Inlägg från: Rose Bay Willow |Visa alla inlägg
  • Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej i tråden!
    Har inte varit på FL sen i augusti, har en ny laptop som C hällde vatten i idag, så för en gångs skull är jag på min stationära.
    Läser ju att det hänt massor och tiden går snabbt.
    C började på dagis i september och är nu hemma med sin 4e infektion på fem veckor (och den andra öroninflammationen) och Amimox igen.
    Troligen är han trots allt mer infektionskänslig än andra barn pga sina lungor, men han hanterar sina sjukor bra.
    Kanppen är kvar och just nu matar vi alla mål i den pga infektionen men annars äter han hyfsat minst en gång om dagen.
    På dagis finns inga mjölkprodukter, så det har varit en viss tillbakagång, svårt motivera en ätstörd unge att äta äcklig, smaklös och ganska kalorifattig mat...men som tur är får han vara ett mål på dagis, resten hemma.
    Vi har precis fått svaren på hans extra psykologutvärdering, jag har varit väldigt orolig för hans sena tal mm.
    Men vi fick veta att han låg högt i allt och helt i mitten av normalspannet för talet!
    Vilken lättnad!
    Detta är ju första vintern vi inte är isolerade och det känns kluvet.
    Dock blir jag ganska trött när jag ser hur även på hans allergi&asthmadagis , det finns föräldrar som trycker i sina sjuka ungar alvedon och sen dumpar dem på dagis!!
    Man man kan inte skyffa sig mot dumhet!

Jag föreslår att vi fortsätter den här tråden även när vissa av våra små fyllt 3, jag skriver ett tillägg, skall vi säga 6 år?

Vill gärna veta mer om hur ni har det-om ni har lust/tid att uppdatera.
    Många kramar från
    M med C

Välkomna även ni nya i tråden!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Rose Bay Willow

Äntligen kom jag på mina inloggningsuppgifter!! 
    Känns skönt att "vara tillbaka" som sig själv!
    Hoppas alla har det bra!! 

• Rose Bay Willow

Har just kommit hem från tandläkaren. Ett helt odramatiskt besök där hon räknade lillens 20 tänder och konstaterade små emaljskador efter kräkningar men annars fina, friska tänder utan antydan till hål.Så otroligt skönt att höra! Och lillen var hur glad och samarbetsvillig som helst. 
    Nu håller vi på att försöka träna ur knappen. Ett halvt mål och resten vatten på morgonen och samma på kvällen. resten äter han själv, och det verkar funka ganska bra. Äter fint på dagis och oftast minst ett mål bra, hemma. Efter påskveckans mardrömssjuka (öron & hörselgångsinflammation) så har han gått ner lite i vikt, idag 98 cm lång till 13 kg. Men vi är inte oroliga, han har blivit en matglad gosse, som äter det mesta och testar allt. 
    Plötsligt går det att dricka med mat i munnen, blanda olika konsistenser samtidigt utan problem och det mesta sväljs ner. Hans magiska korrigerade 3-årsdag kanske blev en vändpunkt?

Det vore så himla skönt om man bara behövde ge vatten i knappen i sommar, men vi tar inte ut något i förskott...

Hur är det med er andra? 

• Rose Bay Willow
    Adni skrev 2011-05-04 20:40:14 följande:
    Här är läget det samma. Små små smulor kan slinka ner när hon försöker tugga macka och annan mat, men annars är det bara vatten och lite yoghurt som sväljs. Vi försöker öka matmängden i knappen nu för att kunna ge mat kortare tid med pumpen om nätterna. Det har väl gått ok men nu är det nog förkylning på gång igen för idag har precis alla mål kommit upp.
    Tungt för er Adni!! Men hon försöker ju äta mackor nu och sväljer yoghurt. Det är ju framsteg från för ett år sen, väl? 
    Märker att vår C också kräks mycket mer när han är sjuk. I natt vaknade han och grät (mardröm) och sen blev han snorig och sen började han kräka luft. Tack o lov kom det inget mer men oftast gör det ju det.

Idag har vi varit på handkirurgen i M-ö. De vill inte söva vår gosse, så vi får vänta ett år på operation av hans tumme som är sk. "trigger-finger". När han är 4 räknar de med att kunna göra det med honom vaken och lokalbedövad!
    Han fick en skena som han ska ha på natten, och fick vara med när den gjordes på plats och nu är det hans finaste sak!! ; )
    Talet lossnade plötsligt för några veckor sen och nu har han världens vokabulär. Känns skönt!
    Fortfarande snubblig och stukar sig lätt, så grovmotoriken är inte den bästa.
    Men summa summarum; Han äter mycket mer själv, han talar, han har hittills fixat alla sina infektioner bra.
    Vi har mycket att vara tacksamma för. Speciellt om man betänker hur det var för bara 2 år sen!'
    Eller för den delen för ett år sen, då gick han ju inte ens!

Alla ni andra (som har prematurer) -har era barn "bara" knapp, eller har de kvar andra men av sin prematuritet? 
  • Rose Bay Willow
    Coche skrev 2011-05-09 23:36:24 följande:
    Jiged: Tack för tipset om bloggen och länken till sjukhuset. Alla andra som kämpar, läs!
    När jag nu läst igenom alla inläggen om Adina känner jag helt plötsligt hopp igen. Redan när hon omdefinierar problemet som våra barn lider av känns det bra. Jag gillar uttrycket "sondberoende" mycket mer än "ätovilja". Ett beroende kan man behandla, avhjälpa, med rätt form av expertis. En ovilja, vad gör med med den?
    Nu vill jag ta reda på mycket mer om sjukhuset och behandlingsmetoden. Det är verkligen mycket pengar det handlar om, men sjukhusets web-baserade program låter intressant till en början. Enligt bloggförfattaren så har man i Finland räknat ut att ett barn som sondmatas kostar samhället 35 000 Euro om året. I det sammanhanget så är inte avgifterna till kliniken i Österrike så stora för våra landsting, snarare en besparing. Jag antar att det som saknas är fler vetenskapliga studier på området.

Queen: Vad är ett trigger-finger? Låter annars bra att ni har haft ett så bra tandläkarbesök. Jag oroar mig verkligen för Gs tänder, han låter oss inte ens röra dem med fingrarna om det finns tandkräm med i bilden. Enda trösten är väl att det bara är mjölkänder.

Adni: Hur gick det till när ni sökte resurs? Hade E redan börjat på dagis eller gjordes det före starten? Fick ni stöd för att motivera behovet?
    Håller tummarna att ni och andra ska få den hjälpen!! Här har vi inte gett sondmat på ett par dagar men nu börjat om morgnarna igen då han återigen är jätteförkyld. Hann bara tillbaka till dagis och vända denna gång....
    Trigger-finger är en senskideinflammation, kronisk, som vi tror att C var född med. På tidiga bilder från kuvösen är hans tumme helt inåtböjd, vi har bara inte märkt det innan pga hans överrörlighet. Han kan inte räta ut sin högertumme, den är fast i ett böjt läge. Men som sagt, ett ganska litet, enkelt ingrepp. Tandläkaren var toppen, och det kännsskönt att ha det avklarat. Han älskar att borsta sina tänder själv, och sen borstar vi minst en gång per dag.

Nu ska vi ta tag i potträningen också, han har varit helt emot innan, men vi måste! Han är ändå 3 år korrigerat! Några andra som har tips eller berättelser att dela om detta? Det var 14 år sen vi potttränade sist! Vi har köpt en Sally sits till toan, för potta vägrar han blankt att sitta på....
  • Rose Bay Willow
    Adni skrev 2011-06-11 21:23:53 följande:
    Jag undrar om någon här har vågat sig på en utlandsemester eller i alla fall tänkt tanken (eller vet någon som har knappbarn som åkt iväg på semester)? Om E hade varit "normal" så hade jag absolut inte tvekat, jag hade bokat en utlandssemester bums, men som det ser ut så vet jag inte om det skulle vara skönt och mysigt med hela familjen eller bara en enda katastrof... Det är ju en del som måste vara med och som inte får försvinna, som massor av mat, sprutor, slangar, pump, aggregat osv. osv. Av er här som fortfaranda har väldigt små barn så förstår jag om svaret är ett stort nej, jag hade absolut inte orkat med när E var liten, men ni med barn i E:s ålder (kring 3-4 år)?
    Tror ju inte det blir någon resa för oss i och för sig, men drömma kan jag ju göra i alla fall!
    Vi ska till UK 2 veckor i augusti. Känns läskigt och märkligt, men försöker tänka; Han är inte lungsjuk längre!! Och knappen sitter nog kvar för säkerhets skull, vi tar även med sondmat. Skulle han mot förmodan bli sjuk så är jag säker på att man kan få hjälp även där! Nu har vi bara gett vatten i knappen i flera dagar men idag åt han nästan inget fram till 17. Då sondade vi 100 ml, och han blev som en ny liten (gladare) människa! Sen gick vi med vänner på gårdsfest och där åt han plötsligt biff, sallad, paprikapaj med ädelost, kladdkaka och rabarberpaj och nästan en hel isglass!! Han gillar helt klart att äta i sällskap vår unge På dagis säger de alltid att han äter jättebra.
    060810 skrev 2011-06-11 21:35:13 följande:
    Jag åkte till Polen i 5 dagar och det var jävligt skönt att komma iväg!
    Gick smidigt, tog pumpen o laddaren till den i handbagaget, sen mycket mat och slangar o annat så vi skulle klara oss lite i a f om resten skulle komma bort vilket det inte gjorde.

Vi planerar en USA resa i höst och då ska vi va borta i 2 veckor. Det kommer säkert gå smidigt men tungt med all mat som ska med.
     l
    Jag älskar att resa och låter inte Jonalies knapp hindra mig från det heller. Den ska inte upplevas av någon som ett hinder.

Ett tips om du vill undvika problem med pumpen tex är att ha den igång (med tex vatten) när ni går igenom säkerhetskontroll och vid påstigning på planet. Då fattar dem att den behövs!

Vart är det ni funderar på att åka?
    Låt inte knappen hindra dig/er från semester! :) 
     Tycker du är superduktig, modig och tuff!! Smart tips med pumpen, för de som har pump! Vi skall åka färja över natten. och hoppas de skall fatta både alla sprutor OCH syrgastuben (för säkerhets skull!!) i bilen. Vi har alla papper i ordning i övrigt och intyg...Men är som sagt supernervös!! Känns lite som första gången de lät oss ta med honom på promenad utomhus. Han hade bott på neo i 14 veckor och plötsligt lät de oss ta med honom ut-själva!! Gick jättebra, utom att syrgasen tog slut 300 m från sjukhuset och han låg på 70 i sat när vi kom fram.....Men nu ÄR han en frisk liten kille, måsta tjata detta mantra till mig själv!
  • Rose Bay Willow
    Adni skrev 2011-06-13 19:57:52 följande:
    Hon har inget läckage i magmunnen vad man sett när hon var yngre och kräktes som mest så någon tajtning av övre magmunnen känns inte som något optimalt eftersom det lätt blir för tajt så att barnen inte ens kan rapa. De rekommenderar ju inte heller den operationen på barn längre, i alla fall vad vi fått veta när vi låg på Astrid Lindgrens.

E är ju helt sondberoende och det är 500 ml påsar och 200 ml glasflaskor som vi kör nu. Lät ju smidigt att det fungerar för er med ersättningspulver, men din lilla är inte så gammal än va? E är 3,5 år nu.

Queen:
    Men vad stor C blivit och vad bra det går för honom! Förstår att det kan vara svårt att hänga med själv och inse att det faktiskt är verkligt, att han är stor och frisk nu. Hoppas att vi kan vara i er situation till nästa sommar! E börjar ju förstå nu att det hänger på henne och att hon börjar svälja för att hon ska bli av med knapp och slang. Hon vill ju inte ha det, i alla fall inte slangen. Alltid en start kanske.
    Tack så mycket! Jo, han är en stor kille nu. Men när man ser honom med jämnåriga ser man att han är aningens mindre och att hans rörelsemönster är mycket annorlunda. Struttig gång och springstil, trillar ofta och kan inte klättra över höga sandlådekanter själv mm. Men det går hela tiden framåt, emn i hans egen takt.  Vi har börjat tala med honom om hans knapp. Att den kanske kan tas bort efter sommaren. han förstår nog inte helt och hållet, men tycker att det kliar runt den ibland och det är så dessa samtal uppstår. 
    Vi ska fixa pass på fredag, det ska bi skoj. Men det känns vissa dagar alldeles overkligt! Är lite orolig för båtresan som ju ändå tar 12 timmar på natten...men det kommer att gå bra. Det MÅSTE gå bra.
    Jag är säker på att er lilla E snart kommer fixa det där med äta och svälja. Vi har väl helt enkelt barn som tar saker i sin egen takt. Har också hört at man helst undviker att operera magmunnen numera, det fick svåra konsekvenser för många barn tidigare. Hoppas ni får en fin och bra sommar och att det lugnar sig ytterligare med kräkningarna!

Apropå resurs, så var ju vi lovade resurs när C skulle börja på dagis. Det visade sig ju vara "resurstimmar" de menade. Alltså ordinarie personal som avsätter vissa öronmärkta timmar till C, fråga mig inte HUR defår ihop detta! I höstas var de bara 6 barn och 3 personal på hans avdelning, under våren har de varit 10 barn med samma antal. Till hösten skall han till en början vara på småbarnsavd, för att senare flytta upp till de större barnen. Han leker ju helst med de lite äldre och det tycker vi är ett bra tecken. Han är mycket social och framåt. Och väldigt mjuk och fin i sitt lekande. Vi var på gårdsfest hos goda vänner i lördags och då lekte han med helt okända barn, det var underbart att se, han hängde med på det mesta! 
  • Rose Bay Willow
    060810 skrev 2011-06-14 21:27:21 följande:
    Har pratat med rektor o spec pedagog. De säger att det behövs läkarintyg så det är bara att fixa men det känns som att intyget avgör hur mycket timmar hon får. Personalen där hon ska gå kräver resurs alla hennes timmar. Hon kommer gå ca 40 timmar i veckan. Så intyget känns viktigt. Personalen känner ju henne då storebror går på samma dagis vilket är skönt så de vet ju en hel del om henne o hennes bekymmer och behov.
    Vi bad om, och fick, ett uförligt intyg av Eva Morsing, som då var hans behandlande läkare. Nu har vi bytt igen (hon forskar)men tror att de bara återanvänder samma intyg vid behov sdå samma förutsättningar kvarstår.  Hoppas det ordnar sig på bästa vis för er!
  • Rose Bay Willow
    Adni skrev 2011-06-15 21:39:52 följande:
    Vi bokade en resa så nu kan jag knappt sova för jag blir så nervös. Typiskt mig, är född grubblare! Får prata med Bengt om att få intyg, ska ringa flygbolaget också och höra hur det går till. V ska åka till Alanya där vi känner många redan så vi kommer ha ett bra skyddsnät omkring oss (med infödda turkar vilket är en fördel om man behöver tolkar!) om vi skulle behöva hjälp med något. Plus att det visade sig att mina föräldrar kommer vara där nere samtidigt.

Bra beslut att ta ett steg tillbaka och sonda lite så att ni får lite andrum, både ni och O. Han är så duktig så det kommer ordna upp sig!

Vi är hemma i helgen. Jag skickar sms!!!
    Men så härligt!! Skönt komma till ett ställe man "kan"! Det var lite så vi tänkte också med vår resa, ett land där jag bott många år, kan rutiner och samhällsfunktioner, samt att vi bor i ett färdigt hem med trädgård. Tror lillen tycker det roligaste ska bli Peppa Pig world! Hans favorit ! 
  • Rose Bay Willow

Vill bara berätta att C inte sondats mer än 3 gånger på 2 veckor. Så nog går det åt rätt håll. Uttrappning av knapp vet jag mindre om, så nu är det trial & error som gäller. Han är lite slankare än i maj, men har börjat dricka bra själv. Och äta förstås. Nu är favoritmaten stuvade makaroner och stekt falukorv. Inte precis stapelvaraor i mammas GI diet, men vi kör lite olika rätter varje måltid. Om man kunde äta Happy Meal varje dag och varje måltid skulle han varit knappfri sen länge! Det enda han inte äter i ett sånt är gurkan! 
    Vi planerar inför vår semester, som nu blir en sväng i Europa på väg till UK, skall bi skoj och spännande. C tycker det är skoj men lååång tid kvar.

Hur är det med er andra härinne och era små? Semester? 

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!