Coche skrev 2012-01-04 23:05:42 följande:
God Fortsättning till er Alla! Adni, jag hoppas verkligen att 2012 blir året då E ska slippa kräkas mera. Jag vet ju att ni jobbat jättelänge med både kräkningar och matning och kanske kan mest av oss alla här, men har ni någon gång tagit bort en större del av sondmatningen för att se hur hon reagerar? Dvs om det påverkar hennes aptit eller minskar kräkningarna? G hade ju inte lika mycket krökningar som E har haft, men hans försvann helt när vi tog bort ca 25% av sondmatningen.
Var det minskningen av mängden mat per måltid som gjorde att han slutade kräkas? För vi har testat att ge henne mindre mängd mat i magen men det har inte spelat någon roll om det är 60 ml eller 180 ml per mål vi ger hon kräks ändå lika mycket. Ibland behåller hon ett mål men ofta kommer det upp och det finns inget mönster i det. Hon ligger precis så att hon går upp bra i vikt, minskar vi maten så går hon ner. Vi har haft kortare perioder med väldigt lite mat för att se om hon blir mer intresserad av vanlig mat men det som hänt är att hon blivit arg och orkeslös.
Vi har ju också tidigare gett henne mat i tunntarmen och då har vi ju inte belastat magsäcken så mycket men hon kräktes ändå.
Det är som om hon upplever mat i magen som obehagligt, och kräkningarna har blivit ett beteende. Men det är mina teorier.
Nu på vintern med små förkylningar är ju värst. På sommaren minskar kräknimgarna och det kan till och med inträffa någon kräkfri dag!
Nu har vi kommit in på Hab mer ordentligt och i slutet av månaden blir det nätverksmöte där de flesta som jobbar med E (inkl. förskolan) ska vara med. Hoppas att något bra kan komma av att alla slår sina kloka huvuden ihop!