• plupp06

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

omstart skrev 2010-06-09 09:36:46 följande:
    Hade chefsläkaren på KS vid insättning. Fick leka barnmorska själv och styra ul-apparaten. Tur man varit ned några gånger och kan det där
    Han sa att om det varit vanlig ivf så hade de tinat det sista embryot oxå och satt tillbax båda om båda överlevt, men eftersom det är ÄD så anses risken för komplikationer alltför stor med att sätta tillbax två. Enligt dom. Så det är ingen idé att tjata till sig två där iaf...
    Inte varje dag man får leka barnmorska och styra UL apparaten Förvånad  hoppas du inte behöver göra det något mer framöver nu bara, eller jo kanske vid ett syskonförsök på frysisen!

Fick du någon förklaring till vad dessa komplikationer skulle kunna bestå av?
  • plupp06

Jaha, nu var man hemkommen från BB. Tänkte bara meddela att vår lilla prins anlände i torsdags kväll! Är fortfarande så omtumlad och överlycklig att han äntligen är här hos oss. Tårarna bara forsar när jag tänker på han. Nyper mig i benet titt som tätt bara för att bekräfta att jag inte drömmer.

Förlossningen gick över förväntan. Fick värkar i onsdags kväll och vid lunchtid på torsdag så kände jag mig orolig och åkte in. På förlossningen fick vi beskedet att jag "bara" var latensfasen och åk hem och vila...men jag kände mig så orolig i kroppen och vägrade,  personalen insåg att jag vägrade åka hem så vi fick ta in på special BB och fick där ett familjerum som jag skulle fortsätta vila under latensfasen.

I detta rum låg jag med värkar, sambo sprang med vetekudden och värmde och jag andades enligt profylax och dyktekniken. Enligt alla böcker jag malt igenom så skulle latensfasen vara ganska smärfri, men jag upplevde det som lite väl ont för att vara latensfas så blev nu riktigt nervös inför vad som komma skulle. Sa till sambon att jag minsann skulle ta epidural när jag var tillräckligt öppen, i samma veva så gick vattnet och en barnmoska kom in och tog ett CTG, sa att det såg bra ut och att jag skulle fortsätta vila. Men mitt i detta så fick jag känslan av att göra nr 2 och krävde att CTG skulle kopplas bort så jag kunde gå på toa. Barnmoskan vägrade och jag blev riktigt förbannan och sa att nu jäklar tar du bort dosorna på magen för jag tänker inte ligga här och skita i sängen fattar du v'äl. Då måste jag underöska dig först sa BM och typ 1 sekunder senade så tittar hon på mig och säger att ska föda NU!!! I fullo fart rullades jag till förlosningen och strax därefter kom underverket. Inte i min vildaste fantasi trodde jag att jag skulle föda barn med smärtlindring enbart bestående av 2 alvedon...

Kram från världens lyckligaste

• plupp06
    leia83 skrev 2010-06-22 18:20:19 följande:
    Här är en som har bestämt sig för att starta äggdonation i riga. Vi ska på ett första besök d 23 juli. Fick domen för några dagar sedan att mina ägg är totalt odugliga. Men dom hoppas att min livmoder kan ta emot i alla fall ett donerat ägg. Nu är man livrädd att inte det ska funka heller. vad fan gör man då? Ni  som gör äggdonation, vad har ni för diagnos? varför kan ni inte få biologiska barn? Vad har man egentligen för chanser om man får ett ägg från en fertil kvinna?
    Vi har kämpat i 5 år och känner att krafterna börjar tryta nu. Vill gärna ha kontakt med andra kvinnor i samma situation.
    Mina ägg är oxå totalt odugliga eller snarare obefintliga till antalet trots att jag inte ens passerat 30 års strecket ännu.  Jag var livrädd att inte äggdonation skulle fungera för oss men det gjorde det, sitter just nu med min lilla 13 dagar gamla guldklimp i famnen. Vet inte hur statistiken ser ut att det lyckas, är många faktorer som spelar in och alla kliniker för statisik på olika sätt. Jag hade turen att lyckas på första försöket, men man säger att efter 3 försök är chansen stor att man lyckats bli gravid.
  • plupp06

Omstart: NEJ vad ledsen jag blir, vad orättvist allt ska vara.

• plupp06
    Bettina skrev 2010-07-02 23:01:33 följande:
    Crijo, vi har 1 kille i magen Glad
    I dag är det 100 dagar kvar till BF.
    Tänk vad tiden går fort.

Har gått på profylaxkurs nu i dagarna. Spännande och intressant.
    Någon annan som har erfarenhet av detta??

Kram
    100 dagar kommer gå i raketfart kan jag lova

Jag gick profylaxkurs och tyckte det var väl värt pengarna. Vid förlossningen tänkte jag på att andas lugnt och inte få panik, gick ju jättebra då jag aldrig iupplevde värkarna som sarka eller outhärdliga. Kan även tipsa om något som kallas dykmetoden!
  • plupp06
    Bettina skrev 2010-07-06 22:37:14 följande:
    Loisan, japp min man åt extra zink och evitamin. Köpte på apoteket eller hälsokosten.
    Kram
    Min gubbe åt Zink och omega 3. Innan "kuren" hade han många spermier med mångga av dem hade dålig rörlighet. Efter min lilla vitaminkur så hade han ännu mer i antal och stor andel som rörde sig framåt. Om det var en tillfällighet vet jag inte.
  • plupp06

Grattis både rödluvan och ZXZX till era små mirakel. Förstår hur lyckliga ni måste vara! Min lilla kille är nu 6 veckor, tycler tiden går så fort.

• plupp06
    Hinos skrev 2010-10-25 12:32:43 följande:
    Jag har hört att i Finland och Lettland får de ca 5000 kr om de donerar. I Sverige får du nästan inget, det är väl som att lämna blod.
    Det är kul att det är många som är på gång, vi har ju frysta embryo och hoppas de överlever!
    I sverige får donatorerna 4000 kr.

Lycka till nu Hinos med erat syskonförsök!
  • plupp06

Ni som ska till Åbo, har de någon akupunktör där?

Julia Romare:härligt me lyxsvit, men du vet väl att du inte får basta efter återföringen.

• plupp06
    Julia Romare skrev 2010-10-26 08:37:25 följande:
    det finns väl inte ett hotell i Finland som inte har bastu?
    Vet inget om akupunktur men det står inget om det på AVA:s prislistor?
    Fniss fniss det kanske är så att det inte finns hotell utan bastu

Har mailat kliniken precis och frågat om de har någon akupunktör, återkommer med svar!
  • plupp06
    Hinos skrev 2010-10-26 09:59:08 följande:
    Jag fick akupunktur förra gången men den doktorn har semester nu när vi ska dit igen... trist!!
    Jag fick svar nu från kliniken där de skriver att de inte erbjuder akupunktur, vad konstigt att du kunde få behandling.
  • plupp06

Grattis Hinos! Skönt att bebisarna inte var så små, 3070 gram är ju stort för vecka 34

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3