• ZXC

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

Va tråkigt Crio! {#lang_emotions_cry}
    Många tröstkramar från mig!!!!
    ZXZX

• ZXC

Crio, du var jätteduktig! Försök fortsätta om du pallar! Jag är också övertygad om att akupunkturen är en bidragande orsak till att jag blev gravid!

Kram
    ZXZX

• ZXC

Grattis Omstarts-Kramiiis till den fina äggskörden! {#lang_emotions_flower}

• ZXC

Lycka till idag Omstart! {#lang_emotions_flower}

Liselott, hoppas det går vägen nu!

Låla, jag nämnde det en gång för min gyn, och han tyckte att vadå, det är ofta som patienterna blöder när de är på undersökning. Det störde honom absolut inget alls!

Kram
    ZXZX

• ZXC
    omstart skrev 2010-05-03 19:49:50 följande:
    börjar få ont i korsryggen... som alltid innan mens, fasen nu blir jag ju orolig ju jag som varit så glad hittils! på er alla!
    Båda gångerna jag plussat har jag haft starka mens-känningar och just tyngdkänslor i livmodern som du skrev tidigare! Jag vet att Progesteronet och östrogenet kan ge symptom som är väldigt lika graviditetsymptom, men jag hoppas och tror faktiskt att du är gravid nu!!! {#lang_emotions_laughing}
    Håller tummarna!!!
    Kram
    ZXZX
  • ZXC
    omstart skrev 2010-05-05 11:30:54 följande:
    mår illa! blääääääääääääää behöver pepp pepp pepp, ångestdag idag! kram kram kram
    Men söta du, det är ju bra om du mår illa!!!
    För tyvärr så gör ju många gravida det. Smällar man får ta så att säga...
    Alla dina symptom hittills låter lovande tycker jag!!!

Jag mådde inte alls illa av alla medicinerna, men däremot när jag plussat...
    Alla verkar ju känna olika, men för mig gjorde alla hormoner mest att min stubin blev ganska kort... Stackars maken! Jag ansträngde mig verkligen för att inte vara dum, men jag hann inte med ibland då jag blev så irriterad på en millidels sekund...

Pigglet mår nog bra tror jag, h*n sparkar och står i i alla fall! Och magen växer så det knakar. Jag satsar på "Barbamamma 2010" nu i sommar. Tror jag ska uppnå stadiet när man kan använda magen som ett bord inom ett par månader!

Kram
    ZXZX
  • ZXC

Puh Inkan va skönt! Det låter som en en riktig starking, så det ska nog gå vägen!!!

Kram
    ZXZX

• ZXC
    nilisen skrev 2010-05-18 09:12:13 följande:
    Hej tjejer! Har levt som i ett vakum de sista veckorna efter ett dåligt kub-resultat. Ska idag göra fostervattensprov och är jättenervös över vad som komma skall. Kommer nu ta det lugnt ett antal dagar och har då tid att läsa ikapp här i tråden så jag återkommer! Kram på er alla
    Lycka till Nilisen! Det går säkert bra!
    Styrkekramar
    ZXZX
  • ZXC
    LoLiNi skrev 2010-05-28 13:46:24 följande:
    Tack tjejer! Det betyder jättemycket att jag har ert stöd och era goda råd. Jag ska vila hela helgen och hoppas på det bästa, men det som oroar mig mest är inte själva blödningen för den har avstannat för tillfället, utan det är att jag kände mig "mensig" för att använda omstart/kramiiis terminologi! :) Just nu har jag som en dov smärta i övre delen av magen, typ i höjd med livmodern! Är nog fortfarande lite "panick-stricken" för jag kan inte placera den typen av smärta. Dvs jag vet inte om det är samma smärta jag kände vid missfallet. Men missförstå mig rätt - jag VET att något fäste och har varit gravid åtminstone fram till igår. Jag hoppas på att det är ett embryo som tappat taget "bara"! Jag ska hänga mig fast i den tanken tills jag kan testa på måndag. Då ska jag också göra APC-resistens testet och kanske är det svaret på allt! Kramar tillbaka Låla
    Jag har skrivit det förr och kan göra det igen! De gånger jag plussat så har jag känt det precis som om jag skulle få mens ett par dagar innan testdag. Någon slag "tyngd" i livmodern och annan lukt från underlivet, precis som innan mens liksom.
    Så för mig var det bra med sådana känslor och det kan vara det för dig också Låla!!! Som du skriver kan det vara det ena embryot som släppte och därför kom blödningen.
    Vila fint nu så håller vi tummarna!

Kram
    ZXZX
  • ZXC

Nilisen, så skönt att du fått bra svar på snabbanalysen! Jag håller tummarna för att allt ska vara ok även på "stora" analysen och resten av proverna! Jag tycker det pekar åt det hållet, även om du inte vet till 100% än. Jag känner sådant medlidande med dig och hoppas att du snart får släppa det här och bara vara glad över din graviditet!

Kram
    ZXZX

• ZXC

Bette, det är klart de flesta vill precis som du skriver, att ha mor- och farföräldrar kvar i livet etc, men det är dock inte alltid man får som man vill!... Faktiskt...
    Såklart får man också tycka precis vad man vill, men jag tycker man ska vara lite försiktig med att basunera ut det så att man inte trampar folk på tårna. Det känns för mig ganska onödigt med synpunkter som inte för själva ämnet vidare utan bara gör folk arga och ledsna.

Nu kommer det ju aldrig att blir så eftersom du redan fått din efterlängtade son, annars så skulle jag gärna velat höra vad du tyckte om du hamnat i samma situation som många av oss här. Situationer som troligen inte är våra förstahandsval, men som är som de är av helt skilda orsaker. Och det går inte att vrida klockan tillbaka...

Personligen vill jag uttrycka mig mer positivt och citera min favorit-calypsonian The Mighty Sparrow som sjöng "Age is Just a Number". Jag hade klasskompisar som blev "kärringar" redan före 17, medan andra blommade långt senare, och några kanske fortfarande har sin bästa del av livet kvar! Det kan man ju inte veta med bestämdhet förräns hela livet är levt! F.ö. tror jag att alla vi som hänger här blommar just nu så det står härliga till! {#emotions_dlg.flower}

Ju äldre jag blir, ju mer sällan tycker jag att livet antingen är svart eller vitt, det mesta är faktiskt nyanser i en gråskala.
    Ju äldre jag blir ju mindre tvärsäkert uttalar jag mina åsikter, för jag har aldrig alla fakta som styr andra personers val. Och i och med att jag inte har samma bakgrund så gör jag inte heller inte samma val som andra gör, men inte desto mindre försöker jag förstå och respektera andras val även om jag inte skulle gjort så själv!

Dessutom tror jag småbarn kanske håller oss "åldriga morsor" unga längre än andra jämnåriga! Bättre att acceptera situationen och göra det bästa av den, annars kommer man ingenstans!

Jag hade bestämt mig för att hålla truten, men kunde inte låta bli att skriva detta...
    Nu uppmanar och hoppas jag att du Bette, jag själv och alla andra här ska tänka efter före så att vi undviker att trampa varandra på tårna i fortsättningen!

Många kramar
    ZXZX

• ZXC
    villsågärna38 skrev 2010-06-16 13:35:30 följande:
    Tack vännen Går väl sådär. Värsta ruvarnojan. Idag har jag mensvärk (känns inte som molvärk när man är gravid) och dålig i magen, precis som jag blir när jag ska ha mens så jag kämpar för att hålla hoppet uppe. Hur är det med dig? Kramar
    Det bådar gott, så har jag känt när jag plussat!!!
    Håller tummarna!
    Kram
    ZXZX
  • ZXC

Leia, det är väldigt olika hur många försök som behövs. Jag vill inte skrämma dig, men jag lyckades på mitt 5:e... 2 färsk- och 3 frysförsök har jag gjort på AVA-kliniken i Tammerfors, Finland. Tror dock många lyckas snabbare än så! Och 150' borde räcka till 3 försök och om ni kanske kan lägga till lite löpande av er lön så räcker det säkert t 5 försök också! Jag tror jag lagt runt 200' på mina, men har inte räknat efter ordentligt. Det tog ungefär 1,5 år för mig att lyckas då jag gjorde några lite längre pauser för att "hinna med" mentalt samt göra behandlingar med akupunktur inför mitt sista försök.

Lycka till!
    ZXZX

• ZXC
    Nidra skrev 2010-07-17 13:08:24 följande:
    Inkan, har du testat idag? Håller tummarna!

För mig känns det bara deppigt idag. Känner mig tom och helt ogravid. Rynkar på näsan Funderar på att testa med morgonurinen imorgon. Vet ni om man kan kissa i en burk och spara urinen för test senare? Tänkte testa på eftermiddagen eftersom vi ska få besök på dagen. Jag vill inte riskera att sitta och grina/deppa när vi får besök. Det borde väl gå?
    Tror faktiskt inte det är nödvändigt att använda morgonurin, utan du kan kissa på stickan när som helst! Det som är viktigt är att du inte druckit en massa så att urinen blir utspädd precis innan du testar. Men om du väntar tills du blir "naturligt" kissnödig ska det funka!
    Lycka till, jag håller tummarna för ett positivt test!
    Kram
    ZXZX
  • ZXC

Jag ändrar om mig på listan jag med!

VÄNTAR :
     {#lang_emotions_cheers}
    Hoppaslina 43 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET+ 1ÄD. 2:a försöket på Island i juni
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75 34 år: 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga. negativt.
    Nidra: FET preliminärt v 14 2010 på Elite
    Tytte 46 år, ÄD Barcelona i mars. 
    milou67, 43 år tidigare 6 ivf + 3 avbutna försök. varav 3 Danmark. Äd EGV Riga.
    Bengalen, 36 år: Tidigare 7 IVF:er och 1 ÄD på AVA i Riga, väntar på FET

PÅ GÅNG : {#lang_emotions_laughing}
    Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA kliniken
    Esther123: 1:a ÄD, AVA Riga, ET ca 14/12.
    Nasta: FET varen 2010
    Kramiiis: 29 år, 2 insem, 2 pergo, 5 IVF. 1 ÄD, 1 FET. FET nr 2 v3 2010 Ava Åbo
    Sodkt 45 år. 3 Pergo, MF. 1 ÄD 27/4 2009 blev MF v. 12. FET nr 1. 9 sept 2009, negativt. FET nr 2. 10 mars 2010. AVA Tammerfors. 4:e ÄD, ET beräknad Juli/Aug

RUVARE : {#lang_emotions_flower}
    Inkan70 40år: 1:a äd EGV Riga 16/12-09, mf v11. 2-Planerad RMC Malmö v20-minus..
    3-FET Riga 8 juli 2 5 celliga ägg som förhoppningsvis stannar!

GRAVIDA: {#lang_emotions_gravid}
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Caribe 42 år: 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD testade + 16/6, blev MA i vecka 13, FET 8/12
    Nilisen 38 år: Historik, 3 misslyckade ÄD. 1 lyckat på SU,  fick 2006 en pojke.
    17/2-2010 Gravid genom klinik på Cypern. 3 ägg inplanterade, ett av dem fäste!
    Liselotte, 48 år, väntar nu en baby efter andra ET hos AVA Riga den 26 april
    Låla67 42 år: 1:a ÄD, ET 5/11 på Elite i Estland, MF v6-7. ET 20/05/2010 - väntar tvillingar - BF 7 februari.
    Förväntan, väntar en baby , (födde en i 2009)

FÅTT BARN: {#lang_emotions_baby}
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    ÄlvanAlva: v 35, 1:a ÄD AVA Åbo, flicka 2,4 kg 46 cm, akut kejsarsnitt juli 09.   
    Förväntan: v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 42, pojke född 090813, 3555 gr och 51 cm, vaginalt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Tigermom: v39 2:a ÄD, född 090822, flicka 3170g 49cm
    MoJ: v 35, pojke född okt 2009 3 kg, 48 cm (2:a ÄD AVA Åbo)
    Wilja: v 38, pojke född 091027 3,3 kg och 51 cm (1:a ÄD AVA Peter)
    Grynet: bf 091113, pojke född 091115, kejsasnitt, 3,2 kg, 50 cm. Brno
    Bette: bf 091206, pojke född 091201, kejsarsnitt, vikt 3950, längd 53 cm. AVA Riga
    Odette: 2:a ÄD AVA P, v 42+2, flicka 091217, akut kejsarsnitt 4,2 kg, 52 cm
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Pojke 100202 2860 gram 49 cm (vecka 35+1) akut kejsarsnitt (under lugna förhållanden då förlossningen
    Hinos: BF 100410, änglapojke Valdemar 100225, flicka Signe 100228, vecka 34+0, 2910 g, 48 cm
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat FET -05, ET 27/8-09. 2 pojkar födda 27/4-10 v. 37+1, 2855g 49 cm, 2960 48 cm.
    Rödluvan71: Vår mirakel-pojke föddes 100706. 4,9kg 55cm (1:a ÄD AVA Riga, efter 8 års ofrivillig barnlöshet.)
    ZXZX 47 år: en flicka föddes 100720, v 38+1, 3135 gram, 50 cm lång (5 ÄD på AVA Tammerfors)

• ZXC

Oro, min akupunktör har påtalat den här faran och hon kommer att kolla upp mig noga så att allt är i balans! Tror det är superviktigt att man är medveten och ser till att kontrollera regelbundet på ett eller annat sätt!
    Kram
    ZXZX

• ZXC

Det finns en sajt som heter villhabarn.se där de just nu genomför en enkät om ofrivillig barnlöshet. Såhär stod det i villhabarn.se:s nyhetsbrev:

Enkät
    Hur påverkas tillvaron av svårigheten att få barn?
    Just nu genomför Barnlängtan – patientföreningen för ofrivilligt barnlösa – en enkät för att undersöka hur tillvaron påverkas av svårigheten att få barn. Enkäten vänder sig till de som är, eller har varit, ofrivilligt barnlös på grund av medicinska skäl.
    Det tar bara några minuter att fylla i, och självklart är de som deltar helt anonyma. Det sammanställda resultatet kommer att presentera för ansvariga politiker och Socialstyrelsen, i syfte att belysa ofrivilligt barnlösas situation.
    Barnlängtan är en religiöst och politiskt obunden patientförening som arbetar på ideell basis med mål att påverka och förändra samhällets syn på ofrivillig barnlöshet.
    Läs mer på www.villhabarn.se

Kram
    ZXZX

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3