Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Inte har man väl timmar på sig för att få i knappen? Nutritionssköterskorna här säger 20-30 minuter, sonen hade varit utan knappen i drygt 30, kanske 35 minuter och det var på håret att vi fick i den med våld. 

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Amelie av Paris skrev 2011-03-21 14:15:30 följande:
    Oj, jag fick för mig att det var max fyra timmar! Gäller att ha stenkoll då!
    Jepp!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    mina12 skrev 2011-03-29 19:39:17 följande:
    Läste i bloggen och grät en liten skvätt. Lider med er! Hoppas det inte behöver hända igen!

Hur ofta händer det att den åker ut egentligen, ni som haft det ett tag?
    Vi hade mic-key från början och den åkte ut varannan månad ungefär, ballongen sprack helt enkelt. Vid senaste tillfället låg han och sov och vi upptäckte det i sista sekund, med våld fick vi i knappen men vi hade aldrig hunnit in till sjukan. 
    Det är nog inte så vanligt trots allt. Nu har vi bytt märke på knappen och den nya håller tusen gånger bättre!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    mina12 skrev 2011-03-29 20:51:03 följande:
    Så om de säger att de ska sätta en Mic-Key, så ska man säga ifrån? Eller är det individuellt ad som fungerar?
    Det är nog väldigt individuellt! Mic-Key är den absolut vanligaste knappen och för många håller den ju jättebra!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Coche skrev 2011-03-31 21:59:26 följande:
    Scnhapp i magen: Usch så obehaglig upplevelse. Förstår att du blev skakad.

Skumboll: Jag har tänkt fråga dig hur det gått med den nya typen av knapp. Vi har också mini-one, har haft den från start, och har aldrig haft problem med att den går sönder. Nu senast bytte vi efter 5 månader.

Adni: Så kul med riset. Har det hänt en gång kommer det hända fler gånger, även om det kanske tar uppehåll igen. Så försöker jag iallfall säga till mig själv med jämna mellanrum.

G gillar choklad igen. Jag får tom stoppa in små små bitar av choklad i hans mun, det var flera månader sedan sist. Och häromdagen hittade han en chokladbit och började slicka på den direkt. Till slut var han alldeles brun i hela ansiktet, det såg så härligt ut.
    Åh, en liten chokladälskare!

Det har gått jättebra, den är så liten och smidig och fastnar aldrig. Jag tycker den är toppen!
    Jag var dock lite orolig efter alla knappar som gått sönder så jag ville kika efter hur den såg ut, ballongen var lite svart och sne, vad det berodde på vet jag inte men för att vara på säkra sidan så bytte vi efter 2 mån och 3 veckor. Så länge höll ju aldrig mic-key knapparna så det är ett bra betyg!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Coche skrev 2011-06-04 00:00:16 följande:
    Hej.
    Nu börjar det närma sig. Dagisstarten. Inte direkt i brådrasket, men vi har blivit tilldelad dagisplats till båda killarna så frågan är iallafall aktualiserad. Det väcker vissa nya frågor kring hur det ska fungera rent praktist.
    Visst är det några av er som har resurs till era barn på dagis? Kan inte ni berätta lite om hur det fungerar. Skriver ner några frågor som jag själv funderat på, men det finns kanske annat som jag också borde tänka på?
    - Hur ansökan gick till?
    - Hur stor resurstilldelning ni fick?
    - Har en resursperson som anställdes till dagiset för att ta hand om ert barn eller om en ur den befintliga personalen tar hand om ert barn och det istället anställdes extra generell personal?
    - Hur vet ni att resursen jobbar tillräckligt och rätt med ert barn?
    - Har det fungerat bra?

Tack på förhand,
    Caroline
    Nu är det säkerligen lite skillnad eftersom S också har autism och det kanske krävs lite annat av resursen. Men jag kan försöka svara på dina frågor ändå. 

Vi sökte själva resurspeng INNAN vi satte S på dagis. När vi blivit beviljade hel resurspeng så letade vi efter en förskola som la resurspengen på det enskilda barnet och inte på den totala verksamheten, först då fick S börja. 
    Nu har kommunen visserligen dragit in hela resurspengen igen men det är en annan historia. 

Det anställdes en personal specifikt till S, med tidigare erfarenhet. Och hon jobbar enbart med S. 

Jag tycker att kommunikation mellan förälder och resurs är A och O, vi pratar alltid en stund på morgonen och en stund på eftermiddagen när jag hämtar för att veta exakt vad som hänt under dagen. Utöver det har vi en kontaktbok där vi skriver ner viktiga saker som inte ska tas upp när S är i närheten, sen har vi telefonkontakt om det skulle vara något. Resursen följer alltid med till habiliteringen och går kurser tillsammans med oss så hon är väldigt involverad i S och hans behov. 

Det har fungerat ypperligt med S resurs, hon är verkligen en klippa! Men det är lika viktigt att cheferna på förskolan förstår behovet och att man har en god kommunikation med dem. Har man inte stödet därifrån tror jag att det är svårt för resursen att göra ett bra jobb.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Coche skrev 2011-06-13 21:35:41 följande:
    Skumboll: Tack för input. Varför har de tagit bort resursen nu? Det låter ju galet.
    Resursen är inte borttagen (S klarar sig inte ens en timme utan resursen), men kommunen har dragit in resurspengen så förskolan får bekosta det hela själva. Och varför de dragit in resurspengen är en gåta.... antagligen för att bekosta kommunpolitikernas löneförhöjningar. 
    Det är sjukt, vi har överklagat till kommunen men får se var och hur vi går vidare sen. Antagligen blir det en anmälan till skolinspektionen. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    060810 skrev 2011-06-13 22:33:42 följande:
    Det är lite blandat. Hon får äta så mycket hon vill och ibland sondar jag maten i knappen fast jag fått utskällning från sjukhuset för så fick man visst inte göra...
    Vissa dagar går det bra med maten, andra sämre... Det är de dåliga dagarna som jag önskar att vi hade sondmat att ta till, men ingen fattar nåt känns det som...
    Får se vad hon väger på sin 10 mån kontroll nu den 27:e.. ska bli spännande... sen ringer dietisten på torsdag o då ska hon få höra hur dåligt det är vissa dagar, medans andra dagar är bra.. 
    Varför skulle du inte få ge vanlig mat i knappen? Förvånad
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    060810 skrev 2011-06-14 12:28:14 följande:
    För att det kan fastna bitar. Men jag mixar o silar det så det finns inga klumpar o har gått bra alla gånger jag gjort det. Gör det när det finns tid o ork till det. Blir kanske 2 gånger i veckan i a f.
    Fastnar det något är det bara att ta ut knappen och skola igenom den!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Amelie av Paris skrev 2011-06-22 08:52:45 följande:
    Täcker ni över knappen på något sätt vid lek i sandlådan?Förutom med kläder? Vad händer om sand kommer in under knappen?
    Nix! Har en kompress runt knappen men hamnar det skit under den tvättar jag bara bort!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Vad roligt att det går framåt för flera av barnen!!

S äter lite via munnen, det gör han. Lite chips, knäckebröd, kakor, mjuk macka ibland. Däremot dricker han inte en droppe. Dietisten ringde häromdagen och vi pratade lite om hur allt är, men trots 5-6 mål mat + det han själv stoppar i sig så får han inte i sig tillräckligt... har tappat för mycket på kurvorna. Så vi får väl se vad vi behöver göra nu. 
    Han får fortfarande kräkanfall, sommaren har varit lugn men i våras fick han tre skov på raken och i förra veckan hade han ett. Under de perioderna kan vi ju inte ge någon mat över huvud taget och då rasar han ju = han kommer aldrig upp i den vikt han borde. Aja, den som lever får se.

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Nej, håller med om att applix smart verkligen inte är någon höjdarpump. Vi ger S vätska under nätterna och den är verkligen superkänslig, minsta lilla så larmar den. Ett evigt springande på nätterna. 

Coche:  Åh vad roligt att han gör så fina framsteg!! 
    Vi gjorde något liknande när S var 2 år, då hade han fortfarande nässond och den drog vi och sen fick han klara sig bäst han ville under svältkuren. För det var exakt det det var, han åt kanske en halv knäckebrödsskiva/smörgåsrån om dagen i 14 dagar.... gick ner över 2,5 kilo och det blev en akut inläggning på sjukhus efter det.

Nu äter han ju lite mer via munnen men han går ju inte upp i vikt så vi måste istället öka på mängden mat. Kräkattackerna duggar tätt nu och det bli inte mycket den lilla kroppen får behålla...
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Krickan79 skrev 2011-09-21 21:46:03 följande:
    Jo veck på slangen blir det ju lätt, men det har det inte varit nu. Tror som du skriver att slangen blir hård av att vara ute nu och larmar därför. Man vet ju när man har slangarna i kylskåp att de blir hårda, fast det är drygt 5 plus. Ikväll hade vi packat in både väska och slang och det larmade inte. Vi har compatGo, visste inte att det fanns någon annan?
    Tänkte på det, man kanske kan värma en vetekudde och lägga kring pump och slang så de håller sig varma? 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Long time no see! :) Här är allt som vanligt, S sondmatas fortfarande helt och hans kräkanfall är mer definierade nu och under den tiden får han bara vätskeersättning och mediciner. Minsta lilla mat triggar igång det ytterligare. Han har börjat prata, halleluja, men ligger flera år efter fortfarande. Har mer eller mindre fått bekräftat av hans neurolog att han har en utvecklingsstörning också, fast det är något jag misstänkt länge. Har precis sökt assistans til honom, hembesök av handläggare på FK i veckan så får vi se sen. Och just ja, S ska bli storebror i sommar. Samtidigt som man är glad är man inne på djupt vatten, det kan ju gå precis hur som helst!

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    trim skrev 2012-01-08 19:50:57 följande:
    Skumboll: Stort grattis till liten i magen! Kul med syskon, men såklart oroligt när man vet att det kan gå hur som helst. Vi har ju lillasyster o visst var det svårare att njuta av graviditeten när man var orolig, men den här gick jag 13 veckor längre o allt är normalt. Vet inte om ni har äldre syskon, men har ni inte det så kan jag meddela att åtta bebisar som äter och inte kräks är ungefär lika mycket jobb som en med dessa problem.. tycker jag i alla fall. Det blev som semester att få nummer två o det var först då jag verkligen förstod hur mycket jobb och kämpande det innebär att ha ett barn med kräk o ätproblem jämfört med ett "vanligt". Håller tummar för er att ni också får uppleva det! Lycka till!
    Tack!! Nej, vi har ju bara S och jag har ju ingen aning om hur ett "normalstört" barn är och hur mycket (eller kanske lite?) jobb det är. Jag vet inte om det är kräkningarna och sondmatningen som är mest jobbigt, det är nog hela paketet med autism, utvecklingsstörning, kräkningarna, sjukhus, knapp och sondmatning som gör mig orolig. Nåja, vi tar en dag i taget. Det blir säkert bra i slutändan.
    Adni skrev 2012-01-08 21:38:36 följande:
    STORT GRATTIS Skumboll till syskonet!!! Hoppas att det går bra med ansökningarna om assistans till S. Vad stora de blir, kul när de pratar och man faktiskt förstår vad de menar!
    Tack snälla du! Vi håller tummarna, handläggaren på FK verkar bra och det känns bra i magen. 
    Pratar gör han ju men jag vette tusan om jag förstår vad han menar! Det är iaf kul att det går framåt!
    bdmc skrev 2012-01-08 20:53:19 följande:
    Får ni vårdbidrag via FK för era knappbarn? nyfiken för er i vår närhet frågade om vi ansökt... (vilket vi inte har)
    Vårdbidrag ska ni absolut söka! Hade vi sökt tidigare är jag säker på att vi hade fått redan då, nu sökte vi när S hade fått lite andra diagnoser också (han var två år fyllda) och fick utan problem ett helt. Söka kan man alltid göra, det värsta som kan hända är att man får avslag!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Rose Bay Willow skrev 2012-01-09 11:52:40 följande:
    Grattis Skumboll, verkligen roligt att läsa!
    Tack tack tack!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Adni skrev 2012-02-18 10:06:06 följande:
    Igår fick vi höra att läkarens (på Hab) teori om varför E har lite svårare att springa och har stelhet i benen antagligen beror på cp-skada. Har varit inne på det spåret själv också men släppt det eftersom de aldrig såg någon hjärnblödning på ul i Uppsala men tydligen kan det vara lätt att missa. Får se om vi gör en magnetröntgen längre fram så vi ev. kan bekräfta det.
    Vi håller på att ta beslut just nu om E ska följa med sin åldersgrupp till 5-årsverksamhet till hösten eller stanna kvar ett år till på nuvarande förskola med -08orna. Ett argument för att stanna kvar där hon är nu är att hon motoriskt hänger med bättre men nu känns det som att hon lika gärna kan vara i sanma sits näsra år också, dvs. att hon motoriskt inte hänger med de som är ett år äldre. Matsutuationen är lite lugnare om hon stannar kvar också i och för sig men frågan är om de kan hitta tillräckligt bra utmaningar till henne om hon bara går med yngre barn. Kognitivt ligger hon ganska bra till och är inte direkt efter jämnåriga. Tycker att det är jättesvårt!!!
    Trist om hon har en cp-skada, samtisigt ganska skönt med en förklaring kanske. Om hon ligger bra till kognitivt och inte är efter på så vis kanske hon ändå har mer utbyte av jämåriga även fast hon halkar efter motoriskt? Tycker hon själv att det är jobbigt att hon inte hänger med motoriskt? Är det något en resurs kan kompensera på något vis? 

S har ju en utvecklingsstörning och är efter på alla plan så det har varit ett ganska enkelt val för oss, han får gå med 3-åringarna i höst när han fyller 5.
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!