bizzziie skrev 2010-12-30 22:06:10 följande:
Jag vet inte om det här är rätt tråd.. Ja jag lider av emetofobi men min fråga gäller nåt lite annat fast i samma genre.. Finns det ett tillstånd, alltså ett namn på, om man liksom "får för sig" att man mår illa och sen kan bygga på det så pass att man slutligen spyr?
Ex: Jag får ont i magen på eftermiddagen. Jag får det ibland, kan ev bero på laktoskänslighet, jag vet det och tänker på att det till 99,9 procent beror på det, men så är det som att tanken om att det kaaan vara magsjuka liksom trycker undan den sunda tanken om laktosen och tar över mina tankar.. jag känner då efter och ja, där bubblade det i tarmen: magsjuka!!! Men så tänker jag att jag måste skärpa mig.. men ändå fortsätter jag känna efter och får jag minsta lilla illamåendekänsla triggar det igång en karusell som är omöjlig att stoppa. Jag känner efter mer och mer och till slut mår jag jätte illa och det händer att jag kräks till o med!
etta har pågått i mååånga år, ända sen jag fick bekräftat att jag led av emetofobi (jag var 10 år när det började).
Jag vet alltså att det är fejk-illamående under hela förloppet och vet att det är psykiskt, men jag kan inte kontrollera det hur jag än försöker!! Jo, sova funkar, för då kopplar hjärnan bort tankarna eftersom det inte är äkta illamående och det är borta när jag vaknar men sova kan man ju inte göra när som helst då detta sätter in..
Och nu i magsjuketider och med min emetofobi är ju detta helt sanslöst jobbigt!!! Var hittar jag hjälp??
Absolut, det kan man visst göra. Det är psyket som spelar en ett spratt.
Tänker man för mycket och bara känner efter, så framkallar man sjukdom psykiskt utan att behöva vara sjuk!
Men samtidigt om det händer ofta så kan det ju faktiskt bero på någon sjukdom också. Har en vän som får ont i magen ett par gånger i månaden och spyr flera gånger för att sedan må perfekt dagen efter.
Nu vägrar hon gå till läkaren och få diagnos då hon är envis som synden, men jag är övertygad om att det är något fel. Kolla upp det! Är det inget så tror jag absolut att du grunnar för mycket och framkallar det själv.
Jobbigt :/