Coche skrev 2011-06-04 00:00:16 följande:
Hej.
Nu börjar det närma sig. Dagisstarten. Inte direkt i brådrasket, men vi har blivit tilldelad dagisplats till båda killarna så frågan är iallafall aktualiserad. Det väcker vissa nya frågor kring hur det ska fungera rent praktist.
Visst är det några av er som har resurs till era barn på dagis? Kan inte ni berätta lite om hur det fungerar. Skriver ner några frågor som jag själv funderat på, men det finns kanske annat som jag också borde tänka på?
- Hur ansökan gick till?
- Hur stor resurstilldelning ni fick?
- Har en resursperson som anställdes till dagiset för att ta hand om ert barn eller om en ur den befintliga personalen tar hand om ert barn och det istället anställdes extra generell personal?
- Hur vet ni att resursen jobbar tillräckligt och rätt med ert barn?
- Har det fungerat bra?
Tack på förhand,
Caroline
Nu är det säkerligen lite skillnad eftersom S också har autism och det kanske krävs lite annat av resursen. Men jag kan försöka svara på dina frågor ändå.
Vi sökte själva resurspeng INNAN vi satte S på dagis. När vi blivit beviljade hel resurspeng så letade vi efter en förskola som la resurspengen på det enskilda barnet och inte på den totala verksamheten, först då fick S börja.
Nu har kommunen visserligen dragit in hela resurspengen igen men det är en annan historia.
Det anställdes en personal specifikt till S, med tidigare erfarenhet. Och hon jobbar enbart med S.
Jag tycker att kommunikation mellan förälder och resurs är A och O, vi pratar alltid en stund på morgonen och en stund på eftermiddagen när jag hämtar för att veta exakt vad som hänt under dagen. Utöver det har vi en kontaktbok där vi skriver ner viktiga saker som inte ska tas upp när S är i närheten, sen har vi telefonkontakt om det skulle vara något. Resursen följer alltid med till habiliteringen och går kurser tillsammans med oss så hon är väldigt involverad i S och hans behov.
Det har fungerat ypperligt med S resurs, hon är verkligen en klippa! Men det är lika viktigt att cheferna på förskolan förstår behovet och att man har en god kommunikation med dem. Har man inte stödet därifrån tror jag att det är svårt för resursen att göra ett bra jobb.