Inlägg från: Rose Bay Willow |Visa alla inlägg
  • Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

God Fortsättning Alla!

Här är allt fint, lillen äter allt på julbordet utom mammas favorit Halländsk långkål!
    Tänk att vi skulle få en knappfri Jul!
    Önskar er alla ett knappfritt, eller kräkfritt 2012! 

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Rose Bay Willow
    bdmc skrev 2011-12-29 20:03:37 följande:

från det att remiss skickas till lund för knappop. hur l.ång tid får man räkna innan knappen sätts? görs det några förberedande undersökningar? 

Vi skickades till Drottning Silvias i Gbg så de kunde göra lungundersökningar (wash our, spädbarns-spirometri mm) för att kolla om han skulle klara sövning. 
    De svaren fick vi samma kväll vi kom hem (det var en torsdag) och på måndagen opererades han.På torsdagen skrevs han ut! En snabb handläggning som gjorde att jag , hans mycket oroliga mor, inte kollapsade av nervositet! Det gick mycket bra! 
  • Rose Bay Willow
    Skumboll skrev 2012-01-08 18:40:49 följande:
    Long time no see! :) Här är allt som vanligt, S sondmatas fortfarande helt och hans kräkanfall är mer definierade nu och under den tiden får han bara vätskeersättning och mediciner. Minsta lilla mat triggar igång det ytterligare. Han har börjat prata, halleluja, men ligger flera år efter fortfarande. Har mer eller mindre fått bekräftat av hans neurolog att han har en utvecklingsstörning också, fast det är något jag misstänkt länge. Har precis sökt assistans til honom, hembesök av handläggare på FK i veckan så får vi se sen. Och just ja, S ska bli storebror i sommar. Samtidigt som man är glad är man inne på djupt vatten, det kan ju gå precis hur som helst!
    Grattis Skumboll, verkligen roligt att läsa!

• Rose Bay Willow
    bdmc skrev 2012-01-09 21:02:37 följande:
    Inte kan dom väl tycka att allt som har med sonder/knapp, matträning, näring, mediciner hör till normalt bebisliv??

sonen har ju även hjärtfel, epilepsi, shunt pga vattenskalle, är extremprematur med förkylningsastma, öronbarn och har apneér varje dygn, är uppkopplad med andningslarm. 

bra tips. då ska vi få in en anmälan i januari! trodde den behövde vara komplett.   
    Vi fick fullt från det att han var 10 månader . Ingen hade upplyst oss innan (när han var ÄNNU sjukare) att det ens fanns en sån möjlighet. Kurators miss på Neo, bl.a. 
    Dessutom fick vi merkostnadstillägget. Nu får vi halvt eftersom han inte har kvar knappen men ändå kräver mer vård och övervakning än en "vanlig" 3-4 åring.
    Inget merkostnadsbidrag längre heller.
    Det lönar sig att ha en bra läkare alt. relation till sin läkare, så man kan få vara med och diktera intyget. Det är ju vi föräldrar som är experter på våra barns behov och vardagsproblem, även om läkarna har den medicinska expertisen. 

För närvarande kämpar jag mot kommunen som vill tvinga oss att ha vår son på dagis 10-11 timmar per dag, istället för att ge mig en assistent 2 timmar om dagen till hjälp med lyfft, påklädning, in i hissen ,nerför en trapp mm. Istället vill de att sonen ska sitta ensam med en fröken från 06.20 till 8 när dagis öppnar!
    Detta kommer vi att kämpa mot med näbbar och klor. Jag är handikappad, och hemma på dagarna, men får jag bara basal hjälp så kan jag ju få vara mamma ändå. Jag kämpade inte i mer än 10 år med missfall och dödfödda barn på vägen för att STATEN ska ta hand om mitt barn!
    Gissar att nästa steg blir tvångssterilisering  av handikappade , med det samhällsklimat vi nu har!

• Rose Bay Willow
    Adni skrev 2012-01-09 21:17:54 följande:
    Det finns vuxenryggsäckar också. Vi hade sån innan E fick sin lilla så vi kunde gå bredvid och bära åt henne.

Ute gick inte att vara alls på vintern, bara när hon var nerbäddad i vagn och pumpen låg inne i åkpåsen. Slangen blev för kall så pumpen orkade inte med att pumpa och larmade hela tiden. Vi passade på att vara ute när hon hade paus i maten. Bytte pump från CompatGo till Nutricias och det hjälpte lite, Nutricias klarade kylan något bättre.
    På vår/sommar/höst hade hon ryggsäcken på sig själv när hon var ute och lekte. Som tur var kunde vi öka hastigheten på maten (hon fick maten direkt in i tunntarmen via jejunostomi) så småningom och då fick hon längre pausar under dagarna och då kunde de användas när hon var ute på tex förskolan.

Idag var E:s första dag på förskolan efter jullov. Snacka om trött unge som hämtades hem! Stackarn hade gått hela dagen med hakan upplyft och sett ut som om hon skulle kräkas vilken sekund som helst (vilket hon även gjorde några gånger). Fattar inte att det inte kan ge sig. Nu har det varit så här varje dag sedan innan jul. Hon har liten förkylning så det är säkert den som spökar. Trist är det oavsett!
    Duktiga E! Och jag förstår precis hur du menar. C har nu börjat på stora avdelningen och är helt slut och somnar när han kommer hem, då är han ju där bara 5 timmar per dag. Skulle aldrig funka med det dubbla. Han behöver fortfarande sin vila mitt på dagen och de har ju inte  de "stora" barnen.
    På söndag fyller han fyra och har beställt en Pingutårta, får väl se hur väl vi lyckas med det!
    God fortsättning, och jag följer er berättelse även om jag sällan är inne numera.

• Rose Bay Willow
    060810 skrev 2012-01-12 16:35:37 följande:
    Queen:
    Vad har din son för kvarstående besvär? Vad hade han som gjorde att ni fick helt vb från 10 månader?

Sorry att jag frågar och svara bara om du vill. Jag frågar därför att jag går en fight mot fk snart om nytt vb till Jonalie... Fick bara 1/4 när hon va 10 månader för det var normalt föräldraansvar alltihop i stort sett...
    Hon har astma, får mycket infektioner, slemproblematik och så sin knapp.
    Men det var normalt föräldraansvar att sonda, inhalera och gymnastisera flera gånger varje dag och inhalera varannan till var 3:e timme dygnet runt när hon är sjuk.. :(
    Så jag försöker samla på mig så mycket jag kan inför fighten som kommer nu.. 
    Han hade syrgas hemma tills han var 13 månader pga sina svårt sjuka lungor, övervakning nattetid tills han var över 2 år. Inhalationer, en matproblematik som var utanför skalan, kaskadkräkningar nästan dygnets alla vakna timmar, gick inte förrän han var 2 år och 1 månad, så vi bassängtränade med honom 4 dagar i veckan, svag (bestående) muskeltonus,  Utanför skalan på flera av psykologtesterna, endast finmotoriken var normal. Fler och långvarigare infektioner än andra barn på hans asthma-dagis.
    Sen i tal, sen i grovmotoriken, dålig balans, ingen kropps och rumsuppfattning, trillar lätt, överrörlig, stukar sig mycket lätt, kräver full koll av resurs på dagis och av oss hemma och ändå sker olyckor.Dessutom väntar vi på op för hans trigger-finger, ännu en skada som hämmar viss finmotorisk utveckling nu. Knapp tills för 12 veckor sen, med allt vad det innebar. 
    Sjukgymnastik ett par timmar varje dag, alla sjukhusbesök, ibland fem i veckan.
    Och detta är första vintern sen han föddes som vi inte varit helt isolerade i hemmet 14-18 veckor under RS och influensasäsong.
    Förra vinterns isolering kostade hans storebror att tvingas så om ettan på gymnasiet.
    Säkert fler saker, men  tack och lov så glömmer man...

Fyller 4 på söndag! 

• Rose Bay Willow
    Adni skrev 2012-01-24 20:23:57 följande:
    Här gav vi upp matförsöket med att bara ge mat i knappen. 180 ml per mål blev för jobbigt och hon bara kräktes hela tiden. Nu började vi om från början och ger 100 ml 5 gånger per dag och sedan 500 ml i tarmen med pump på natten. Ja ja, bättre lycka nästa gång!
    Tufft för er Adni, men du vet ju vilka små steg man får ta och ibland bakåt. Ingen tröst, men jag tror ju att det kommer vända för lilla E också. 
    Här trillar det på som vanligt. är fortfarande lite i chock att kunna ha en liten kille på dagis i januari. Det var ju rena science fiction scenariot i fjol.
    Men vi får se hur länge det varar.
    Han äter urkasst vissa dagar och andra massor. Men det finns det ju tydligen fler barn som gör, "vanliga" barn. Det är ju bara att med honom får man oron tillbaka direkt och tror att det är början på en nedåtgående trend.
    Jag har sett lite på den engelska serien på TV4 om vuxna med ätstörningar.
    Och alla har de utsatts för något tidigt ät-trauma.
    Tjejen som bara kunde äta vitt bröd och pommes, hon lärde sig inte äta annat. Och han stackars killen som BARA ätit kakor sen han var 2 år. Som utbildat sig till kock för att han trodde att det kanske skulle hjälpa honom. HAN lärde sig ju faktiskt äta vanlig mat vid 26 års ålder,. Om du inte sett den, se den (finns nog på Play ett par dagar till). Den är bra. Även om våra barn har större trauman än dessa människor, så är det en del andra likheter.

• Rose Bay Willow
    Adni skrev 2012-02-18 10:06:06 följande:
    Igår fick vi höra att läkarens (på Hab) teori om varför E har lite svårare att springa och har stelhet i benen antagligen beror på cp-skada. Har varit inne på det spåret själv också men släppt det eftersom de aldrig såg någon hjärnblödning på ul i Uppsala men tydligen kan det vara lätt att missa. Får se om vi gör en magnetröntgen längre fram så vi ev. kan bekräfta det.
    Vi håller på att ta beslut just nu om E ska följa med sin åldersgrupp till 5-årsverksamhet till hösten eller stanna kvar ett år till på nuvarande förskola med -08orna. Ett argument för att stanna kvar där hon är nu är att hon motoriskt hänger med bättre men nu känns det som att hon lika gärna kan vara i sanma sits näsra år också, dvs. att hon motoriskt inte hänger med de som är ett år äldre. Matsutuationen är lite lugnare om hon stannar kvar också i och för sig men frågan är om de kan hitta tillräckligt bra utmaningar till henne om hon bara går med yngre barn. Kognitivt ligger hon ganska bra till och är inte direkt efter jämnåriga. Tycker att det är jättesvårt!!!
    Adni!
    Jag känner igen så mycket av det du beskriver nu. Vi stångar oss blodiga för att få hjälp med bättre sjukgymnastik för C, hans grovmotorik är för sen och nu har vi börjat på en rörelse-grupp men han tror att vi är på sjukhuset och bara gråter när de andra sjunger och dansar, skuttar osv.
    Det märks att resurserna  stramas åt mer och mer, när han var liten fick vi ju träna i varmbassängen på barnsjukhuset men nu tycker de att dagis och vi föräldrar ska sköta all träning.
    C har nu flyttat upp till sina jämnåriga på dagis, och det kände vi var jätteviktigt för hans kognitiva utveckling, motoriken är som den är. Vi är så rädda att han ska halka efter på fler vis om han bara umgås med yngre. Hur tänker ni kring det? 
  • Rose Bay Willow

Adni; Roligt att ni tagit det beslutet. Och är säker på att de kommer att möta de behov som kan uppstå.
    Här är det mesta fint, C äter allt, springer(!!!) och har så smått börjat lära sig hoppa jämfota.
    Nästa lördag ska han börja på ridning.

Hur går det för alla här inne? Har ni bytt tråd eller är det så att saker börjar bli så mycket bättre. Hoppas på det! 

• Rose Bay Willow

Adni;
    Hade missat ditt senaste inlägg. Förlåt. C gillar sjukhuset, men har blivit mer skeptisk till vissa saker. Som sjukgymnastiken, han är rädd för nya saker och rädd att skada sig. Han ska opereras om 3 veckor och jag är jätteorolig att det inte ska räcka med rejäl pre-med utan att de trots allt måste söva honom. Det är hans trigger-finge på höger tumme som ska opereras, onödigt söva lungsjukt barn för ett 30 min ingrepp, men de ger honom ändå cortison en vecka innan, just in case. 
    Värst av allt för C gällande sjukhus nu är halsprov. To.m värre än blodprov i fingret. Kul att er E är så pigg på sjukhus och gillar det!

• Rose Bay Willow
    Adni skrev 2012-04-29 21:23:06 följande:
    Håller tummarna för att det ska gå bra med operationen. Det är aldrig roligt att söva dem oavsett men antar att det blir ännu mer oro för er med tanke på C:s historik. Berätta gärna hur det gått!

E kan också vara skeptisk och rädd för nya saker så vi förbereder henne noga innan vi ska iväg och jag tror det har hjälpt henne mycket. Om hon vet på ett ungefär vad som ska hända så känner hon sig lite tryggare.
    Tack snälla! Och krya på lilla E! Trist när det är en sån vacker dag. Jo, vi läser mycket sjukhusböcker och ser på gamla bilder och förklarar så mycket vi kan. Senast var det en fotröntgen. Vi hade förberett och han var så glad på vägen dit och i väntrummet, men väl på britsen fick han panik och började krampa. Det var hemskt!
    Så nålsättning i Malmö...jag ber till högre makter att det ska funka!
    Ha nu en skön Valborg!
    Vi ska till en av mina bästa vänner och fira med hennes stora familj och arbetskamrater. Blir som en familjefest!
  • Rose Bay Willow

Hej alla-om ni finns kvar!

Här firar vi nu ett år utan knapp och C äter som aldrig förr.
    Känns som en hel evighet sen han var så sjuk och kräkningar och knappmatnng var vardagsmat.
    Fortfarande lite svajig i grovmotoriken, men kan skriva och läsa lite.
    Hur är det med er?

• Rose Bay Willow

Tycker att ni är helt otroliga ni här inne som kämpar och kämpar. Jag vet ju att ni inte har något val och förstår frustrationen så väl. 
    Kan ju känna mig som en "lyxmamma" i jämförelse med många av er. Vår kille blev av med sin knapp när han var tre,är nu en låååång knubbis. Väldigt språkligt utvecklad och det enda kvarstående problemet är väl hans grovmotorik. Faller fortfarande mycket och slår sig. Han klarade av en sövning nyligen när de skulle operera hans triggertumme och då insåg jag att den värsta delen av vår resa är över. 
    Han är helt otroligt härlig och verkligen det bästa som hänt mig på många, många år. Sen i maj är jag dessutom mormor till en liten Benjamin, nu fem månader...så livet tar massor av olika vägar...

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!