• Adni

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

060810 skrev 2011-09-16 20:17:45 följande:
    Nämen heja E!! :)

Ja jag reagerar med på den meningen. Jonalie äter ju bättre än E, men hon klarar sig inte utan knappen. Vissa dagar äter hon bättre andra sämre. Nu har det varit dåligt i 2 veckor (jävligt dåligt) men nu har det börjat vända lite igen. Idag åt hon ½ burk med 5 mån mat. :)  Flaskan funkar rätt bra, men inte alltid hon tar den heller.
    Hon har ju en ätstörning och mat ska vara roligt och lekas fram att vilja äta.
    Ni ska bara se de olika matdanser som jag presterar här hemma! Hon skrattar som bara den och då kanske man kan få stoppa in en sked! :p

Känner en sån oro inför allt som har med dagis att göra! Litar på personalen men jag tror inte de kommer hinna med allt. Det är knappt så jag gör det alltid, att hinna med något annat än Jonalie då alltså...

Hoppas det kommer gå bra. Hennes första dag ska hon äta frukost på dagis och så kör vi några dagar och ser hur det funkar. Då ska hon först ha välling hemma för att inte vara jättehungrig när hon kommer dit.. men jag ser hellre att hon är hungrig när hon kommer dit så hon förhoppningsvis kan trycka i sig något där... 
    Jag skulle tro att om det krånglar med J så kommer personalen lägga tid på henne, så det blir nog övriga barn som blir lidande. De kommer att märka ganska snart om de kan hantera det eller om det behövs förstärkning! Håller tummarna för att det ska gå bra!
    Rose Bay Willow skrev 2011-09-17 15:47:32 följande:
    Wow Adni - Grattis till frukosten! Skriver mer snart. Är inlagd i Lund, jag själv. Men det ska ordna sig!! 
    Kramar! 
    Tack. Krya på dig och hoppas att du snart är på benen igen!
  • Adni
    Krickan79 skrev 2011-09-19 22:06:08 följande:
    Ni med konternuelig matning. Hur gör ni om ni är ute nu när det börjar bli kallare? Finns det några rekommendationer?
    Vi hade det när E var liten och det var ett elände... Slangen blev snabbt för kall och pumpen bara larmade för att den blev för stel för att pumpa fram maten. Bytte pump från CompatGo till Nutricia flowcare och de aggregaten fungerade lite bättre. Vi var nästan aldrig ute längre stunder än 30 minuter när det var kallare än -5. Som tur var hade E en eller två timmars paus under dagen och då kunde man nyttja den tiden till att gå ut. Gick även bra om hon satt i vagnen och man bäddade in pumpen och mat i åkpåsen.
    Fast vid närmare eftertanke så var vi nog mest inne ändå på grund av att hon kräktes stup i kvarten så det var aldrig ens någon idé att ta sig någonstans.
  • Adni
    Krickan79 skrev 2011-09-20 21:52:53 följande:
    Tack för svar. Ja det är ju kräk hit och dit med, men vår L sover bäst ute, så det känns inte kul. Det larmar hela tiden nu, fast det bara är strax under 10 grader på kvällskvisten. Känns som om man blir snuvad på den enda gång man känner sig lite fri
    Men det borde inte vara temperaturen som gör att det larmar nu när det inte är minusgrader. Vad har ni för pump?
    Jag har faktiskt frågat varför de inte har pumpar för vårt klimat men det hade de inget bra svar på. Antar att de tror att alla med pumpmatning håller sig inne under vintersäsongen (i alla fall under matning)...

Det är ju väldigt lätt att det blir veck på slangen när de ligger nerbäddade och rör lite på sig. Det är inte det som larmat?
  • Adni
    Coche skrev 2011-09-22 09:21:09 följande:
    Hej.

Ett tag sedan senaste uppdatering. Kul att läsa att det går bra för många av er.

Apropå pumpar så har vi aldrig haft kontinuerlig matning så jag har inga erfarenheter vid pumpning länge i minusgrader. Min uppfattning är ändå att vår matpump Applix från Kabi är mindre bra. Så använd inte den om någon erbjuder er ett byta. Fungerar bara med mycket lättflytande vätskor och stor skillnad mellan olika exemplar har gjort att vi bytt ut den massor av gånger.

Annars tänkte jag berätta att vi, eller snarare min man och lilla G, gör framsteg där hemma. För lite drygt en vecka sedan började vi dra ner på hans sondmatning för att se om det skulle ge någon effekt på intresset för mat och framförallt om han skulle börja svälja lite. Sommaren har varit fin, han har börjat visa viss lust till mat, men inte börjat svälja. Mat stoppades in i munnen, åkte runt, åkte ut. Inte vid varje måltid men om vi hade tur ungefär en gång om dagen. Dessutom började han dricka små mängder vatten mer regelbundet under sommaren. Om någon gång så kändes det rätt att testa nu med en hungerprovokation.

Från dag 1 med mindre mat slutade han kräkas. Helt underbart skönt har det varit. De första 4 dagarna gick han ner 200 gram, sen stog det still i 4 dagar, i morgon ska vi in och väga igen. Sondningen har trappats ner och nu är vi nere på ca 200 mL/dygn (från ung 750 mL tidigare kommer inte ihåg vad det motsvarar i kalorier). Utöver det får han ca 120 mL extra vatten per dag i sonden. G har börjat stoppa in mat vid varje måltid och sväljer en del och det blir lite bättre för varje dag. Han dricker en del minimax, men hellre vatten. Igår åt han en halv drömyoggi och en halv smoothie från Ella's kitchen, några russin, lite smörgåsrån och så sög han i sig smör från smörkniven. Han är långt i från att försörja sig själv, och det syns på ansiktet att han har det lite tufft, han är lite mörkare runt ögonen än normalt. Men han är på gång! Han har börjat bli riktigt grinig nu när det gått en vecka in i försöket. Får långa gråtattacker och visar ofta ilska på ett sätt vi inte känner igen. Samtidigt så har han pigg och stark och leker hela tiden, inga koncentrationsproblem ser vi heller så bedömningen är att han klarar den här utmaningen bra och vi fortsätter så länge han inte visar tecken på uttorkning eller förlorar för mycket i vikt. Det är sagt att vid 5% viktförlust så slutar vi minska på maten och vid max 10% viktförlust så ökar vi sondningen igen. Blir han hängig och tappar leklusten så ökar vi också.

Det är en tuff utmaning han har fått, men för oss känns det här helt rätt och bra. Har någon annan här provat liknande taktik?

(G är nu 1,5 år korrigerat och slutade helt äta när han var 2 månader korrigerat. Knapp har han haft sedan han var 3 månader korrigerat. Han har aldrig ätit ett helt mål mat och har haft stora problem med kaskadkräkningar och får ofta och lätt luftvägsinfektioner. Har haft diagnosen svår BPD)
    Hoppas att det fortsätter att gå bra för er! Vi håller tummarna!!!
    Krickan79 skrev 2011-09-21 21:46:03 följande:
    Jo veck på slangen blir det ju lätt, men det har det inte varit nu. Tror som du skriver att slangen blir hård av att vara ute nu och larmar därför. Man vet ju när man har slangarna i kylskåp att de blir hårda, fast det är drygt 5 plus. Ikväll hade vi packat in både väska och slang och det larmade inte. Vi har compatGo, visste inte att det fanns någon annan?
    Vårt landsting hade också upphandlat CompatGo men när den bara krånglade för oss så bestämde sig vår dietist för att testa något annat. Vi fick flowcare Infinity direkt från Nutricia istället (dietisten står som beställare), och vi upplever att den har fungerat bättre. I och för sig så har vi inte testat den så mycket utomhus när det var kallare för hon fick den i samma veva som vi ändrade till pumpmatning bara på nätterna. Men jag har för mig att den fungerade lite bättre i kallt än CompatGo.
    Här kommer en länk! nutricia.se/pump/

Men som Skumboll skriver så funkar det ju att ha en vetekudde runt pumpen och bädda in allt. Men det är fortfarande otroligt opraktiskt om man inte har barnet i vagnen.
  • Adni

Fantastiskt Queen!

Ni får komma upp hit och ha kurs för oss och Ellen!

• Adni
    Rose Bay Willow skrev 2011-10-15 20:42:12 följande:
    Om en timme ryker den! Känns märkligt, lite läskigt och alldeles underbart!!!

Wow!!! Heja C!!! Spännande, läskigt, underbart!
  • Adni
    Rose Bay Willow skrev 2011-10-24 13:37:44 följande:
    Tack Adni!! Ja, det gick snabbt!
    Och det har inte varit några som helst problem med vare sig ätande, ärret eller annat! Han har to.m blivit torr och nästan helt blöjfri. Han tog ett språng nu! Och han är så stolt att kunna visa upp sin tjocka mage med bara ett litet plåster nu. Igår hos farmor och farfar. Jag r så otroligt glad, lättad och tacksam mot livet och tillvaron.
    Hur går det med lilla E? Har ni en bra höst
    Hahaha, en bra höst vet jag inte riktigt om det finns! Nu har Ellens snuva gett med sig och hon behåller något knappmål om dagen i alla fall! Ett tag var det helt hopplöst, hon kräktes hela tiden. Det är då det ändå är ganska bra att hon har sin jejunostomi så att vi kan ge henne mat i tarmen så hon får behålla någonting.

Annars går det ok i alla fall. Hon äter gärna några Cornflakes eller "stjärnchips" ibland och det är ju glädjande.  Plus att hon nästan varje morgon äter ca 1 dl naturell yoghurt till frukost på förskolan! Det som är mindre bra är att hon inte längre vill sitta med vid matbordet vid de övriga måltiderna, vare sig hemma eller på förskolan.

Det blöjfria livet börjar rätta till sig nu och hon kommer allt som oftast hem i samma kläder som vi skickade iväg henne i, så det finns ju hopp!

Idag var E till Öron och det var som jag trodde, hon hör dåligt igen... Hon fick ju rör i ena örat tidigare i år men det hade stötts bort nu, och tyvärr såg de att det var tjock vätska igen bakom bägge trumhinnorna. Ska skickas remiss nu till operation... Suck och pust. Det blir hennes 5:e sövning i sådant fall.

Men jag är fortfarande helt förstummad över C! Vad roligt för honom och vad nöjd han måste känna sig. Ni superföräldrar ska man inte heller glömma. Grattis!
    En dag blir det vår tur också. Vi firade E:s 4-årsdag förra veckan, men jag lägger ribban lågt och har som mål att hon ska ha blivit av med jejunostomin innan nästa födelsedag!

KRAM från oss!
  • Adni
    Tiger201008 skrev 2011-10-24 20:49:40 följande:
    Hej jag har en son som är 1 år som sväljer fel o fpr ner maten i lungorna. Han har fått en PEG på magen nu o det funkar bra, han kräks varje dag o vid nästan varje mål fast inte jätte mycket men det e jobbigt att alltid byta kläder. Det jobbiga nu när han blir lite äldre o medveten e att han blir ledsen när vi andra i familjen äter o han blir ledsen, så frustrerande att inte få ge han någon mat:( hoppas att han växer till sig o kam börja äta.
    Har du kräkpåsar? Detta fantastiska tips från Trim som gjorde hela vårt liv en aning lättare! Om inte så be BVC beställa åt er! Då kan man ju fånga upp kräket i bästa fall och kan spara lite på tvätten. Ska det växa bort när han blir större? Jag håller tummarna!
    060810 skrev 2011-10-24 22:03:34 följande:
    Jag är så arg på förskolan!! De ger inte Jonalie den mat hon ska ha (sin gröt + passerad kost) utan de stoppar i henne vad de andra barnen äter!! :( det betyder bitar!! De säger att hon äter men jag ser hemma att något inte står rätt till när hon matvägrar hemma sen. Bitar funkar inte hemma heller. Inte flaska. :( blir så ledsen!! Sen säger neo och dietisten att hon inte ska få nåt i knappen mer än nattetid för att hon lär sig att hon inte behöver äta för hon blir ju mätt ändå. Det känns så tröstlöst detta eviga kämpande och klagande. :( vill bara bort från allt!!! De säger att barn har ju perioder då de äter sämre eller inte alls och då sondar man ju inte. Nä, men hon har en ÄTSTÖRNING!!hon äter när hon vill och ska väl inte behöva svälta bara för att de vill stressa bort knappen!! Blir knäpp på allt!!! :(

Dagis säger att de inte har TID att ge henne den mat hon ska ha så de ger henne den andra maten. Behöver jag säga att jag är förbannad och ledsen?? :( de diskriminerar henne och ser inte till hennes behov!! Ska göra en anmälan till skolinspektionen imorgon.

Allt känns bara piss idag!! :(
    Man får vara arg och ledsen! Speciellt när man känner att ens barn inte får det de förtjänar. Har du testat att bara ge mat på natten i knappen? Blir hon hängig och orkeslös på dagen då eller går det bra? Jag tycker att du ska förklara dig oro för dietisten så att ni kan prata igenom allt och försöka lägga upp en plan som fungerar för alla.

Att dagis inte har tid är ju hemskt! Får man ens säga så är min tanke. De måste väl ta sig tid då! Om du märker att det inte fungerar så måste de ju lyssna. Äter hon ändå bra varje dag där eller är det bara lite som de får truga i henne? Ellen har alltid ätit mycket bättre borta än hemma, är det kanske lika för J?

Jobbigt är det i alla fall när man känner att man bara blir motarbetad! Kämpa på!!! Vi finns här bakom datorerna och hejar på er!
  • Adni
    Rose Bay Willow skrev 2011-11-20 22:23:17 följande:
    Fem veckor utan knapp, och C har varit förkyld och hemma från dagis i 3 av dem. Hade gått ner 750 gram men nu upp 100 igen. Han får hur mycket glass och Drömyoggi han vill. Och choklad! ;)

Ärret börjar skrumpna ihop mer och mer, hoppas det bara ska bli en pyttegrop till sist.

Om knappt 2 månader fyller han 4! Kan någon berätta vart åren tagit vägen?

Hur har ni det annars i tråden? Adni? Klara? Coche? Skumboll?

Saknar er som var med från början, men jätteskoj med nya och små framsteg.

Hej hej

Datorn här hemma har börjat krångla som tusan så besöken ute på nätet är något begränsade för tillfället.

Här har vi precis ökat på E:s matmängd i knappen på dagtid så vi ska slippa koppla på matpumpen på natten. Men det går inte så lysande direkt... Idag får hon lite i jejunostomin ändå för hon kräks upp mer än hälften av det vi ger henne så hon orkar inte annars. Hon har börjat gå ner lite i vikt men dietisten tyckte ändå att vi skulle testa och se hur det går. Vi får väl se. Hade det inte varit för kräkningarna så skulle det ju vara hur bra och skönt som helst. Fattar inte att hon inte kan sluta kräkas... Blir galen!

Det är väl helt enkelt fel årstid för oss just nu med förkylningar osv. Längtar till sommaren.

E har fått nya rör i öronen nu så hör och häpna; hon HÖR!!! Fantastiskt!

Tycker att det är så roligt att höra att det går så bra för C! Längtar efter när vi är i samma sits. Siktar på att ha E knapp- och kräkfri till tonåren!
  • Adni
    060810 skrev 2011-12-10 22:45:53 följande:
    Adni: det kommer det kommer. Men förstår att det är jobbigt särskilt med kräkningarna. Har hon både knapp och sån jejustomi (jag kan inte stava till det)?

Här går det väl så där. Äter bra på dagis enligt dem, hemma funkar flaskan men mat, näää det ska vi inte ha... om det nu inte är hjortkorv som hon fick smaka på julbordet vi var på, det gillade hon visst (åt 1 liten skiva) och lax. :)

Så jag är rätt glad över hur det är just nu. Ja förutom att hon är sjuk då, det hade vi ju kunnat slippa... Hade ett 5 timmar långt kruppanfall i natt och det låter som det snart är dags igen för ett nytt... Trött är bara förnamnet på vad jag är... 

Jo, hon har både och. Fick knapp först i förhoppning att det skulle bli bättre med kräkningarna när nässonden försvann och inte längre satt och retade i svalget men så blev det ju inte. Hon gick inte upp i vikt alls, kräktes bara allt, så då fick hon jejunostomin. Fick ett tag all mat in i tunntarmen men nu är vi över med maten i knappen istället. Går sådär...
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!