• LoLiNi

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

godisgumman skrev 2010-07-16 09:22:55 följande:
    Ni som svarar kan väl skicka meddelande till mig då jag nästan alltid tappar tråden.
    När man gör ägg donation vem betalar kostnaderna? Får ni som gjort det pengar av den som vill ha era ägg. Hur fungerar det? Jag har varit inne på att göra det pga att jag vill kunna hjälpa infertila par eftersom jag har haft den turen att få tre vackra underbara barn.
    Tar emot all info som finns!
    tack! 
    Verkar som du har missuppfattat trådens innebörd - vi är alla mottagare - INTE donatorer.
    Vi betalar dessutom stora pengar för att få den hjälp vi behöver utomlands - de flesta av oss här är för gamla för att få hjälp i Sverige.

Låla
    *** gravid 10v+3d ***
  • LoLiNi

Håller tummar o tår för er båda, inkan o Nidra!

Jag tycker det är kul att höra att fler gillar Söritsa, trots hans lite kantiga sätt att uttrycka sig ibland - men precis som Fia säger så är han noggrann och trygg!
    Jag hoppas verkligen jag kan skicka honom ett foto på två små telningar i vinter!

Kram
    Låla

*** gravid 10v+3d ***
  • LoLiNi
    Igor skrev 2010-07-17 08:38:56 följande:
    Hej
    Ja fick ordinationen från Riga och tänkte som du att om man kollar Engelska och lettiska så borde man få fram vad det är. Men inte då....Tror att läkaren inte visste den riktiga översättningen. Går inte ens att googla på namnet. Men jag skulle ta 400 - 800 mikrogram...Och så vitaminer. Finns väl inte så mycket annat att välja på antar jag.

Men tänkte jag skulle höra mer er om ni fått något liknande ordination....
    Dessutom sa hon att man skulle ta den för att embryot lättare skulle bli kvar i magen..gällde även trombyl. Båda dessa skulle tas vid frysförsök inte annars.
    Låter konstigt. Men om hon säger så..så..
    Det där med 400-800 mikrogram låter som folsyra - daglig rekommenderad dos är 400 mikrogram av Folsyra för kvinnor som försöker bli eller redan är gravida!
    Finns ofta en liten mängd (ibland hela 400 mikrogram) i vanliga multivitaminer för kvinnor - annars finns det en kombinerad tablett med Folsyra och B12 som jag brukar köpa på hälsokostaffären.
    Trombyl kan man ersätta med barnalbyl.

//Låla
    *** gravid 10v+4d ***
  • LoLiNi

Tea: min läkare skrev ut remisser i förväg så jag kunde knalla iväg när testdagen rullade in!
    Medicinerna ger inte utslag på stickan. Den innehåller inget hcg! Det är bara graviditetssymptomen du tänker på som kan vara falska!
    Beroende på hur snabbt hcg-halten stiger hos dig, så kan den ibland vara för låg för att kunna mätas med sticka men synas på blodprov. Kolla om din läkares sköterska/assistent kanske jobbar, hon/han kan nog ge dig remisser.
    Kolla även med din vanliga husläkare.

Nidra & inkan: Jag håller tummarna att blodproven visar något annat och att hcg-halten är för låg för att ge utslag på sticka! Annars - bättre lycka nästa gång!

Kram
    Låla

*** gravid 11v+2d ***
  • LoLiNi

Grattis Rödluvan! Ytterligare en pojke till församlingen! Flört

Kram
    Låla

*** gravid 11v+4d ***
  • LoLiNi

Estrofem heter Femanest i Sverige så vitt jag vet!

Låla

*** gravid 11v+6d ***
  • LoLiNi

Här var det stillsamt!

En liten update då: idag har vi då varit och gjort NUPP-UL och fått våra siffror för KUB/NUPP, och som väntat fanns ingen större sannolikhet för någon form av avvikelse. Totalsiffran var 1:20000 vilket är så lågt programmet räknar! Skrattande

Vi fick se två mycket pigga bebisar som sparkade och viftade med händerna - dom ligger liksom i våningssäng (bra att de börjar vänja sig tidigt!) med bebis 1 längst ner och till höger i bild, så till vänster på riktigt antar jag och den är ca en cm kortare än bebis två som är större och bredde liksom ut sig.
    Ettan i underslafen låg liksom upp-och-ner, medan tvåan som fortfarande har större säck ligger mer horisontellt. 
    Moderkakorna ligger i varsitt hörn diagonalt sett. Ettans neråt till vänster och tvåan uppe till höger. 
    Ettan är ca 6,3 cm lång (CRL) och tvåan 7,2 cm. 
    Ettan låg såpass att det gick mycket lätt att se organ och liknande, t ex magsäcken var full av fostervatten och det pulserade fint i navelsträngen. Men den lilla filuren hade korslagt benen så även om de hade varit stora nog så hade vi inte fått se vilken sort det är! Flört 
    Tvåan flyttade på sig och la sig på sidan medan ettan mättes och kollades så den blev lätt att mäta men allt annat blev knöligare. Det var full fart på dom båda två och det lugnar ett stackars nervöst modershjärta!

Kram
    en lättad Låla

*** gravid 13v+1d ***
  • LoLiNi

Tack tjejer! Vi är extatiska av lycka!

Lycka till Bette/loisan!

Låla 

*** gravid 13v+2d ***
  • LoLiNi

Hej Late66! Välkommen hit! Jag är av ditt nick att döma bara ett år yngre!
    Ville bara tipsa om de föregående trådarna som heter ungefär som den här - där finns massor med värdefull information om hur andra har gjort, vilka ordinationer man fått och liknande.
    Vi gick också direkt från fertilitetsutredning till ÄD. Vi har lyckats (peppar, peppar…) på andra försöket och jag är nu i vecka 16 och väntar tvillingar.

Lycka till!
    Låla

*** gravid 15v+2d ***
  • LoLiNi
    Hemliga damen skrev 2010-08-22 13:05:38 följande:
    Oh, jag är lite nojig. Någon som har koll på varför det står Spermimorfologi1% normala och 99% onormala i ett svaret på spermaprovet. Det låter ju inte så positivt menar jag. Med 62 % rörlighet har de sagt att allt är ok. har det blivit fel någonstans?

Anna: hoppas det går bra för dig idag!
    Isisis och Crijo: Tack!
    Ska de göra ICSI - så spelar det kanske ingen roll? Då söker de rätt på en frisk spermie och sprutar in den i ägget.
    Men fråga kliniken om du är orolig?

Lycka till!
    Låla 
    *** gravid 15v+5d ***
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3