Inlägg från: lollisen |Visa alla inlägg
  • lollisen

Emetofobernas tråd 5

Anonym skrev 2010-11-16 02:29:35 följande:
    Jag har samma fobi som ni och jag oroar mig för jag måste gå till gymmet, jag måste träna.
    Är orolig om jag blir smittad där. Om någon som struntar i 48timmarsregeln och går och gymmar så kan jag ju bli smittad om dom använt samma maskin som jag?

Vad skulle ni göra? Är de stor risk att gå till gymmet och träna?
    Träning ökar immunförsvaret, så träna på! hejja hejja!
    Nej, du blir inte smittad av magsjuka där. Folk som legat magsjuka går inte och tränar det första de gör, lovar!
    Kram
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen
    zasata skrev 2010-11-17 17:27:21 följande:
    Jag trampa rätt i en spya!!!! Men kan inte varit helt ny för syntes inte så mycket utan låg nmellan gatustenar men luktade!!! Ååå tror ni det smittat? Skall slänga skorna sen..
    NEJ! Det smittar troligtvis inte! Inte så lätt! Äckligt är det, men smittsamt? Nej, då skulle jag och min sambo insjuknat mååååånga gånger! Vi har nämligen alltid oturen i att kliva i blaffor...
    släng dem i tvättmaskinen, om det går.
  • lollisen
    zasata skrev 2010-11-17 17:33:30 följande:
    Går inte skinnstövlar.. Klorin? Förklarar ju varför ingen stod där, och doften vill inte bort från näsan.. Jag son skulle hem och mysa och äta med barnen.
    Ta klorin om det känns bäst för dig.
    Onödigt att slänga dem ju, särskilt om det är skinnstövlar!
  • lollisen
    martini bianco skrev 2010-11-17 21:12:36 följande:
    Åh vilken ångestkväll...
    Jag lider ju av panikångest som till viss del grundar sig i min fobi... Jag kom på att jag glömt ta min medicin på några dagar så ikväll har jag haft värsta utsättningssymtomen Har tagit lugnande men ångesten, klumpen i halsen och skakandet vill inte släppa. Är så rädd, så rädd.
    Försöker lugna mig själv. Tänkte att jag skulle bryta ångesten genom att faktiskt göra något kreativt. Så jag gick och sminkade mig. En galen sminkning såklart Hjälpte lite men det är fortfarande inte bra. Jag brukar alltid bli bra efter en timme men nu har det gått en timme och det är fortfarande så här...

Någon som vet ett bra sätt att bryta ångest på
    UT å gå! Släpp tankarna, eller bara vandra omkring i hemmet, släng lite med armarna samtidigt. Sätt på musik, sjung alternativt dansa.
    Drick massor av vatten, ställ dig i duschen.
    Prata med en gammal vän, eller ny för den delen.
    Försök att tänka; "Ångest/rädsla är bara en känsla, det är inget som kommer skada mig, helle inget farligt, bara obehagligt".

Baka nåt, bröd, en paj eller sockerkaka.
  • lollisen
    Koppkaka skrev 2010-11-18 15:14:05 följande:
    Usch ångesten släpper inte! Hur stor är risken att jag har blivit smittad genom att stå nära min chef, om hans fru är sjuk (vilket jag fortfarande inte vet)? Jag är så orolig! Minsta lilla tecken på ont i magen eller nåt gör mig helt förstörd just nu
    Du blir garanterat, upprepar mig, garanterat inte smittad eller sjuk av att stå nära någon som träffat någon som eventuellt skulle kunna tänkas vara magsjuk!

Försök stöt bort tanken och gör annat än att känna efter i hur magen känns nu, vill inte låta hård på nåt sätt, det hoppas jag att du förstår.

Koppla av och njut av livet, snart är det helg!

Jag garanterar att du INTE blivit smittad!
    Kram
  • lollisen
    jomi skrev 2010-11-18 16:20:56 följande:

Lollisen: Du kommer in här som en lugn varm sommarbris!

Skönt att du peppar alla som behöver!!!!{#emotions_dlg.flower}

Tack söta du!
    Jag försöker hjälpa till så gott jag förmår, jag önskar bara att man kunde göra mer, vet ju själv hur det är när ångesten är som värst och den önskar jag inte ens en ovän att få erfara. Usch!

Hur är det med dig då? Går det bra med bebisen i magen?
  • lollisen

Hej på er alla i tråden!

Jag ser att många har en väldig ångest nu när vintern börjat göra sig påmind.

Jag vill bara uppmärksamma er på att kurvan är fortsatt låg, så den är inget att få ångest för. Att det sedan går vanliga magsjukor/förkylningar, är ju precis som vanligt, det gör det året runt.

Försök att tänka på annat, jag VET att det är supersvårt! Men försök att inte tänka de magiska orden som får er att gå in i den negativa spiralen som även lätt triggar igång panikångest/ångest. Försök göra nåt när dde automatiska tankarna kommer, städa, gå en promenad, tvätta, laga mat, läs en bok, träna. Nånting som gör att ni för stunden kan koppla av och som inte gör att ni än mer "känner efter" om det eventuellt skulle kunna tänkas kanske vara ett illamående osv...

Även då irrationella känslor tar över, så kan ni bryta spiralen! Tänk (väga tänka) rationellt! Det ÄR INTE magsjuka denna gången heller, det ÄR ångesten som gör att jag mår såhär eller IBS eller vad det än må vara. Försök att sätta känslan (man lätt blandar ihop med illamående) på rätt ställe, försök att hitta den rätta orsaken till "illamåendet".

Utmana ditt sinne och din ångest och låt den inte styra ditt liv, det är en lång process och jag skulle aldrig för mitt liv på nåt sätt kalla det för enkelt, men det GÅR. Det går att vinna den här kampen, om inte på egen hand, så med hjälp. Tillsammans är vi starka, tillsammans har vi vunnit över många vintrars "terror", vi kommer även vinna över MÅNGA många fler! <3

Lev i nuet, varje sak som vi gör. försök att behålla känslorna du känner just nu och utforska dem, lär känna dig själv och dina känslor, man blir så lätt förvirrad av sina känslor och då styrs de lätt mot sådant vi känner skräck inför. Lär vi känna igen dem, blir de inte längre lika skräckinjagande till slut.

Jag tänker på er ofta, jag känner igen mig, jag har svaga stunder då jag känner skräcken bita hårt, ångesten som tar över.... Men jag hanterar det ofta med ett större lugn nu än tidigare pga hårt arbete om att jag vill inte längre leva under ångestens makt! Jag vill leva, fullt ut!

Ta hand om er allihop, tillsammans stöttar vi varandra.

• lollisen
    Anonym skrev 2010-11-22 19:38:04 följande:
    Ussssssch, jag är såå nojjig!

Igår fick jag akuta smärtsamma buk/bröstsmärtor så jag åkte in till akuten och läkaren misstänkte gallsten. Blev inlagd i kava och är orolig om det skulle finnas nån som är sjuk här. Fy usch. Jag delar rum med två äldre damer.

Måste ligga  kvar minst 1 natt till för dom ville se min blodvärden imorgon och se om jag har bra blodvärden annars ska jag opereras.

Fy fan, det är jobbigt detta här. Min ångest och fobi, sen att jag måste ligga kvar på sjukhuset utan min sambo, utan någon stöd. Visst finns de sköterskor här men ändå. =( Vill inte vara här!!

Måste ju dela toalett. Fyyyyy usch. =(=(
    Usch vad jag tycker synd om dig att du har så ont och sådär! *kramar*
    Men ta du det lugnt, du kommer inte att bli smittad bara för att du ligger på sjukhus. Prata med personalen om hur du känner, de kommer att ta dig på allvar! Jag har pratat med personalen själv då jag legat inne flera ggr. De har verkligen varit ett stort stöd under tiden!
  • lollisen
    milla2 skrev 2010-11-22 20:52:15 följande:
    ensam med barnen och ena sonen hostade till förut..nojjig som fan just nu.. har varit på dagis idag..  käre gud gör så ingen blir sjuk..fy ångset!
    Åh vad jag förstår dig! Jag var ALLTID nojjig när sonen hostade när han var liten och jag var sämre i min fobi! Trodde alltid att "Fan, nu kommer han att kräkas!" och så kom paniken....

Försök att ta det lugnt bara... Det kommer att gå bra även den här gången vännen.
  • lollisen

Kul... Sambon har någon magsjuka nu.... Nu får jag lite prövningar i min fobi...

Har ingenstans att fly heller, mannen sitter blek och mår dåligt. inte kräkts än, men magen bubblat heeeela natten och kört runt. Nu på morgonen gick han på toaletten och det var som vatten tydligen... Fan!

Ja ja... Man får väl försöka bita ihop nu och bara köra på liksom...

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5