• nicely

Emetofobernas tråd 5

zasata skrev 2010-10-10 22:33:56 följande:
    Vad för kål? Jag brukar äta biobics enda jag vet som hjälper.. Och semperdropar till barnen..
    Vitkål och brysselkål ska tydligen vara bra för immunförsvaret. Och sen äpplen.

Vad är biobics?
    Får jag fråga hur ofta har du och dina varit magsjuka sen ni började använda semperdroppar och biobics?
    Vill göra allt för att slippa magsjuka.
    felle skrev 2010-10-11 01:45:26 följande:
    Kan nu tillägga att jag inte har panik längre...
    tröck på signalknappen så en sköterska kom hit. berättade då att J smsat att S spytt/spydde - osv.
    då sa hon att S inte spytt, inte någon annan, att det förmidligen bara varit någon som hostat. så jag är lugn nu..
    passade på att ta en cigg också. :) haha.
    men ja, jag är lugn nu.
    skönt att det bara vara hosta. Förstår panik känslan.
    Avelyn skrev 2010-10-11 13:37:58 följande:
    Nej, jag klarade inte att trotsa fobin Återstår att se hur det ser ut på onsdag morgon, då ska min son ha sin prao där. Om ingen insjuknat tills onsdag, hade ni vågat er dit ?
    Vad jobbigt. Rynkar på näsan. Jag hade nog vågat på onsdag men det hade känts jättejobbigt. Be din son bara att vara noga med handhygien.
  • nicely

Var kan man köpa biobics? Är det på apoteket?
    Läste länken som Aveline gav. Snacka om att en sten föll från bröstet!!! Hjärta

Hoppas du mår bättre snart Zasata. Förkylningar är ingen bra. Har hört att man kan må lite illa n då.
    Minns inte när jag var det sist. Brukar bara vara  lite sjuk en dag medans resten av familjen får feber och hela rubbet.

Aveline - Stora applåder till dig!!!!!! Är själv nervös inför januari då lilltjejen börjar förskola......Kommer säkert bli dålig....

Min stora tjej känns blek och hängig. Jag hoppas att det bara är en förkylning som ligger och trycker på och inte magsjuka....Hon blir alltid magsjuk hemma hos mig i alla år som hon bott varannan vecka (är hos pappa varannan vecka).

• nicely

Tack Middiz!!! Ska beställa direkt.

Synd att din mage inte klarar det. Du får äta massa vitlök och kål och kiwi samt hälsofil!

• nicely
    ElinAlenteg skrev 2010-10-13 20:22:08 följande:
    Hittade en tråd som passar in på mig. Det trots att jag genomgått KBT. Jag har nog blivit lite bättre...alltså lite mindre hysterisk, men jag har helt klart fortfarande fobin kvar. Tror att det är svårt att bli av med den helt eftersom det inte är direkt trevligt för nån att ha med spyor och illamående att göra.

Hur är det med er? Någon mer som geomgått KBT? Vad är er största skräck? Min är att bli smittad av magsjuka...*rysningar*
    Hur många år sedan var det som ni kräktes senast? För mig är det ca 17 år sedan (!)

Hoppas att ingen i den här tråden blir smittad av varken magsjuka eller vinterkräksjuka.
    Jag har samma skräck som du att bli smittad av magsjuka. Jag har inte problem om folk spyr bara det inte är pga magsjuka för då vet jag att jag kan bli smittad.

Har inte genomgått KBT, hoppas på att få börja. Har läkarbesök den 20 okt.

Kräktes senast i fyllan för några månader sen. Inga problem att kräkas i fyllan, kan till och med stoppa fingrarna i halsen då men det har med spriten att göra. Då vågar man allt Obestämd
    Men av magsjuka kräktes jag senast  för 10 år sen.

Jag hoppas oxå att alla slipper magsjukan i år och nästa och nästa och nästa...
    middiz skrev 2010-10-13 20:09:37 följande:
    Haha är lite allergisk mot kiwi men resten äter jag för fullt! Gul lök är bra också!
    Haha ok då kanske det är bäst att låta bli kiwin . Ska nog proppa i mig gul lök oxå.
  • nicely
    felle skrev 2010-10-14 13:46:32 följande:
    min bror var här och hälsade på igår.
    idag är han hemma från skolan med magont.
    han har inte kräkts eller haft diarré, men ändå.
    p a n i k.
    Usch, hoppas det är bara ont och inget annat. Hoppas det är bara magknip eller något.
    Oroa dig inte (jag vet hur svårt det är att inte oroa sig). Styrkekramar
    zasata skrev 2010-10-14 13:41:56 följande:
    Blä jag orkar inte denna ångesten mer!!
    Känner igen mig. Hatar att ha ångest.

Igår kväll mådde jag så dåligt pga ångest. Jag lästa saga till min äldsta dotter då hon plötsligt säger att man blir konstig i halsen efter man kräks....!!!! DÅ startade det rulla runt i huvudet- är hon dålig, kommer hon kräkas, mår hon illa, när kräks hon osv osv.
    Min dotter brukar säga till om hon mår illa, hon är så stor nu men ibland så kan man ju bara kräkas utan förvarning.
  • nicely
    lollisen skrev 2010-10-14 21:34:01 följande:
    :0)

Kan jag leva det liv jag lever idag, så kan ALLA det... Jag var totalt isolerad i över ett år... Alltså, under ett års tid gick jag inte utanför dörren... Ett fåtal människor passerade genom min dörr under tiden. Var tvungen att veta att de inte bar på smitta eller liknande... Helt stöööörD!!

Idag lever jag som skrivet, nästan som vem som helst... Så... Tappa inte hoppet min vän!
    vad härligt det låter. Vill oxå känna som du. Här är ångesten total. Fruktansvärt jobbigt.
  • nicely

hatar oxå jultider då man hälsar på allt och alla. Min äldre dotter fyller år i januari vilket känns som den värsta månaden på året. Hon ska ha sitt kalas oavsett min fobi. Massa ungar som tar på allt. Men det är bara att acceptera. Förra året var det massor med barn men ingen insjuknade i magsjuka.....satt på nålar i två veckor efter kalaset.
    Efter alla besök vi har hemma så skrurar jag badrummet, spritar handtag mm. Världens städning. Helst vill jag inte ha folk hos mig alls förutom vissa som jag vet/tror inte bär smittan.

Hatar detta, förstör så mycket.Gråter

• nicely
    Grönsiska skrev 2010-10-15 23:22:54 följande:
    Ja, trist...visst det är väl ingen som tycker det är trevligt men tycker ändå att folk borde fatta att det inte är samma sak med en fobi som att bara tycka att det är "normalt otrevligt". Jag "ger igen" genom att vid tillfälle bemöta ev. nojjor från min familj på samma sätt och fråga om de tycker att det känns bra.

MEN min fobi har minskat rejält sedan en närstående har blivit allvarligt sjuk. Det har fått mig att tänka till lite, det finns liksom värre saker. Jag blir naturligtvis lika panikslagen om det är skarpt läge, dvs. när någon är sjuk eller det finns reellt hot om smitta. Men i vardagen så begränsar jag inte mina barn eller mig själv nämnvärt längre vilket känns fantastiskt.
    Sådant får en att tänka lite annorlunda. Oftast måste det hände något mycket allvarliga för att man ska förstå att det finns värre saker än magsjuka, sorgligt men sant.
    Hoppas din närstående mår bättre.
  • nicely
    Anonym skrev 2010-10-17 19:37:27 följande:

Här har ni en till som har emetofobi och det är jätte jobbigt. =(
    Jag har ett barn och det är jätte jobbigt om barnet blir magsjuk. Eftersom jag var ensamstående så jag tog hand om honom varannat vecka och när han blev magsjuk så jag fick panikångest och ville bara dö. Jag kunde inte ens ta och duscha honom för jag blev väldigt knäpp i huvudet. Jag mådde väldigt dåligt. Jag ville ju ta hand om mitt sjuka barn. Men kunde inte göra det. Två vänner kom och hjälpte mig, sen dess har jag mått jätte dåligt för jag inte kunde ta hand om honom. Det hände för några år sedan. Sen dess har han bott hos hans pappa heltid och han är hos mig på helger efter det som hände. Jag hamnade på rätt psyk denna natten.
    Jag är väldigt ledsen och mår jätte dåligt för denna natten. Gör det fortfarande. Men jag är glad att jag kan ha honom hos mig nu också för jag kan ta hand om honom. Jag är glad för jag känner mig som en mamma. Riktig mamma. Jag gör mitt bästa och jag kämpar emot min kräkfobi. Jag har panikångest och är sjukskriven pga min kräkfobi. Känner mig så kass. Känner mig så kass mamma. Jag skäms för den jag är så att jag är anonym. Jag är rädd att folk ska hoppa på mig och säga att jag är dålig mamma.

Hur gör ni när era barn blir sjuka? Jag vill vara världens bästa mamma och ta hand om mitt barn när han är sjuk.
    Hjälp mig. :(

Välkommen! Du är inte en dålig mamma. Du gör det du klarar av.

Och du ska veta att du inte är ensam.
    Min man har fått uppgiften att vara den starka och ta hand om allt, iallafall finnas där hela tiden och hjälpa mig klara av situation, vilket jag oftast gör. Jag får panik precis när det händer sen handlar jag bara som en robot, fixar ordning allt och efter barnet har duschat, bytt, tröstats osv. kommer paniken. Då skakar jag, gråter och får enorm ångest! Jag sover inte, äter inte utan bara väntar på att bli sjuk. Blir orolig i hela kroppen och hjärnan bara maler på om magsjuka, fick jag kräk på mig, är jag smittad, när kommer jag kräkas osv.

kramar
  • nicely

att folk inte fattar att dem sprider runt skiten om dem inte följer reglerna kring magsjuka!!! 48 timmar minst!

Håller tummarna att ni inte får skiten.

Var hos psykologen idag och nu kommer jag börja på samtal mm. Var lite anti mot kbt så psykologen sa att man kan börja med samtal osv. Nu hoppas jag att jag får den hjälp jag behöver.

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5