• 060810

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

De nekar henne inte dagis helt o fullt utan bara att hon bara ska äta frukost och frukt där. Det stör jag mig något fruktansvärt på!
    Hon sa så här (rektorn): Hon lär sig äta när hon ser de andra barnen äta!
    Bara det att Jonalie äter när hon vill, inte när andra gör det! Rektorn tycker att det räcker med 3½ timme varje dag för att hon ska vänja sig..  Men det känns som att de inte orkar bry sig och därför ska hon inte få va där mer. Jag kommer bli sjukskriven samma dag hon börjar på dagis för att sen förhoppningsvis orka plugga i janurari.. Är så utmattad efter detta året att vi nu bara väntar på att hon ska få börja dagis så jag kan ta tag i mig själv och få hjälp med det. För det går inte att göra något så länge jag har henne hemma och måste ta med henne när jag själv ska få hjälp. Hon ligger ju inte o sover i vagnen längre direkt.. :p

Vi har fått intyg från sjukhuset men det räckte tydligen inte.. :( Känner mig bara så ledsen och stressad för allt ska va klart med inskolning så jag kan börja plugga i januari... och jag måste söka utbildning NU och då vill jag ha allt klart med resurs och så för henne, men det kommer det ju inte va... :(

Det går bara emot en massa nu, detta med resursen, hennes dåliga ätande, dåliga viktuppgång... ja allt kommer som en smäll!! Skulle ju bli bättre ju äldre hon blir säger alla, men jag tycker då inte det! Det var lättare för 1 år sen... :p

Men jag tänker ringa förskolechefens chef imorgon och ta det med henne och funkar inte det blir det skolverket.

För jag undrar hur fan de har tänkt att lösa det utan resurs! Jag hinner inte med mina 3 barn här hemma när Jonalie kräver allt sitt, det finns inte en chans att kunna ge barnen tid när hon kräver så mycket tid i matning och inhalationer. De andra barnen på dagis kommer ju bli lidande av att Jonalie stjäl en personal från dem.
    Det kommer drabba hennes storebror om går på samma avdelning och det går jag inte med på.  

• 060810

Queen:
    Jag hoppas hans stamning slutar. Förstår att det är mycket för er med och att stamningen bara är ytterligare en sak till som gärna kan få försvinna! Min son  som är 3½ stammar ibland och jag tror att han till viss del har ärvt det från mig. Men här gör de inget åt det för att han anses för liten. Men han ska tillbaka till logopeden nu om 2 veckor så vi får se vad hon säger då.
    Han lider själv av det ibland och hans kompisar är rätt elaka när han hakar upp sig. Så på så vis lider han, men sen är det nog en jäkla fördel för honom att jag stammar så han vet att det inte är något farligt. 
    Bara fråga om du undrar över något. :) 

• 060810

Adni:
    Ja mina stora har dispens att gå 40 timmar i veckan pga allt jobb med Jonalie.
    Kontakt med hab har vi tyvärr inte, men jag ska höra med vår nya läkare på neo (queen, han stammar o är överläkare, hihi) om han kan hjälpa oss. Både jag och mamma tyckte läkarintyget från vår förre läkare var bra och att hon borde få resurs på det. Men så blev det inte.
    De säger att de kan inte anställa någon resurs för att mata henne och som bara ska komma och ge henne mat på förskolan, det funkar inte så... Men hon kan få passerad mat från köket! Nämen jippie då!! och så vägrar hon äta som hon gör nu, ska hon gå hungrig då?!
    Har pratat med förskolechefen och det är hon som är rektor här så det blir till att prata med hennes chef imorgon och hjälper inte det så blir det skolverket! Vet bara inte hur jag ska orka allt... Har gått in i väggen och orkar inte med mer bråk och stök nu. Jobbigt nog att Jonalie vägrar i stort sett all mat just nu...
    Bara gråter här nu så trött jag är på allt! Behöver dagis för att kunna återhämta mig inför pluggandet som jag hoppas jag ska orka med, men det är inte säkert. Hon behöver ju inte gå 8 timmar per dag, men lunchen kommer vara viktig för om jag ska hämta henne kl 11 så kommer hon somna i vagnen på vägen hem och då äter hon ingen lunch hemma ju.... allt kommer bli så fel då...
    Hon har rätt att vara på dagis 8 timmar om dagen pga jag kommer bli sjukskriven och så ballar det ur så här..
    De trycker på att hon kommer lära sig äta när hon börjar för så gör barn. De lär sig när de tittar på andra!
    Men hon har ju inte fått knappen för att det är roligt!! Hon har den av en anledning, sin ätstörning, som man inte botar genom att hon ska titta på när andra äter... 

• 060810

1/4 del vårdbidrag fick vi.
    Ny ansökan ska skickas in i slutet av oktober! :p Då hoppas jag på mer och på ett bättre läkarintyg för intyget var riktigt dåligt sa hon det som jag hade nu.. Men nu har vi en ny läkare så då hoppas vi på bättre lycka då! :p
    Hatar att skriva dessa ansökningarna och ta upp allt som är jobbigt och "fel" med Jonalie...

Väntar även på att en chef för dagis ska ringa, men än har ingen ringt... 

• 060810

Nämen heja E!! :)

Ja jag reagerar med på den meningen. Jonalie äter ju bättre än E, men hon klarar sig inte utan knappen. Vissa dagar äter hon bättre andra sämre. Nu har det varit dåligt i 2 veckor (jävligt dåligt) men nu har det börjat vända lite igen. Idag åt hon ½ burk med 5 mån mat. :)  Flaskan funkar rätt bra, men inte alltid hon tar den heller.
    Hon har ju en ätstörning och mat ska vara roligt och lekas fram att vilja äta.
    Ni ska bara se de olika matdanser som jag presterar här hemma! Hon skrattar som bara den och då kanske man kan få stoppa in en sked! :p

Känner en sån oro inför allt som har med dagis att göra! Litar på personalen men jag tror inte de kommer hinna med allt. Det är knappt så jag gör det alltid, att hinna med något annat än Jonalie då alltså...

Hoppas det kommer gå bra. Hennes första dag ska hon äta frukost på dagis och så kör vi några dagar och ser hur det funkar. Då ska hon först ha välling hemma för att inte vara jättehungrig när hon kommer dit.. men jag ser hellre att hon är hungrig när hon kommer dit så hon förhoppningsvis kan trycka i sig något där... 

• 060810

Håller med adni! ;) ni får komma hit o lära Jonalie äta ordentligt!

• 060810

Tack själv!! Du har så rätt i det du säger. Känns bara så tråkigt vissa dagar. Som nu när neo-sköterskan bestämt att Jonalie inte ska sondas på dagis under 1 mån. Skitjobbigt för jag vet ju att hon inte får i sig tillräckligt då. Vi har tur om hon äter 1/2 dl gröt på morgonen. Sen äter hon inte mer innan lunchen och då knappt något heller. Får bara använda knappen till nattmatningen. Det är svårt när man vet att hon inte får i sig det hon behöver pga det. Men det lär väl synas på vikten om inte annat.

• 060810

Sköterskan säger att hon inte behöver knappen längre och att den ska bort senast när hon är 18 mån. 4.5 mån kvar dit. Stressen över det är omänsklig! Jonalie äter när hon vill. Vissa dagar går det jättebra och vissa är katastrof.

Ska till en gastroläkare i Lund nästa vecka ang hennes reflux och då ska jag höra med henne om vad hon tror.

Einar (dr i lund) sa att hon nog kommer ha kvar knappen till hon är minst 4 år. Sen ändrar alla andra på det hela tiden men jag tycker det är ett rimligt mål att den ska va borta när hon är 4 år än att ta den vid 18 mån.

Jag måste ju va knäpp då som tycker som läkaren eller? :( jag vill inte stressa och pressa Jonalie. Nu är hon så pass liten att hon inte direkt bryr sig om knappen utan man kan ge där rätt obehindrat medan hon pillar med någon matbit och kanske sväljer. :)

Men vårt sjukhus har ju varit så förbannat negativa till knappen redan från början. Det gör det hela så mycket svårare!

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!