• nicely

Emetofobernas tråd 5

Avelyn skrev 2010-11-02 21:43:54 följande:
    All min beundran för alla människor som ställt upp som försökspersoner i den där studien om vaccin. Att frivilligt utsatt sig för all smitta för vetenskapens skull.
    ja verkligen!!! Något man aldrig skulle ställa upp med....

Hur mår ni alla?

Här har det varit rätt lugnt. Åkte finlandsfärja i helgen och hade ångest. Så jäkla rädd att äta mat på båten då jag en gång blev jättedålig av en räkmacka jag åt. Åt bara godis från taxfreen
    Min man åt med glädje och blev ej dålig. Om han hade blivit det så hade det varit rätt lugnt för min del då det inte är smittsamt

Nästa vecka får jag min första terapisamtal för kräkfobin.... nervös och längtansfull. Hoppas att dessa samtal hjälper.
  • nicely
    middiz skrev 2010-11-03 19:27:28 följande:
    Zasata, har du bestämt dej om imorgon? Jäkligt starkt av dej om du trotsar den här jäkla fobin och går och gör ditt jobb!

Hoppas verkligen att det där vaccinet kommer snart..jag lär stå först i kön!!

I måndags var smittkällaren till alla våra magsjukor här och hälsa på..och gissa vem som sitter här med värsta ångesten nu??
    Hans mamma sa att han hade ätit bra till middag (vi kom in på kräsna barn) för en gång skull och han åt både fika och godis här... men ändå sitter jag här och bara väntar på att min små ska börja spy.. Min äldsta har världens dåligaste immunförsvar och drar åt sej ALLT och hon var svår att lägga idag och då tror jag direkt att det är för hon mår dåligt..
    Blir så trött på mej själv..hur ska jag få bort dessa tankar??
    Jag vet att får man det så får man det.. Men jag vill inte sitta här och tänka tänk om och känna efter om jag mår dåligt eller leta fel på barnen...
    Jag är som du. Tänker och känner efter samt letar efter symtom hos barnen. Det är så fruktansvärt jobbigt.
    Jag tycker att du var väldigt stark som lät  "smittkällan" hälsa på. Men ångesten efteråt är jobig men du klarar det.
    SKickar styrkekramar till dig!!
  • nicely

Ångest ångest ångest!!
    Nu börjar det bli kallt och massa sjuka överallt! Jag pallar inte detta. Kan/vill inte sova men måste för att orka nästa dag. Hur går det för er? Hur orkar ni på dagarna? Kvällarna är värst för mig gällande ångest.

Har försökt tränga bort allt som har med magsjuka att göra samt försökt tänka bort ångesten men nu går det inte.

Dottern verkar lite borta idag, hängig. Har sån ångest. Tänk om hon blir magsjuk??
    Orkar inte mer. Har psykolog tid imorgon...men allt känns bara så värdelöst. Jävla vinter. Vill bara isolera mig. Önskar att jag vore en björn som ligger i ide nu, hela vintern.....

Proppar i mig biobics (tack zasata för tipset, hjälpt lite mot ångest genom att veta att dem kanske hjälper) äter verum hälsofil, ja allt som innehåller bra bakterier för magen och tränar för jag vet att det är bara för immunförsvaret. Börjar känna mig som en expert gällande att bygga upp immunförsvaret.
    Skrubbar toaletter, handtag mm och jag börar bli less på det. Tar så mycket energi.
    Vill verkligen inte ha magsjuka här hemma!!

Behöver verkligen stöttning nu.....
    Måste nog gå lägga mig då lilltjejen brukar vakna vid tolv och sova oroligt resten av natten. Håller på får tänder.

• nicely
    middiz skrev 2010-11-12 15:31:12 följande:
    FYY min mage ballade ur helt nu efter maten.. åt mycket... men det är nog pencillinet som ställer till det.. har halsbränna, ont i magen, mår illa och lös i magen...och på detta är min man och jobbar och är inte hemma förrän nio..alltså måste jag försöka hålla mej medan jag ger barnen kvällsmat, borstar tänderna på dom och lägger dom... hur fan ska det här gå?!
    Kämpa på!!! Har varit ensam med barnen två dagar nu. Mådde jätteilla igår...hjärnspöken tror jag. Allt skulle fixas med barnen. Men det gick fast jag trodde att kvällen aldrig skulle ta slut. Skickar styrkekramar.
    milla2 skrev 2010-11-11 19:37:15 följande:
    GAHHH JAG DÖR! idag skulle min sv mor passa mina kids.. hon sa att hon skulle gå på toa innan jag skulle åka.. jag sa att jag med skulle gå på toa innan jag skulle..grejen var att jag lyfter ringer råkar få med båda å ser d är flera bruna "skitstänk" på den..ja mina tankar blir direkt magsjuka! luktade skit där inne med när ja kom in.. jag klaradce inte åka iväg så jag fick dra en vit lögn å säga de ringde presic när jag skulle köra hemifrån å sa att jag kunde inte komma ..hon satt ju kvar ca en halvtimme ändå.. vad tror ni tror ni hon va sjuk?
    Tror inte att det är magsjuka. Hon kanske var bara rutten i magen av någon annan anledning. 

Bra med peppning kring alla månaderna. Det behövs verkligen nu när vintern är här och det bara kryllar med magsjukor överallt och ångesten ligger på topp.
    Längtar efter julen och vi ska börja julpyssla om några veckor. Januari börjar ju minstingen på förskolan (iiiiiik) så januari känns lite hopplös just nu. Positiva är att jag börjar på min utbildning igen. Som sagt februari en kort månad,  mars närmare våren!!!!

Och jag går på samtal nu en gång i veckan. Hoppas hoppas att det hjälper!!!!!
    Funderade om jag skulle medvetet bli smittad med magsjuka? Vet inte om det skulle hjälpa eller göra allt värre?
  • nicely

Hallå alla
    Ser att ångesten finns hos många nu. Här med....svårt att släppa. Och alla tidningar som skriver om skiten, varför skall man läsa sådant skit när man vet hur man mår efteråt... BLÄ! Ska ta en chokladbit nu för det förtjänar jag, brukar må bättre då

Fick en bunt med papper av psykologen att fylla i kring min fobi. Jättejobbigt att läsa blev nojjig direkt... och jag fick verkligen läsa noga då hela formuläret var på engelska och det var 48 frågor (!)
    Nästa vecka ett nytt möte igen.
    Kanske borde jag bli smittad för att se hur allt är. Har ju inte kräkts sen jag var 22-23 år av magsjuka.... peppar peppar ta i trä. Nu ska vi vara positiva och ha positiva tankar. Svårt ibland, idag en sådan dag idag.

Koppkaka skrev 2010-11-18 02:00:56 följande:
    Jag är så himla nervös.

Jobbar på ett ställe där chefen och hans fru båda jobbar, har jobbat en snabbis med chefen nu på kvällen, stått bredvid och så. Sen kommer jag hem och läser på facebook att hon inte kunde åka iväg dit hon skulle, utan får ligga i sängen 2 dagar istället för att vara borta 2 dagar. Det stod dock inte om hon var magsjuk eller förkyld.

Men jag är livrädd. Tänk om hon ligger hemma och är magsjuk, och han gick till jobbet och smittade andra? Fy sjutton vilken ångest jag har
    Förstår din ångest! Hon är nog bara förkyld. Styrkekramar
    felle skrev 2010-11-18 01:08:34 följande:
    p a n i k.
    en kompis till mig satte nyss för handen för munnen på mig, för att jag inte skulle säga vad jag höll på att säga.
    snacka om många "förlåt" jag fick höra.. dumt av henne att ens göra så när hon vet om min fobi, men kan ju inte klandra henne för jag glömmer bort hennes fobi ibland. men ja..
    jag tog handsprit på ett papper och spritade läpparna. tror jag går lite överstyr nu.. men kommer inte kunna sova eller äta på 2 dagar nu.
    hjääälp.
    Jag blir som du, äter inget på flera dagar. Jag tror dock att du behöver inte oroa dig alls. 
    Kram
  • nicely

Välkommen astrosmurfan! Tråkigt att du har samma fobi som oss.

Jag är 32 årig två barns mamma. Den ena går i skolan och den andra börjar förskolan i januari (fasar för det)
    Fobi för magsjuka har jag inte haft innan förräns 2 år sedan.
    Har ifs aldrig gillat kräkas men nu är det värsta som finns. Har inte fobi mot kräk som ej är pga magsjuka för då kan jag inte bli smittad själv. Min man lovat ta hand om barnen om dem blir magsjuka. Jag kommer nog fly fältet. Hoppas hoppas vi inte får det i år eller rättare sagt ALDRIG.

Här käkas det allt som är bra för immunförsvaret, vitlök, vitkol, råmjölkstabletter (tack zasata <3), verum hälsofil, broccoli osv. Luktar nog lika dant här som hemma hos Middiz Glad, ska nog börja äta surkol oxå tack för tipset. Är helt beroende av tvål och handsprit samt att skura toaletten MINST 2 gånger i veckan.

Får nu hjälp via en psykolog att bli av med skitfobin. Och jag hoppas jag blir av med den.

MIddiz
    tror inte att du/ni kommer bli smittade. Bra handhygien så är det lugnt samt så har du ju stärkt immunsförvaret.

Vi ska på ikea imorgon..säkert massa folk men jag ska inte ta i något och ska ha handsprit i väskan.

Kramar till er alla.

• nicely
    Astrosmurfan skrev 2010-11-20 14:58:27 följande:
    Jag kanske ska nämna att jag inte har kräkts på 15 år! Så nu är det det jag är livrädd för. Tycker inte heller om när någon yttrar "jag mår illa" i min närhet.
    När barnen blir sjuka kan jag faktiskt torka (!) men inte finnas där och trösta....:(
    Om jag själv blir sjuk så kommer det ALLTID bakvägen.'
    Vilken tur du har. Jag skiter hellre än kräks. Jag har inte kräkts på 12 år så jag bara väntar när det blir min tur att bli sjuk och om jag blir sjuk (peppar peppar ta i trä) så hoppas jag att jag sitter med rumpan på toaletten och inte med huvudet ner i toan.
  • nicely

lollisen- vad jobbigt att inte veta....men om han ätit så är det nog ingen fara.

Ångesten på topp idag...mår skit rent ut sagt.. ungarna blekare än vanligt och hängiga...faan

• nicely

Zasata- känner exakt som du!!!!  Vill bara krypa in i en grotta och komma ut när våren är här.

Ska nog undvika facebook oxå. Där står massa om magsjuka nu. USch, kan inte mina vänner hålla sig friska???

Julpysslar som aldrig förr just för att klara mig undan alla tankar. Gjorde jättefina adventsljus, blev riktigt nöjd själv. Stickat små sockor som ska bli julkalender.

Hade tid hos psykologen idag. Shit vad jag grinade då hon berätta hur jag ska bli av med fobin.

Jag ska sluta göra det jag gör för att undvika bli smittad...
    SKa skriva en lista till nästa vecka vad jag gör och hur mycket ångest jag skulle få om jag inte gjorde mina "ritualer", t ex om jag inte äter min verumhälsofil på morgonen.
    Känns hemskt!!!

Men jag måste göra det här. Hon frågade oxå vad jag missar pga min ångets och fobi. Och där har jag min motivation att bli av med denna fobi! Jag vill inte att all min energi går åt tankar och oro för något som kanske inte ens händer. Kommer bli jobbigt men jag måste försöka. Och ni med!!!

Hoppas ni mår bra!

• nicely
    Molina skrev 2010-11-24 23:00:26 följande:
    Blääää nu kommer jag trotsa min fobi till max, ihelgen ska jag iväg till ett stort barnland ja och ni kan ju gissa mina tankar alla baciller fy men jag måte för min dotters skull kan ju inte låsa ute henne världens pga av min fobi, tips vad kan jag göra förutom att tvätta hennes händer regelbundet????? Vill inte sprita hennes händer men finns det några servetter som också innehåller lite bakteriedödande medel man kan köpa?
    Går redan nu på ständig oro förstår inte vad jag utsattit mig för men som sagt min dotter måste få leva och leka som andra barn.
    Ja det finns servetter på apoteket. Jag har sådana. Jättebra då man ska snabbt tvätta ungarnas händer.

Bra att du utsätter dig. Jättejobbigt jag vet. Ska själv lämna mitt barn på kalas på söndag på en sån där lekställe. Känns mindre kul men hon kommer ha kul och jag kommer må skit menska försöka att hindra min ångest.....

Lollisen- vad underbart att du mår bättre och att du knappt har ångest. Vill känna som du.
    Frosk skrev 2010-11-24 23:08:27 följande:
    nicely, vad skönt att du får hjälp. Berätta hur det går nästa gång med :)

Jag har försökt att trotsa fobin ett par dagar nu och inte tvättat händerna när jag lämnat barnen på dagis, det har gått ganska bra.
    Ska göra det.
    Bra att du oxå trotsat och vågat!!!!

SKa vi försöka göra någon slags våga-låta-bli grej. Om vi alla försöker låta bli att göra något som vi brukar göra pga fobin. T ex som  jag ska försöka att inte använda handsprit efter varje gång jag tvättat händerna eller låta bli tvätta handtagen en hel vecka osv...

Jag ska iallafall INTE fråga min äldsta dotter hur hon mår imorgon.
    (jag måste alltid kontrollera hur hon mår och letar alltid tecken på magsjuka. Som idag sa hon att en tjej mådde illa på vägen till skolan pga åksjuka men senare på dagen sa min dotter att hon var magsjuk..är så orolig att det är magsjuka och att min dotter kommer kräkas inatt eller imorgon eller vilken dag som helst)

Så nu ska jag låta bli att fråga och leta efter tecken. FÅ se hur länge jag klarar det.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5