelin

Tack för era omdömen! Funderade just på hur lätt/svårt det är att justera passformen när det är knappar istället för kardborre. Har tänkt använda vikblöjor men kan tänka mig att prova några AIO för resor och barnvakter och så och kan man få några för 95 kr styck är det ju bra.

Har beställt några olika varianter av nya och några beg. blöjbyxor/ullbyxor i stl 3-6, 4-7 och 6-8 kg + nya vikblöjor. Vad jag kan komma ihåg klarade man sig ganska länge på ullbyxorna i stl 6-8 kg, eller? Men det beror väl lite på kroppsformen med.

• Bobelin

ÅÅH, risk finns ju att man blir lite köpgalen och inte alls sparar några pengar!

• Bobelin

Har nu kört vikisar och ImseVimse ytterbyxor (alternerat mellan PUL och ull) i  ca en vecka. Inget kissläckage än så länge trots att blöjorna fått sitta lite väl länge när han sovit nästan hela dagen. Blöjbyxorna har blivit något gulfärgade vid benkanterna men det har inte gått igenom till kläderna. Satte så på engångsblöjor i samband med morsdagsfirande och vips fick han bajsläckage vid benen! Vikisarna känns som ett bra val av blöjor till en nyfödd!

• Bobelin

Jo jag vet att solen bleker dessa fläckar. Om det ändå var sol....

Har testat en formsydd i frotté från Ullrike och den funkar bra på dagen men blir för blöt på natten. Har beställt några till (från Minimundus). 

• Bobelin

Vad som passar nyfödd måste ju bero på hur stor bebben är. Tyckte iallafall att Minimundis vikisar med ImseVimses Soft-byxa i strl nyfödd passade bra på min son som vägde drygt 4100. Kan för övrigt ha både stl nyfödd och stl small just nu (han är 4 veckor och har precis uppnått födeslevikten igen efter en ganska stor viktnedgång i början).

Min erfarenhet sedan tidigare säger att det kan överlappa rejält med storlekarna och man behöver inte ha alla. 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24