• Anonym

Emetofobernas tråd 5

Tyvärr är det ju ett rent lotteri det där.

När flickan spydde så var alla i det rummet utom jag. Jag höll mig i mitt sovrum ända till nästa dag.
    Dom torkade spyor, tog med henne till toaletten, pussade på henne osv.

Jag gick inte på toa förren 24 timmar senare när dom klorerat hela toan 3 gånger.
    Rörde inte henne, gick knappt i närheten alls.

Alla klarade sig, utom jag. Är det det rätt underligt?

Men jag tycker det bästa du kan göra är att försöka slappna av, trots att jag vet hur omöjligt det är.
    Killen min och min mamma satt bakom mig och höll mitt hår när jag spydde och ingen av dom känner något ännu. Ta några vitpepparkorn och försök tänka på något annat. Kan ju hända man blir sjuk av att nojja för mycket också.

• Anonym
    Fridayyy skrev 2010-12-26 14:22:30 följande:
    Du kan inte ha blivit smittad någon annanstans? Annars verkar det mycket underligt. Fast man kan ju få sämre immunförsvar när man är gravid fast kanske inte redan i v. 8?? Vart blev hon smittad??
    Nej det tror jag inte, vi har mest varit hemma hela familjen. Har det behövt handlas så är det andra som har gått till affären. Vet inte var hon blivit smittad, troligen på dagis strax innan hon kom.
  • Anonym
    Anonym (Fyy) skrev 2010-12-28 12:30:06 följande:
    Nu ska gubben dra med mig och barnen till Ikea....vill jättegärna dit men hela tiden finns ju tankarna i bakhuvudet.Det är väl egentligen inte så stor risk att man får nån smitta,trots mycket folk överallt väl??
    Vet hur du tänker, jag är likadan.
    Men slappna du av och njut av ikearundan. Jag tror vi mår sämre av att isolera oss, bättre att komma ut i friska luften och släppa tankarna lite.

Tvätta händerna med tvål och vatten när du kommer hem, så ska det inte vara någon fara. :)
  • Anonym

SUCK!!!!

Jag HATAR vinter! =( Jag blir jämt nojjig, jag mår dåligt varje dag i vinter! Räknar jämt timmar.

Nu är jag nojjig för jag ätit hämtmat idag, hamburgartallrik. Så gott men blir nervös. Hatar detta här! Vill inte ha denna j-vla fobin! Jag vill kunna njuta av vinter och slippa gå runt och vara rädd.
    Jag blir nojjig varje gång jag varit utomhus. Jag tvättar händerna ofta och varje gång jag varit  utomhus eller varor som jag köpt i mataffär. Hur stor är risken när man köper hem matvaror?

Ett råd, läs inte aftonbladet på några timmar nu....

• Anonym
    AnnaOctavia skrev 2010-12-29 00:33:28 följande:
    experter på vitpepparkorn, hur många om dagen ska man ta ?
    tänkte kanske börja med det :)
    berätta om det tack :)
    Ingen aning, jag överdoserar säkert. Jag tar 10 stycken 2-3 gånger om dagen i ett par dagar när jag vet att jag varit i närheten av någon som är/kan vara magsjuk :P

Rekomenderas dock inte så hårt, med tanke på att man får ont i magen av det. hehe
  • Anonym

Hmm. Jag läste i aftonbladet att svininfluensan är på väg och vet ni vad jag tänkte då?
    Jag tänkte; hellre svininfluensa än v... Och förra året kom v-sjukan väldigt sent eftersom MÅNGA använde handsprit för svininfluensan härjade, sen när den "minskade" så kom v-sjukan. Väldigt sent och (det låter knäppt nu) men jag hoppas att svininfluensa gör så att MÅNGA använder handsprit nu igen, då minskar det. Många är ju rädda för svininfluensa, så jag hoppas det leder till att många använder handsprit mer nu än innan.

Ja, jag vet. Knäpp inlägg men det är så jag tänker just nu.. Eller vad tror ni...?

• Anonym
    felle skrev 2010-12-30 00:31:32 följande:
    Anonym, jag håller med dig! jag önskar också att "swineflu" kommer tillbaka så alla spritar igen. det är mycket bättre då!

leve handspriten.
    Precis! :)

Och det va oktober nyss fast det va 3 månader sedan.. Tiden går så fort så det är nog mars snart.. Härligt! Efter nyår så är vi på väg till vår. Skrattande Jag LÄNGTAR!
  • Anonym

Ni som fött barn och använde lustgas.. Spydde ni av den?
    Är så nervös inför förlossningen att jag ska spy.

Spydde ni av själva smärtan också?

• Anonym
    lollisen skrev 2010-12-30 21:44:25 följande:
    Jag använde inte lustgas pga att jag inte ville "droga" mig eller känna mig blurig helt enkelt. Men kan säga att jag kräktes inte en ända gång, varken under graviditeten eller förlossningen.
    Har man inte lätt för att kräkas annars, tror jag inte att det är jättevanligt att man gör det på förlossningen heller.

Men berätta om din fobi/ångest inför detta för den personal som du ska ha när det är dags för liten att komma ut, så kan de lugna och stötta dig.
    Ja jag ska skriva ett sånt där brev till barnmorskan tänkte jag och berätta om fobin och vilken smärtlindring jag önskar osv.

Jag har inte lätt för att kräkas, det ska en rejäl magsjuka till. Har aldrig spytt på fyllan , bara mått illa.
    Aldrig spytt av lukter eller smärta, men varit nära en gång när jag fick morfin på sjukhuset.

Hade ms nu på julafton men innan dess var jag 10 år när jag spydde senast. (22 nu)

Så hoppas du har rätt !
  • Anonym
    bizzziie skrev 2010-12-30 22:06:10 följande:
    Jag vet inte om det här är rätt tråd.. Ja jag lider av emetofobi men min fråga gäller nåt lite annat fast i samma genre.. Finns det ett tillstånd, alltså ett namn på, om man liksom "får för sig" att man mår illa och sen kan bygga på det så pass att man slutligen spyr?

Ex: Jag får ont i magen på eftermiddagen. Jag får det ibland, kan ev bero på laktoskänslighet, jag vet det och tänker på att det till 99,9 procent beror på det, men så är det som att tanken om att det kaaan vara magsjuka liksom trycker undan den sunda tanken om laktosen och tar över mina tankar.. jag känner då efter och ja, där bubblade det i tarmen: magsjuka!!! Men så tänker jag att jag måste skärpa mig.. men ändå fortsätter jag känna efter och får jag minsta lilla illamåendekänsla triggar det igång en karusell som är omöjlig att stoppa. Jag känner efter mer och mer och till slut mår jag jätte illa och det händer att jag kräks till o med!

etta har pågått i mååånga år, ända sen jag fick bekräftat att jag led av emetofobi (jag var 10 år när det började).
    Jag vet alltså att det är fejk-illamående under hela förloppet och vet att det är psykiskt, men jag kan inte kontrollera det hur jag än försöker!! Jo, sova funkar, för då kopplar hjärnan bort tankarna eftersom det inte är äkta illamående och det är borta när jag vaknar men sova kan man ju inte göra när som helst då detta sätter in..

Och nu i magsjuketider och med min emetofobi är ju detta helt sanslöst jobbigt!!! Var hittar jag hjälp??
    Absolut, det kan man visst göra. Det är psyket som spelar en ett spratt.
    Tänker man för mycket och bara känner efter, så framkallar man sjukdom psykiskt utan att behöva vara sjuk!

Men samtidigt om det händer ofta så kan det ju faktiskt bero på någon sjukdom också. Har en vän som får ont i magen ett par gånger i månaden och spyr flera gånger för att sedan må perfekt dagen efter.
    Nu vägrar hon gå till läkaren och få diagnos då hon är envis som synden, men jag är övertygad om att det är något fel. Kolla upp det! Är det inget så tror jag absolut att du grunnar för mycket och framkallar det själv.

Jobbigt :/
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5